De Waterschans nr. 4-2005 De Lourdeskerk van de wijk 't Fort. De parochie kerkte van 1918 tot 1928 in het gebouw links, later gebruikt als patronaat en wijkhuis. De definitieve kerk kwam klaar in 1928 en is ontworpen door Joseph en Pierre Cuypers. De foto is van omstreeks 1930. (Uit: Willem van Ham-Cees Vanwesenbeeck: Bergen op Zoom verleden tijd., p. 81) men en kaarsen mee, maar dan voor het Heilig-Hartbeeld. Kerk en school werkten nauw samen. Vanouds kenden de katholieken de pelgrimstochten naar Compos- tella (in Spanje), Rome en het Heilig Land. Voor de meesten wa ren die plaatsen onbereikbaar. Meer belangstelling hadden de Bergse katholieken voor Kevelaar in Duitsland, voor Berendrecht, Gaverland en Hoogstraten in Bel gië en voor Brielle, Dorst, Ulico- ten en Lepelstraat in eigen land. Voor elk van deze plaatsen was er wel een aparte broederschap, die voor de organisatie zorgde. De broederschap voor St.-Antonius (Lepelstraat) is pas in de twintig ste eeuw opgericht; de andere zijn van voor die tijd. Bergen op Zoom kende vóór 1580 de Heilige Kruis Ommegang. Die trok elk jaar in de Paastijd door de Bergse straten tot het gereformeerde stadsbe stuur daar in 1580 een eind aan maakte. In 1945 is die traditie enigszins hersteld door de Maria- ommegang. Die wordt elk jaar ge houden om Maria te bedanken voor haar bescherming van de stad tijdens de Tweede Wereldoor log. Kapelaan Ooyens had in 1942 beloofd dat Bergen op Zoom ter ere van haar een processie zou or ganiseren als de stad gespaard bleef. Niet alleen de katholieken bouw den nieuwe kerken in de eerste helft van de twintigste eeuw. Ook de protestanten waren actief in deze. In 1834 had in Nederland de 'Afscheiding' plaats. Een groep calvinisten maakte zich los van de hervormde kerk, omdat ze terug wilde naar de kerkorde van de Sy node van Dordt. In haar visie was de officiële kerk onder invloed van de ideeën van de Franse Re volutie en door de invloed van ko ning Willem I op kerkelijk terrein te ver afgedwaald van de kerk van Calvijn. Ze gingen een zeer moei lijke tijd tegemoet. In 1886 verliet dominee Abraham Kuyper de her vormde kerk en met zijn volgelin gen sloot hij zich aan bij de afge scheidenen van 1834. Sinds 1892 vormen zij samen de Gerefor meerde Kerken van Nederland. Op vele plaatsen in het land ver rezen er naast de oude hervormde kerken, gereformeerde gebedshui zen, ook in Bergen op Zoom. Daar kwamen de gereformeerden aanvankelijk bijeen in een klein gebouw Moeregrebstraat 72, be kend als de 'kerk aan het Ach terom'. In de jaren twintig groeide de gemeente sterk in aantal. Voor een deel was dat toe te schrijven aan de komst van de Zeeuwse, protestantse, psychiatrische in richting Vrederust. Veel perso neelsleden vestigden zich in de nabijheid van deze stichting. Do minee Willem le Cointre van 'de Achterom' kwam met plannen voor een nieuw kerkgebouw en genoot daarbij de steun van velen. Ook het stadsbestuur liet zich van zijn beste kant zien door de be nodigde bouwgrond aan het Bol werk, toen nog Oosterboulevard geheten, voor een vriendenprijs over te dragen. Architect B.T. Boeyinga uit Amsterdam maakte de tekeningen, geïnspireerd dooi de principes van de Amsterdamse School. Op tweede kerstdag 1928 kon de nieuwe kerk officieel in gebruik worden genomen. On langs is het gebouw, nu genaamd Ontmoetingskerk, geheel geres taureerd. In 1939 kon ook de lutherse kerk een nieuw bedehuis betrekken in de Faurestraat, gebouwd door de Bergse architect F.J. Rampart. 