Partnerschap in de praktijk W E MAAGD De Waterschans nr. 3-200 7 Instandhouding stedelijk landschap Bergen op Zoom: Door ds. drs. Willem Vermeulen De Waterschans nr. 3-200 7 De middeleeuwse stadskerk: de Grote- of Sint-Gertrudiskerk Parmantig op de Markt van Ber gen op Zoom staat de toren van de stadskerk. Tijdens de dagen van carnaval is deze aangekleed met een metershoge kiel. Dan heet de toren in de volksmond: de Peperbus. Door het jaar heen heet de kerk de Sint-Gertrudis kerk. Oudere hervormde Berge- naren spreken echter over de Grote kerk. Het was dan ook de hervormde gemeente die dit ge bouw tot 1966 in bezit had en ge bruikte. Vanaf 1580 want daar voor was de kerk katholiek. De hervormde gemeente had de middeleeuwse kerk niet terug hoeven te geven. Immers, in 1747 was het gebouw tot de grond toe afgebrand na het bombardement Afb. 1. Grote- of Sint-Gertrudiskerk. r r Dit artikel verscheen in iets gewijzigde vorm als hoofdstuk nr. 11 in het boek "Kansen voor kerkgebouwen" Uitgave Protestantse Kerk Nederland, mei 2007. Het is inmiddels een open deur: het behoud van kerkelijke gebouwen gaat de draagkracht van de eigenaresse, in casu de locale geloofsge meenschap mijlenver te boven. Niet altijd is de jas te groot, maar vooral is deze veel te zwaar om alleen te dragen. In Bergen op Zoom zijn inmiddels een aantal kerkgebouwen uit het stedelijk landschap verdwenen. Beroemde gesloopte kerkgebouwen zijn de Josephkerk die bij V&D stond en de Martelarenkerk aan het Bolwerk. Van een aantal thans bestaande kerkgebouwen is de toe komst onzeker. Maar gelukkig is in Bergen op Zoom met een aantal kerkgebouwen op een interessante manier omgesprongen, waardoor behoud mogelijk bleek. Rode draad in de verhalen van deze gebou wen is dat het lukte om partners te vinden. Soms werden nieuwe be stemmingen gevonden en dat ging dan gepaard met stevige verbou wingen. Soms ook bleef de kerk het gebouw waar gelovigen samenkomen, maar niet altijd zijn dat dezelfde gelovigen. In dit artikel wil ik kort de gebouwen beschrijven die als het ware een soort herstart hebben mogen beleven. door de Fransen. De herbouw vond plaats met protestantse fondsen en protestantse stenen. Dus, de maatregelen ten tijde van Napoleon om kerken terug te ge ven ging aan Bergen op Zoom voorbij. De Hervormden bleven heer en meester in hun Grote Kerk en in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw ging men dat meer en meer betreu ren. Het bleek voor deze kleine gemeenschap een onmogelijke opgave om dat grote gebouw te restaureren en te blijven gebrui ken. In 1966 werd de kerk over gedragen aan de gemeente. Na tuurlijk niet voor een gulden, zoals wel beweerd wordt. De overheid zou de restauratie ter hand nemen en dan zou er naar nieuw gebruik gezocht worden. Nieuw onheil sloeg toe toen de kerk in 1972 wederom geheel tot de grond toe afbrandde. Het ge hele interieur inclusief het ach- tiende eeuwse pijporgel van Del Haye ging verloren. Lang ston den de verkoolde resten in het centrum van de stad. Eind zeven tiger, begin tachtiger jaren werd weer begonnen met restauratie. In de loop van de jaren tachtig zou het gebouw weer geheel zijn gereconstrueerd, maar wat dan? De gemeente Bergen op Zoom overlegde met de parochies en de voormalige eigenaresse de hervormde gemeente. Het plan, voor sommigen met een beetje pijn, kwam op het volgende neer: De gemeente zou het gebouw in eigendom en dus in onderhoud houden. Twee parochies in het centrum van de stad zouden gaan fuseren, hun gebouwen afstoten en hoofdgebruiker worden van de Sint-Gertrudiskerk. Zij beta len het verwarmen van de kerk en wat klein onderhoud. En de hervormde gemeente kreeg een beperkt gebruiksrecht. Het grote voordeel van deze overeenkomst was dat de lege gerestaureerde kerk in één keer gemeubileerd zou worden met de inboedel die uit de beide katholieke kerken zou overblijven, onder andere twee kansels, bijzondere Vlaam se biechtstoelen, een prachtig Ibach pijporgel uit 1863 en een nog ouder koororgel. En zo gebeurde het. In 1987 werd de kerk opnieuw in gebruik genomen en tot op de dag van vandaag is de kerk in goede staat van onderhoud en volop in ge bruik. De meeste oecumenische activiteiten vinden hier plaats. Katholieken en protestanten voelen zich er thuis. Ook zijn er concerten en af en toe houdt de burgerlijke gemeente haar bij zondere bijeenkomsten in dit ge bouw. Afscheidsrecepties om maar wat te noemen. De kerk van de Heilige Maagd Maria ten Hemelopneming, nu theater de Maagd Aan de overkant van de markt, tegenover de Sint-Gertrudiskerk en ook een beetje van de markt af, staat de voormalige Maagd- Afb. 2. De Heilige Maagd Maria ten Hemelopneming. Nu theater. kerk. Toen aan het begin van de negentiende eeuw, zo rond 1815, het de katholieke gemeenschap niet lukte de grote kerk terug te krijgen werd hen het recht gege ven om aan de Markt een nieuwe kerk neer te zetten. Een kolos saal gebouw in neoclassicistische stijl. Architect was J.E. Franssen uit Antwerpen. Het werd een drie-beukige hallenkerk met Io nische zuilen. Het gebouw werd opgeleverd in 1829 en werd door de decennia heen versierd met prachtige glas-in-lood ramen, muurschilderingen en indruk wekkend meubilair. Maar veel te groot, veel te duur in onderhoud, onmogelijk warm te stoken, kort om de parochie van de Heilige Maagd Maria ten Hemelopne ming zat er eind vorige eeuw be hoorlijk mee omhoog. Totdat het plan aan de orde kwam wat hier boven is beschreven. De katho lieken staken de markt over met heel hun hebben en houden. Er bleef een enorm grote en lege ruimte achter. De nieuwe eigena resse was de gemeente Bergen op Zoom. Lang heeft de kerk niet leeg gestaan. Zodra de ver huizers de hielen hadden gelicht begon de restauratie en verbou wing. In het bestaande karkas is een kompleet theater gebouwd. De architect Onno Greiner heeft hiermee een geweldige prestatie geleverd. De bezoekers van het theater met de toepasselijke 111

Periodieken

De Waterschans | 2007 | | pagina 14