De Waterschans nr. 3-200 7 naam 'de Maagd' (want zoiets krijg je er toch niet uit bij Berge- naren) zijn altijd weer verrast door de stijlvolle ambiance. Bij na alle glas in lood ramen zijn op hun plaats gebleven. De mensen die op het tweede balkon zitten kunnen de kapitelen van de zui len bijna aanraken. En als alle gordijnen opengaan en alle de corstukken in de toneelzolder verdwijnen is er een prachtig zicht op de muurschilderingen van de voormalige apsis. De ge meente is eigenaresse en het theater draait sinds 1990 op volle toeren. Dit gebouw heeft een be stemming waar ook het publiek massaal van kan genieten. Na tuurlijk was het voor sommigen wel even wennen. De Sint-Antonius Abt kerk, nu wijkcentrum Het voormalige dorp Borgvliet, even ten zuiden van Bergen op Zoom, had al heel lang een eigen dorpskerk. Toen het dorp in het begin van de twintigste eeuw als stadswijk werd ingelijfd en meer huizen en dus meer bewoners kreeg, kwam er in 1930 een gro tere kerk met een fraaie toren. Deze toren is de kerk noodlottig geworden, want op 27 oktober 1944 om 07.00 uur werd de toren opgeblazen door de Duitsers. Dat gebeurde weinig vakbe kwaam zodat de toren bovenop het kerkschip terecht kwam. Merkwaardig genoeg bleef het heiligenbeeld van Sint-Antonius Abt ongeschonden tussen de brokstukken overeind staan. Enige jaren na de oorlog kwam er weer een nieuwe kerk voor Borgvliet. Architect J. de Lint gen. maakte de plannen en in 1951 werd dit gebouw ingewijd door bisschop Beaten. Het betreft een driebeukige basiliek. De vorm geving doet 'vroegchristelijk' aan door gebruikmaking van bak steen en veel natuursteen en door de Romaanse stijlvormen. Ook dit gebouw werd in de loop der jaren te groot, ofwel de pa rochie werd te klein. In de ne gentiger jaren werd besloten de kerk voor de erediensten te slui ten, maar tegelijk werd er uitge keken naar een manier om het gebouw voor de wijk te behou den. Ook moest er één kapelletje toegankelijk blijven om te bid den en een kaarsje te branden. Natuurlijk met dat beroemde beeld dat de oorlog had over leefd. In het jaar 2000 werd dit besluit ten uitvoer gebracht. De partners die zich over het ge bouw hebben ontfermd zijn de gemeente Bergen op Zoom en de woningbouwstichting Wonen West Brabant. Aanvankelijk is bekeken of het mogelijk zou zijn woningen te bouwen in het roya le schip van de kerk. Dit zou ech ter tot een te grote aantasting van de architectuur leiden. Er is nu voor gekozen om in de kerk een soort tweede gebouw te plaatsen. Hierin en hier omheen zijn de ruimtes voor het wijkcen trum en is er een kinderdagop- vang. De eerder genoemde kapel is vanaf de straat direct bereik baar. Het gebouw is nu het klop pende hart van deze wijk, eigen lijk zoals het altijd geweest was. Alleen op de plek van het altaar staat nu de bar met bierpomp. Ook weer wennen voor sommi- Afb. 4. De Hervormde kerk. De Hervormde kerk, nu kerke lijk centrum Williamstraat De hervormde gemeente die tot 1966 in de Grote- of Sint-Gertru- diskerk was gevestigd had zich teruggetrokken in haar evangeli satiegebouw. Een niet zo indruk wekkend gebouw, maar wel dui delijk een kerkje. Het was in 1926 neergezet door de Evange lisatievereniging. Keurig met glas in lood ramen en een klein pijporgel is het een heel sfeervol kerkgebouwtje. Maar toen in de tachtiger en negentiger jaren er over Samen-op-weg werd ge sproken was er al snel één ding duidelijk. Dat zou nooit passen in dit gebouw. De gereformeer den hadden een royalere behui zing en dat zou dan het thuishonk worden voor de protestantse ge meente. Maar wat te doen met dit kerkgebouw? Ook weer een ge bouw met veel emoties. Gekozen werd voor een beheersstructuur via een stichting. Een bestaande 400 jaar oude protestantse stich ting (het Protestants Weeshuis) nam het gebouw over. Het werd daarmee een diaconaal kerkelijk centrum. Door de week zijn er een aantal activiteiten, onder an dere een oecumenisch inloophuis. Maar ook op zondag gaat de lof zang door, alleen niet voor ieder een even verstaanbaar. Dan komt namelijk de Chinese prote stantse gemeente bijeen. Zij zijn huurder en geven het gebouw feitelijk de originele bestem ming: kerkgebouw. De stichting Weeshuis als eigenaresse, de pro testantse gemeente als gebruiker en de Chinese gemeente als huurder vormen een drieman schap waarmee dit kerkgebouw van de slopershamer gered is. Afb. 3. De Sint-Antonius Abt kerk. 1 1 2 De Waterschans nr. 3-200 7 De Gereformeerde kerk, nu Ontmoetingskerk In 1928 werd door de toenmalige Gereformeerde kerk hun nieuwe gebouw in gebruik genomen. Een parmantige gereformeerde kerk van architect B.T. Boeyinga. Men rekende op groei zodat de kerk royaal werd gebouwd. Ook ging het om een streekgemeente