ëM'i "Krabbeg 'Avestad da's m'n m Rffl Johanna Jacobs t Boekbespr k\ De Waterschans nr. 4-2005 m De Waterschans nr. 4-2005 E K I N G m g*y'W m vallen op het bekende levenswerk van de vroegere stadsarchivaris C. Slootmans. In het overzicht van paas- en koudemarkten en het handelsverkeer met de Engelsen komt dat het meest duidelijk tot uiting. Maar zij biedt meer. Aan leg en onderhoud van voorzienin gen in het havenkwartier kunnen aan de hand van onder andere de stadsrekeningen worden gevolgd. Zo kan de auteur de oudste ver meldingen aangeven van de stads- kraan en van de nieuwe haven. Ook de bedrijvigheid in deze buurt van potmakers, zoutzieders en scheepstimmerlieden krijgt voldoende aandacht. Verkoopak ten van schepen of waterbrieven worden besproken net als de we derwaardigheden van de visserij. Door in te gaan op de concurren tie van Middelburg en bedreigin gen als oorlog en stormvloeden wordt duidelijk dat in de zes tiende eeuw aan een bloeiend be drijf voor Bergen op Zoom een einde kwam. Ten slotte gaat Kort lever in op de positie van Bergen op Zoom binnen het zogeheten 'gateway' systeem en plaatst zij de lokale geschiedenis in een ge wenst breder perspectief. Architect Jan Weyts was de ge droomde auteur voor het vol gende artikel over de watermolen en het spuihuis. Behalve zijn bouwkundige inzichten verbindt ook zijn persoonlijke geschiede nis zich namelijk met deze twee karakteristieke gebouwen. Het pleidooi van Weyts voor een goed herstel van de molen en een re constructie van de omgeving van de molen, binnen het kader van de gewenste versterking van het contact tussen stad en water, wordt door zijn verhaal onder streept. De bijzondere positie van de molen dankzij het getij en de nauwe verbondenheid van de lo catie van de molen met de telkens veranderende inzichten van de militaire architectuur geven het complex een voor Nederland bui tengewone waarde. Fraaie illustra ties belichten het verhaal van het spuihuis. Ook hier pleit Weyts nogmaals voor het herstel van een fraai oud stadsgezicht door de re constructie van de oude Spuibrug, waardoor ook de Grebbe weer een functie in het stadsbeeld kan krijgen. Hij suggereert zelfs dat in de toekomst wellicht net als op de Binnendieze in 's-Hertogenbosch op de Grebbe in Bergen op Zoom gevaren kan worden. Een schitte rend vergezicht, maar ik vermoed dat nog heel wat water door de Schelde moet stromen eer het zo ver zal zijn. Archiefmedewerker Rochus van den Bergh schetst een beeld van de Bergse haven in de zeven tiende eeuw. Hij doet dat voorna melijk op grond van de resultaten van het project om de archieven van de notarissen in Bergen op Zoom nader toegankelijk te ma ken. Manjaren werk in de Blok stallen werpen hier hun vruchten af. Het uitgangspunt van de au teur dat een studie over de haven niet compleet is zonder te verha len over de mensen die er woon den en werkten, valt toe te jui chen. Herbergiers, beurtschippers, vissers en ventjagers krijgen daarom volop de aandacht naast de infrastructurele werken in en om de haven. Een breed en afwis selend panorama weet Van den Bergh te presenteren in zijn arti kel, dat daardoor een plezier om te lezen is. Een tweetal deskundigen, Gerrit Groeneweg en Willem Heijbroek, belichten op degelijke wijze re spectievelijk de potmakersnijver- heid en de productie van suiker en alcohol in relatie tot de haven. Hun artikelen hebben daarmee betrekking op de achtiende, ne gentiende en twintigste eeuw en behandelen niet direct de haven zelf of de havenactiviteiten maar verwante en verbonden bezighe den. Overigens moet een uitzon dering gemaakt worden voor de 1 72 directe rol van de suikerfabrieken in de aanleg van de Zeelandha ven. O u d -arc h i efm e d ewe rke r Arth u r Suijkerbuijk gaat in op de lange voorgeschiedenis van de demping van de haven, die gekenmerkt werd door het bekende bureau cratische fenomeen van 'Plannen, plannen en nog eens plannen'. Al in de negentiende eeuw beston den voornemens