NOïH BENE! De Slag bij de MilriSnhe Brug Tetrarchie van 293 tot 305 oost Stamboom 1 1 8 Na de overwinning van Constantijn] verdween alle angst die de mens voorheen bedrukt had". 1 1 9 PJHrEtRRL westelijke deel van het rijk in ei gen handen te krijgen. Constantijn trok met zijn leger richting Rome, waar hij zijn troe pen opstelde bij de Milvische Brug, die ten noorden van de stad de twee oevers van de Ti ber met elkaar verbond, De nacht voor de slag die Constan tijn daar met Maxentius zou leve ren, kreeg hij een visioen. De christelijke schrijver Lactantius schrijft in 318 dat Constantijn in een droom van God de op dracht kreeg om met het teken van het kruis de slag te leveren. De volgende dag zou Constan tijn de letter X op de schilden van zijn soldaten op zo'n manier hebben verbogen, dat het kruis waaraan Christus gestorven was werd afgebeeld. De Griekse kerkvader Eusebius van Caesarea vertelt een iets andere versie van het visioen. Op de dag voor de slag ver scheen rond het middaguur aan de hemel een kruis, dat omge ven werd door licht, Daarbij ver schenen ook de Griekse woor den EN TOYTGI NIKA (lees: 'en toetooi nika'), dat betekent: 'behaal in dit (teken) de over winning'. Alle soldaten uit het le ger waren getuigen van dit vi sioen. In de nacht voor de slag kreeg Constantijn een aanwij zing over hoe hij het goddelijke teken mee moest voeren in de strijd: door middel van de letters IHS, Deze letters zijn de beginlet ters van de Latijnse weergave van de woorden uit het visioen: IN HOC SIGNO (VINCES), 'in dit teken (zul jij overwinnen)'. Wanneer deze drie letters om gezet worden naar Griekse let ters, ontstaat het begin van de naam van Jezus: IHXOYE (lees: 'Jèsoes'), Bovendien kunnen de letters gezien worden als Chris tusmonogram, omdat zij de naam IESUS HOMINUM SALVATOR, 'Jezus de Verlos ser van de mensen' vormen. Met het monogram IHS op zijn veldtekens heeft Constantijn vol gens Eusebius de volgende dag Maxentius aangevallen. Er wordt ook wel beweerd dat juist het chi- rho-monogram werd aange bracht op de veldtekens; de Griekse letters X (chi) en P (rho) vormen het begin van de naam XPIETOI (lees: 'Chris- tos'), Christus, Of Constantijn op zijn veldtekens een kruis of de letters IHS of de letters chi en rho had aange bracht is helaas niet zeker. Hoe het ook zij, door zijn geloof in God behaalde Constantijn in derdaad de overwinning. Het le ger van Maxentius werd verplet terend verslagen door dat van Constantijn en Maxentius zelf verdronk in de Tiber. Zijn hoofd werd van zijn lichaam afgehakt en naar Africa gestuurd, opdat men ook daar wist dat Constan tijn de enige augustus van het westen was. De letters IHS had den hem daarbij geholpen,., Over het visioen van Constantijn bij de Milvische Brug is ons alleen iets bekend dankzij de twee chris telijke auteurs Lactantius en Eusebius. Deze bronnen zijn waarschijnlijk vrij subjectief: zoals je elders kunt lezen is het visioen van Constantijn van groot belang voor de acceptatie van het christendom in het Romeinse Rijk. De christelijke schrijvers uit de vierde eeuw hebben het visioen natuurlijk niet voor niets opgenomen in hun werk, zij wilden daarmee mensen overtuigen van de overwinning van het christendom op het heidense Romeinse geloof, augustus caesar west Maximianus Constantius Diocletianus Galerius Heb je vragen of opmerkingen? Surf naar: www.geschiedkundigekringboz.nl Diocletianus Prisca augustus 284-305 Galerius Valeria Maximianus Eutropia Constantius Helena caesar 293-305 augustus 286-305 caesar 293-305 augustus 305-311 augustus 305-306 Valeria Maxentius Fausta Constantijn de Grote augustus 306-312 augustus 306-337 IH PRrPtR L In de Rode of Sacramentskapel van de Sint-Gertrudiskerk zie je de letters IHS op allerlei voorwer pen. Meestal zijn ze vergezeld van het kruis waaraan Jezus is gestorven: het 'signum' dat aan Constantijn in zijn visioen ver scheen en waarmee hij de over winning behaalde, Het kruis is dan vaak geplaatst op of door de H. Op een vaandel bijvoor beeld zijn de letters met een kruis geborduurd op een hostie bo ven een gouden kelk, de tekens van de eucharistie (afbeelding 3). Ook op het altaar in de kapel is er een kruisje afgebeeld bij de letters IHS (afbeelding 4). Boven dien zijn eronder drie spijkers te zien, waarmee Jezus aan het kruis genageld werd. Op een boekenstandaard op het altaar zijn de letters afgebeeld als Christus-monogram in de bete kenis van lesus Hominum Salva- tor. Dit is te zien aan de eerste letter, die niet als I maar als J is weergegeven, (afbeelding 5). Afb. 3. Detail van een vaandel in de Rode of Sacramentskapel van de Sint-Gertrudiskerk. Afb. 4. Detail van de houten versiering aan het altaar van de Rode of Sacramentskapel van de Sint- Gertrudiskerk. Afb. 5. Detail van de boekenstandaard in de Rode of Sacramentskapel van de Sint-Gertrudiskerk. Foto 's: Ward Warmoeskerken, 2007. "Constantijn ontving in zijn slaap een duidelijke aanwijzing om op de schilden van zijn soldaten het he melse teken van God aan te brengen en dan slag te leveren. Hij deed zoals hem was opgedragen, Beschermd door dit embleem nam het leger het zwaard op. De vijand rukte uit, de tegenstanders te gemoet, zonder de keizer en trok de brug over. De linies raakten slaags over een even breed front en aan beide zijden werd met de uiterste felheid gevochten. Maxentius vertrok naar het slagveld. De brug werd achter hem afgebroken. Bij het zien daarvan nam het gevecht in hevigheid toe en de hand van God beheerste de slag. In paniek vluchtte Maxentius ijlings naar de brug die afgebroken was. In het gedrang van de massa vluchtelingen wordt hij in de Tiber geworpen." Lactantius, De mortibus persecutorum 44; vertaling G. Aalders. Eusebius van Caesarea.

Periodieken

De Waterschans | 2007 | | pagina 18