16. School en carnaval vóór 1950 Een feest waarvan de wortels ver in het verleden liggen, is het car naval, in Bergen op Zoom bekend als Vastenavondviering. Is die ont staan als een kerstening van de heidense lentefeesten? Een feit is, dat er in de Middeleeuwen de laatste drie dagen vóór de veertig- daagse vastentijd (veertig dagen vóór Pasen) flink werd gefeest. Natuurlijk lag het accent op eten en drinken, maar daarnaast boden die dagen gelegenheid om als het ware de wereld eens op zijn kop te zetten. Kluchten en optochten leenden zich uitstekend om met veel serieuze en zelfs heilige za ken de draak te steken. Het optre den van narren deed dat al even zeer. Het Bergse rederijkersgilde 'De Vreugdenblomme', nam er enthousiast aan deel. Ook in de Heilige Kruisommegang treft men elementen aan die aan de vasten avondviering doen denken. Calvijn veroordeelde uitspattin gen als carnaval en kermis. Ook de hervormde kerkenraad was te- f 1 6 O De Waterschans nr. 4-2005 gen die volksfeesten, maar merk waardig genoeg bleef in Bergen op Zoom, waar de inwoners toch jarenlang in meerderheid gerefor meerd waren, het carnavalsvirus voortwoekeren. Tijdens het Inter bellum (1919-1939) was het nog springlevend en groeide het tegen de verdrukking in. De vasten avondvieringen riepen namelijk nog steeds fel verzet op en dat niet alleen bij de protestanten. Ook veel katholieken hadden er ernstige bezwaren tegen. Deken Ch. van Dam veroordeelde met de vier overige pastoors en hun ka pelaans in woord en geschrift het carnavalvieren. Daar kon ook 'De verdediging van carnaval' door An ton van Duinkerken (1928) geen verandering in brengen. In 1931 dienden de geestelijken zelfs een officieel verzoek in bij de ge meenteraad om de vastenavond viering van 1932 te verbieden. De hei-vormde kerkenraad was hen daarin reeds voorgegaan. De argu menten van de geestelijken vat Cees Vanwesenbeeck in zijn boek De Bergse vastenavond vóór 1940, op pagina 52 als volgt samen: 1. om zedelijke en godsdienstige redenen 2. het was de wens van de bis schop van Breda, die tevens verboden had op de R.K. scho len vrijaf te geven 3. door de grote werkloosheid en armoede mocht er geen geld verkwist worden aan drankmis bruik 4. de benarde tijdsomstandighe den en algemene malaise. (Tot zover het citaat) In zijn vergadering van 24 decem ber 1931 verwierp de raad de ver zoeken met 13 tegen 6 stemmen. Ook de SDAP had voorgestemd. Burgemeester Blom en zijn wet houders waren tegen inwilliging van het verzoek en de meerder heid van de raad sloot zich daar bij aan. Zij werden daarin ge steund door de politierapporten van die jaren. In de jaren 1926- 1931 waren er tijdens de carnavals dagen in totaal acht aanhoudingen wegens dronkenschap. Acht aan houdingen in zeven jaar, dat mocht toch geen naam hebben. Dat je op de maandag en dinsdag van carnaval gewoon naar school moest, was voor de jeugd en even zeer voor de man of vrouw vooi- de klas, een ramp, vooral tijdens de optocht op dinsdagmiddag. In de oorlogsjaren was ervan vasten avondviering geen sprake, maar daarna zou het toch nog tot 1950 duren voordat de scholen vrijaf gaven. De landelijke invoering van een week krokusvakantie loste het