en ingenieur P. van Wamel stelde aan het begin van de twintigste eeuw haast on vermoeibaar plan na plan op, dat telkens met een verwijzing naar de staat van de financiën geen door gang vond. Pas na de Tweede We reldoorlog begonnen in eind 1949 de eerste werkzaamheden. Het door stank- en wateroverlast ge plaagde stadsgedeelte groeide daarna dankzij de restauratie van de vele prachtige panden uit tot Willem Vermeulen en Jan Voor- sluijs, "Vroom Bergen op Zoom" Bloemlezing uit 425 jaar protes tantse kerkgeschiedenis. Uitgege ven door de Protestantse Ge meente te Bergen op Zoom [2005], 56 pagina's, 5,-. Wanneer men snel iets wil weten over de geschiedenis van het pro testantisme in Bergen op Zoom is dit handzame boekje, geschreven door Willem Vermeulen en Jan Voorsluijs, een uitstekende in gang. Het omvat negen hoofdstuk ken en twee bijlagen. Hoofdstuk 1 is een wandeling langs de meest markante gebouwen of voorma lige plaatsen die met het protes tantse verleden van de stad te ma ken hebben. Doordat de achter flap van het boekje uitgeklapt kan worden in een plattegrond, kan een aantrekkelijke buurt. Nu. ruim een halve eeuw later, groeit weer het verlangen naar water in de stad vanwege zowel de schoon heid die men toekent aan een lig ging aan water alsmede op grond van waterbouwkundige argumen ten. Als laatste bespreken we nog een tweetal auteurs. Ton Hartman en Ei-win Stander, de nabije en verre toekomst. Hartman gaat nader in op de plannen om het water terug in de haven te brengen en trekt een vergelijking met Breda waar momenteel een soortgelijk plan al in uitvoering is. Stander schrijft een enthousiast verhaal over het unieke woongebied dat de Bergse haven worden zal. Bergen op Zoom wordt weer een stad aan het water, die trots zal zijn op zijn haven. In zijn overzicht figureren onder meer een lagune, havenei- men de wandeling aan de hand van deze kaart maken. Hoofdstuk 2 schetst de geschiedenis van het protestantisme in het algemeen en die van Bergen op Zoom in het bijzonder. Alle relevante jaartallen van deze geschiedenis worden nog eens samengevat en vormen zo hoofdstuk 9. Zoals bekend is het protestantisme ontstaan als een reactie op de misstanden in de katholieke kerk. Maar die reac- landen en de bekende Water schans. Als simpel historicus en archivaris (en dus beslist geen geograaf) krijgt ondergetekende bij deze begrippen toch associa ties met (sub)tropische gebieden en gaat hij vermoeden dat het be grip klimaatverandering een heel eigen Bergse invulling krijgt. Tot slot mag gezegd worden dat het Krabbegat tevreden kan zijn over deze nieuwe bundel van de Geschiedkundige Kring. Natuur lijk blijft er altijd wat te wensen over. Zo zou het mooi zijn als er aan de scheepvaart in de negen tiende en twintigste eeuw nog eens uitgebreid aandacht besteed zou worden. Zowel aan harde cij fers als aan informatie over schip pers- en visserslevens bestaat nog behoefte. Maar dat doet verder niets af aan dit geslaagde initia tief. tie kende vele uitwerkingen begin nend met de leer van Maarten Luther en Johannes Calvijn en daarna uitwaaierend in tal van af gescheiden kerkgenootschappen. De keuze van de markiezen en markiezinnen van Bergen op Zoom voor het katholicisme had grote invloed op de politieke con stellatie van de stad en deze wordt op een beknopte heldere manier uiteengezet. In hoofdstuk 3 wor den de protestantse stromingen behandeld. Aan bod komen de Nederduits Gereformeerde ofwel Nederlands Hervormde Gemeente, de Waalse gemeente, de Evange- lisch-Lutherse gemeente, de Ge reformeerde Kerk en tenslotte de oecumenische beweging. Het aar dige van dit hoofdstuk is dat deze geschiedenis mede aan de hand van de historische kerkzegels wordt verteld. Dit is een originele DOOR 1 73 !D Het ontstaan, de geschiedenis en de toekomst van de Bergse haven 425 I Vroom Bergen op Zoom Bergen op Zoom Logo 425 jaar protestantisme in Bergen op Zoom. zf^Jxr

Periodieken

De Waterschans | 2005 | | pagina 19