en kwam men van de omliggende dorpen naar het Bolwerk, zoals de laan heet waar deze kerk aan staat. Maar in de zeventiger ja ren gingen de gereformeerden uit die dorpen samen-op-weg met hun hervormde dorpsgeno ten. Dit kostte de Bergse gere formeerde kerk aardig wat le den. Daarnaast was ook in Bergen op Zoom de teruggang van het kerkbezoek te merken. Het gebouw verkommerde door verminderde inkomsten. Eind ja ren tachtig was er sprake van een zorgelijke situatie. Met de ge meente Bergen op Zoom werd hier over gesproken. Ook in het kader van het Samen-op-weg proces is wel eens gedacht aan verkoop en nieuwbouw elders. De ambtenaren van het stadhuis hebben met het kerkbestuur van de protestantse gemeente ver schillende gesprekken gehad. Zij wisten haar te overtuigen. Ook werd richting 'Den Bosch' en 'Zeist' de staat van dit gebouw gemeld, maar ook de bijzondere architectuur. Want in de negenti ger jaren begon men te ontdek ken dat de 'interbellum architec tuur', zeker de 'Amsterdamse school stijl', het waard was om behouden te blijven. Aan het begin van de jaren ne gentig werd het gebouw met de status van gemeentelijk monu ment beschermd en direct al in de inventarisatie van de rijksmo- numentendienst opgenomen met de bedoeling het gebouw in de toekomst als rijksmonument te gaan beschermen. De tussentijd werd een periode van geduld en plannen maken. De medewer king van de gemeente was erg groot. Er is zelfs een keer een wethouder naar Zeist afgereisd om weer te overleggen over sta tus en subsidiehoogte. Doordat de gereformeerde kerk met de hervormde gemeente ging fuse ren kwam er ook een ander fi nancieel verhaal op tafel te lig gen. Nadat de status van rijksmonument definitief was, kon met de restauratie begonnen worden. In 2003 werd het ge bouw als nieuw opgeleverd, in clusief vernieuwd interieur en orgel. In samenwerking met de ge meente is ook gesproken over het 'zalenbeleid', dit in het kader van wat toen de 'Culturele Bou levard' genoemd werd. Vastge steld werd dat de Ontmoetings kerk, na restauratie, ook podium kan zijn voor initiatieven vanuit de burgerij of het verenigingsle ven. De gemeente zal doorver wijzen naar de kerk als mensen op zoek zijn naar een middelgro te zaal. Ze zal zelf niet snel zo'n zaal gaan realiseren. Hierdoor is er een soort marktpositie voor de Ontmoetingskerk ontstaan op het gebied van kleinere concer ten, kamermuziek, uitvoeringen van muziekscholen en dergelijke Ook dit gebouw heeft daarmee een plek binnen de samenleving en is voor de eigen gemeente een aangenaam bezit. Samenvattend In Bergen op Zoom is een aantal voorbeelden te vinden van kerk gebouwen die in prima staat van onderhoud verkeren en druk ge bruikt worden. Toegegeven, niet altijd voor het doel waarvoor ze zijn gebouwd, de eredienst. Wel functioneren ze als stedelijk 'landmark' en hebben ze een plek in de samenleving. Mensen komen en gaan. Voor alle boven vermelde gebouwen geldt dat deze transformatie nooit had kunnen plaatsvinden als ze in be heer waren gebleven bij de oor spronkelijke eigenaresses. Een open houding van de overheid en andere partners zoals de woning bouwstichting en een theater visie hebben de gebouwen gered. Hierdoor konden de geloofsge meenschappen de handen vrij maken om zich te concentreren op hun eigenlijke roeping en missie. Een aantal kerkgebouwen werd in dit artikel niet genoemd. Ik hoop dat we over een aantal ja ren kunnen vaststellen dat ook deze gebouwen veilig gesteld zijn, maar dat zal lang niet altijd lukken zonder hulp van derden. Geraadpleegde literatuur: Afb. 5. Ontmoetingskerk. 1 1 3 Ben Daeter, Het Bergs protestants weeshuis. Vier eeuwen wezenzorg en hulpverlening in Bergen op Zoom. (Bergen op Zoom, 1997) Willem van Ham, de Grote of sint Gertrudis- kerk te Bergen op Zoom. Uitgave ter gelegen heid van de heropening van de Gertrudiskerk. (Bergen op Zoom, 1988) Willem van Ham, Onno Greiner e.a., Ter ere van de Maagd. Uitgave ter gelegenheid van de opening van stadsschouwburg "de Maagd". (Bergen op Zoom, 1990) P. Hoedelmans, Jeeps en klaprozen. Een relaas van de periode 1944-45 in Bergen op Zoom en omgeving. (Bergen op Zoom, 1990). Charles de Mooij, Geloof kan BERGEN ver zetten. Reformatie en katholieke herleving te Bergen op Zoom. (Hilversum, 1998). O. van Nimwegen, Dien fatalen dag. Het beleg van Bergen op Zoom in 1747. (Bergen op Zoom 1997). W. Vermeulen e.a., Een stad op een berg. Ge denkboek ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Gereformeerd Kerk Bergen op Zoom. (Bergen op Zoom 1992). W. Vermeulen en J. Voorsluijs, Vroom Bergen op Zoom. Bloemlezing uit 425 jaar protestant se kerkgeschiedenis. (Bergen op Zoom, 2005).

Periodieken

De Waterschans | 2007 | | pagina 15