probleem definitief op. In goed overleg van de vastenavondautori teiten met deken Van Dam was de lucht inmiddels gezuiverd. Literatuurlijst Wie iets meer over de hierboven behandelde thema's wil weten, kan terecht in de volgende publi caties; In Studies uit Bergen op Zoom, deel 10 (Bergen op Zoom, z.j.) de volgende artikelen: J.RA. van Vugt: Broeders en scholen in Bergen op Zoom, 1849-1852p. 11-30; J.M. Backx: Onderwijs is meer dan goud. Het lager onderwijs in Bergen op Zoom in de tweede helft van de ne gentiende eeuw. p. 33-77; J.C. Kalken Van handelsschool tot lyceum. Ontstaan en ontwikkeling van bijzonder middelbaar onderwijs in Bergen op Zoom, 1916-1956. p. 79-152. Verder: G.A Huijbregts: Honderd jaar Broeders van Huij- bergen in Bergen op Zoom. Bij een afscheid. Bergen op Zoom 2002. R. Reinsma: Scholen en school meesters onder Willem I en II. Den Haag, z.j. Mieke de Moor-van der Heijden (eindred.): St. Antonius, 'n eeuw onderwijsgeschiedenis, Ber gen op Zoom 1984. Mieke de Moor (red.): Een kind van zijn tijd: Mollerlyceum. Een brug tussen tra ditie en vernieuwing. Bergen op Zoom 1993. A.J.M. Alkemade: Vrouwen XIX. Geschiedenis van ne gentien religieuze congregaties 1800-1850. 's-Hertogenbosch 1966. Joos van Vugt: Broeders in de ka tholieke beweging. De werkzaam heden van vijf Nederlandse onder wijscongregaties van broeders en fraters, 1840-1970. Nijmegen 1994. Rob Wolf: Huijbergen en de uitein den der aarde. De broeders van Huijbergen 1854-2004. Nijmegen 2004. R de Vries scj: Uit de ge schiedenis van het Juvenaat H. Hart. In: De Waterschans 1994, nr. 1, p. 19-31. Van dezelfde auteur: Pater Mattliieu Kusters (1866-1914): de eerste rector van het Juvenaat. In: De Waterschans 1999, nr. 3, p. 82-87; en: De Priesters van het Hei lig Hart een eeuw in Bergen op Zoom. In: De Waterschans 1999, nr. 4, p. 149-155. Ds. Willem Vermeulen en Jan Voorsluijs: "Vroom Bergen op Zoom". Bloemlezing uit 425 jaar protestantse kerkgeschiedenis. Ber gen op Zoom 2005. Zie hoofdstuk 4: Het Protestants onderwijs in Ber gen op Zoom, p. 22-28. Over de kerken: Willen Vermeulen e.a. Een stad op een berg. Bergen op Zoom 1998. W. Vermeulen: 75 Boeyinga- kerk aan het Bolwerk. In: De Wa terschans, 2003, nr. 4, p. 126-127. Zie ook het reeds genoemde "Vroom Bergen op Zoom", alsmede Willen Vermeulen: Kerkfusie en Kerkzegels. In: De Waterschans 2004, nr. 1, p. 40-42. G. Leenders (red.): Jubileumuitgave bij gelegen heid van het 80 jarig bestaan van de parochie van Onze Lieve Vrouw van Lourdes 1918-1998. Bergen op Zoom 1998. Veel gegevens over de kerkgebouwen in de Gids voor oud Bergen op Zoom, samengesteld door Willem van Ham en Cees Vanwesenbeeck, Antwerpen 1983. Over de bedevaarten: Johanna Ja cobs: Het processiewezen in en van uit Bergen op Zoom, Bergen op Zoom z.j. Het Markiezenhof. P.J. Margry en C.M.A. Caspers: Bede vaartplaatsen in Nederland. Deel 2: Provincie Noord-Brabant. Amster dam/Hilversum 1998. Cees Vanwesenbeeck: De Bergse vastenavond vóór 1940. Bergen op Zoom 1983. W. Besling: 5000 Jaar carnaval en 500 jaar vastenavond, in De Waterschans 1998, nr. 4, p. 125-131. Opmerking: HCM staat voor Historisch Centrum het Markiezenhof, het vroe gere RHCB Regionaal Historisch Centrum Bergen op Zoom), en daar voor GAB Gemeentelijk Archief Ber gen op Zoom). 1 61

Periodieken

De Waterschans | 2005 | | pagina 13