VXndaac van twee werelden, twee Eugenie Daniels-Klep ELEMENTEN, WATER EN LUCHT, GESNOEPT De Waterschans nr. 4 2 OO 7 In het kader van het geboortejaar van Michiel de Ruyter, nu 400 jaar geleden, heeft de Geschied kundige Kring van Stad en Land van Bergen op Zoom haar jaar excursie voornamelijk gewijd aan deze legendarische wereldwijd bekende zeeheld. Hiervoor zijn we met twee bussen naar de Bataviawerf in Lelystad afgereisd. De rit liep voorspoedig, het landschap was erg afwisse lend, het weer was mooi en er was alle tijd om eens bij te klet sen. Kortom er was genoeg te ge nieten. Buiten dat wist de heer Toon Demmers ons te boeien met zijn inleiding over Michiel de Ruyter, waarvan ik hieronder nog een aantal feiten zal memo reren om uw geheugen nog even op te frissen. Michiel Adriaenszoon de Ruyter is geboren op 24 maart 1607 in Vlissingen als zoon van een bier drager. Hij begint zijn carrière als touwslagersjongen. Hij droomt echter van een leven op zee. Als lichtmatroos, als walvisvaarder, als kaper en als koopman ver dient de jonge De Ruyter zijn sporen, alvorens hij in dienst treedt van de Nederlandse Mari ne, waar hij aan tal van zeeslagen en oorlogen heeft meegedaan. Aan boord van zijn admiraalschip De Zeven Provinciën weet hij menige zeeslag te winnen op basis van zijn strategisch inzicht en zijn grote ervaring als zeeman waar door hij ook internationale faam weet te verwerven. Op 45-jarige leeftijd wil hij stoppen met werken op zee om een rustig leven te gaan leiden aan de wal met zijn derde echtgeno te. Dit gaat niet door. De Admiraliteit van Holland vraagt hem als vice-comman- deur op de oorlogsvloot dienst te nemen. Terug naar de excursie. Aangeko men op de Bataviawerf zijn we gastvrij ontvangen met koffie en gebak. Een lekkere opkikker na een 'lange reis'. Een kleine film- De zon schijnt op het water de vis zwemt in de stroom ik wil zo gaarne sterven in het land van Bergen op Zoom Michiel de Ruyter Dit kleine gedichtje dat mij ter hand is gesteld en dat U ook in de bus hebt horen voorlezen, zou van Michiel de Ruyter geweest kunnen zijn. De bron is niet helemaal te achterhalen. Maar al zou dit nu niet zo zijn, dan blijft het toch een mooie gedachte en welke Berge - naar zou dit niet met graagte als waarheid in zijn hart willen sluiten. Wel zijn we De Ruyter dank verschuldigd, want toen de Spaanse Generaal Spinola de stad Bergen op Zoom bedreig de, werd de stad door Prins Maurits ijlings van meer troe pen voorzien en bij deze troe pen diende de jonge De Ruyter als busschieter. En zoals u vast wel weet brak Spinola toen zijn beleg op en nam spoorslags de benen. presentatie was het volgende pro grammapunt. Drie gidsen namen vervolgens ieder een groep mee voor een uitgebreide rondleiding op de Batavia, een reconstructie van het VOC-schip uit 1628, waaraan men bezig was en op het Vlaggenschip De Zeven Provinciën in aanbouw uit 1655 van zeeheld Mi chiel de Ruyter. Beide schepen verwonderen en beide vragen ook een grote bewondering zowel ten aan zien van hun verleden als nu in hun reconstructie- en aanbouwfa- se op de Bataviawerf, waar stap voor stap met authentieke me thodes en materialen de glorie van weleer wordt overgebracht op de moderne kijker. Zichtbaar onder de indruk werd afscheid van de Bataviawerf ge nomen en koers gezet naar het Luchtvaart-Themapark Avio- droom op de luchthaven Lely stad. Het tweede doel van deze dagexcursie. Het Aviodroom, zoals het er nu uitziet, is op 26 november 2003 voor de allereerste keer voor het publiek opengesteld. Wie had ooit kunnen denken, dat het wat stoffige museum in de koepel op Schiphol zou kunnen veranderen in een compleet park, waar de historie van de luchtvaart op een hedendaagse manier wordt weer gegeven. Dankzij vele attracties en een dynamische expositie kan ook iedereen de luchtvaartge schiedenis zelf beleven. Aan de hand van gidsen, wer den we rondgeleid door en langs de belangrijkste bezienswaardigheden, die zowel in tentoonstel lingsgebouwen als in de buitenlucht van het Avio droom waren opgesteld. Met recht een droom, waarin je je kunt verliezen, de wereld door de lucht kunt verkennen, de oor logshandelingen kunt zien en voelen, vliegtuiggeronk kunt ho ren en met vliegtuigjes kunt spe len.

Periodieken

De Waterschans | 2007 | | pagina 20