VXndaac van twee werelden, twee
Eugenie Daniels-Klep
ELEMENTEN, WATER EN LUCHT, GESNOEPT
De Waterschans nr. 4 2 OO 7
In het kader van het geboortejaar
van Michiel de Ruyter, nu 400
jaar geleden, heeft de Geschied
kundige Kring van Stad en Land
van Bergen op Zoom haar jaar
excursie voornamelijk gewijd aan
deze legendarische wereldwijd
bekende zeeheld. Hiervoor
zijn we met twee bussen
naar de Bataviawerf in
Lelystad afgereisd. De
rit liep voorspoedig, het
landschap was erg afwisse
lend, het weer was mooi en er
was alle tijd om eens bij te klet
sen. Kortom er was genoeg te ge
nieten. Buiten dat wist de heer
Toon Demmers ons te boeien
met zijn inleiding over Michiel de
Ruyter, waarvan ik hieronder
nog een aantal feiten zal memo
reren om uw geheugen nog even
op te frissen.
Michiel Adriaenszoon de Ruyter
is geboren op 24 maart 1607 in
Vlissingen als zoon van een bier
drager. Hij begint zijn carrière als
touwslagersjongen. Hij droomt
echter van een leven op zee. Als
lichtmatroos, als walvisvaarder,
als kaper en als koopman ver
dient de jonge De Ruyter zijn
sporen, alvorens hij in dienst
treedt van de Nederlandse Mari
ne, waar hij aan tal van zeeslagen
en oorlogen heeft meegedaan.
Aan boord van zijn admiraalschip
De Zeven Provinciën weet hij
menige zeeslag te winnen op basis
van zijn strategisch inzicht en zijn
grote ervaring als zeeman waar
door hij ook internationale faam
weet te verwerven.
Op 45-jarige leeftijd wil hij
stoppen met werken op zee
om een rustig leven te
gaan leiden aan de wal
met zijn derde echtgeno
te. Dit gaat niet door. De
Admiraliteit van Holland
vraagt hem als vice-comman-
deur op de oorlogsvloot dienst te
nemen.
Terug naar de excursie. Aangeko
men op de Bataviawerf zijn we
gastvrij ontvangen met koffie en
gebak. Een lekkere opkikker na
een 'lange reis'. Een kleine film-
De zon schijnt op het water
de vis zwemt in de stroom
ik wil zo gaarne sterven
in het land van Bergen op Zoom
Michiel de Ruyter
Dit kleine gedichtje dat mij ter
hand is gesteld en dat U ook in de
bus hebt horen voorlezen, zou van
Michiel de Ruyter geweest kunnen
zijn. De bron is niet helemaal te
achterhalen. Maar al zou dit nu
niet zo zijn, dan blijft het toch een
mooie gedachte en welke Berge -
naar zou dit niet met graagte als
waarheid in zijn hart willen sluiten.
Wel zijn we
De Ruyter dank
verschuldigd, want toen de
Spaanse Generaal Spinola de
stad Bergen op Zoom bedreig
de, werd de stad door Prins
Maurits ijlings van meer troe
pen voorzien en bij deze troe
pen diende de jonge De
Ruyter als busschieter.
En zoals u vast wel weet
brak Spinola toen zijn
beleg op en nam
spoorslags de benen.
presentatie was het volgende pro
grammapunt. Drie gidsen namen
vervolgens ieder een groep mee
voor een uitgebreide rondleiding
op de Batavia, een reconstructie
van het VOC-schip uit 1628,
waaraan men bezig was en op
het Vlaggenschip De Zeven
Provinciën in aanbouw uit
1655 van zeeheld Mi
chiel de Ruyter. Beide
schepen verwonderen en
beide vragen ook een grote
bewondering zowel ten aan
zien van hun verleden als nu in
hun reconstructie- en aanbouwfa-
se op de Bataviawerf, waar stap
voor stap met authentieke me
thodes en materialen de glorie
van weleer wordt overgebracht
op de moderne kijker.
Zichtbaar onder de indruk werd
afscheid van de Bataviawerf ge
nomen en koers gezet naar het
Luchtvaart-Themapark Avio-
droom op de luchthaven Lely
stad. Het tweede doel van deze
dagexcursie.
Het Aviodroom, zoals het er nu
uitziet, is op 26 november 2003
voor de allereerste keer voor het
publiek opengesteld. Wie had
ooit kunnen denken, dat het wat
stoffige museum in de koepel op
Schiphol zou kunnen veranderen
in een compleet park, waar de
historie van de luchtvaart op een
hedendaagse manier wordt weer
gegeven. Dankzij vele attracties
en een dynamische expositie kan
ook iedereen de luchtvaartge
schiedenis zelf beleven.
Aan de hand van gidsen, wer
den we rondgeleid door en
langs de belangrijkste
bezienswaardigheden,
die zowel in tentoonstel
lingsgebouwen als in de
buitenlucht van het Avio
droom waren opgesteld. Met
recht een droom, waarin je je
kunt verliezen, de wereld door de
lucht kunt verkennen, de oor
logshandelingen kunt zien en
voelen, vliegtuiggeronk kunt ho
ren en met vliegtuigjes kunt spe
len.