Hl Het Mapkiezenhof: in dpie f öSeS gebouwd (1485-Ial4)... ...en in rïer faSeS gerestaureerd (Ig63-lg87) 142 143 Elders in deze WARdTAAL kun je meer lezen over beide histori sche gebeurtenissen die op de schilderijen zijn weergegeven. In eerste instantie droegen de bedienden op het schilderij een baret, zoals hier afgebeeld. Later zijn de baretten verwijderd, omdat zij in aanwezigheid van hoge gasten niet gedragen werden. (Detail van het onvoltooide schilderij van het banket afgebeeld, waaraan verder aller lei hoogwaardigheidsbekleders zitten. De plaats naast haar is vrij: daar hoort haar zoon Jan IV te zit ten, die tijdens het banket vol gens de gangbare gebruiken zelf zijn hoge gasten bediende, Hij is Aan deze lange tafel met hoogwaar digheidbekleders zit uiterst links Jacqueline de Croy, moeder van Jan IV. Hij hoort op de lege plaats naast haar te zitten. Hij is voor de tafel van de gasten afgebeeld: als gastheer bedient hij zelf zijn gasten. Tegen de muur achter de tafel hangt een immens wandtapijt, dat bij de balken op maat geknipt is, als een soort behang. (Detail van het onvoltooide schilderij van het banket) afgebeeld links voor de tafel van de gasten en werd bijgestaan door bediendes, die in hun zwart witte kledij links op het schilderij te zien zijn. Sinds de Boutersems waren zwart en wit de livreikleu ren van de dienaren van de he ren en markiezen. Ook de pages op de andere schildering heb ben zwart-witte kleding, Het ge streepte patroon van de kleding van de bediendes op dit schilde rij is geïnspireerd op de luiken van Het Markiezenhof op de binnen plaatsen. Tijdens het schilderen van de bediendes moest Kees Warmoeskerken wel iets aanpas sen, In eerste instantie had hij hen namelijk een baret gege ven. In de aanwezigheid van vor sten zoals Karei V en zijn familie werden echter geen hoofddek sels gedragen: deze zijn daarom weer verwijderd van de schilde ring. De zaal waarin het banket plaatsvond, is duidelijk te herken nen: de Hofzaal. In het midden is de Christoffelschouw te zien, zo als deze nog steeds in Het Mar kiezenhof te bewonderen is. Bo ven de tafel van de gasten hangt een groot baldakijn, dat oorspronkelijk voor de schouw gehangen zal hebben. Omdat dan de monumentale schoor steenmantel niet zichtbaar zou zijn op het schilderij, is ervoor ge kozen het baldakijn anders vorm te geven. Op doeken van het baldakijn zijn schakels gebor duurd uit de keten van het Gul den Vlies, waarop in de volgen de WARdTAAL uitgebreid zal worden ingegaan. Over de tafel van de gasten, die op een kleine verhoging staat, ligt een loper met het wapen van Karei V, met de keizerlijke adelaar. Tegen de muren van de zaal hangen grote wandtapijten. Deze werden als een soort be hang zonder probleem op maat geknipt, opdat ze tussen de bal ken pasten. Op de wandtapijten na waren de muren kaal. Links tegen de muur, achter de be dienden, staat een grote kast met het zilveren en gouden vaat werk. Daarmee pronkte de mar kies bij zijn gasten; het toonde de rijkdom van de gastheer. De vloer, waarvan soms gedacht wordt dat hij veel verschillende kleuren had (zoals de majolica- vloeren in sommige Franse kaste len), is op het schilderij afge beeld, zoals hij er ook nu nog uitziet: met een groot zwart-wit patroon. R L Het middeleeuwse 'oude' Hof van de heren van Bergen op Zoom werd vanaf het einde van de vijftiende eeuw ingrijpend verbouwd en uitgebreid. De bouwgeschiedenis van het 'nieuwe' Hof kan worden inge deeld in drie fasen. De verbou wing begon onder heer Jan II van Glymes, bijgenaamd 'metten Lippen'. Na zijn overlijden in 1494 werd het werk voortgezet door Jan III van Glymes, heer van Bergen op Zoom tot 1532. De eerste fase (1485-1500): de verbouwing van het 'oude' Hof. De vleugel met de huidige Hofzaal werd vernieuwd en uitgebreid met een traptoren aan de latere kleine binnenplaats. In deze tijd werden ook een washuis en bakkerij gebouwd op de latere achterplaats. Architect van het project was vanaf 1494 Antoon I Keldermans. De tweede fase (1504-1507): uitbreiding naar het oosten (in het ver lengde van de Hofzaal) en naar het zuiden, waar de gebouwen rond de huidige kleine binnenplaats verrezen. De leiding over de bouw was wederom in handen van Antoon I Keldermans. De derde fase (1508-1514): grootste uitbreiding onder Antoon I Kelder mans, die in 1512 overleed en werd opgevolgd door zijn zoon Rombout II Keldermans. In deze fase werden de gebouwen rond de grote bin nenplaats, rond de latere Franse tuin en rond de achterplaats ge bouwd. Het werk was voltooid in 1514, het jaar waarin de dochter van Jan lil trouwde en het riddertoernooi werd georganiseerd dat is afge beeld op het eerste schilderij. Sinds de bouw van Het Markiezenhof rond 1500, heeft het complex bijna drie eeuwen lang dienst gedaan als bestuurscentrum en als woning van de heren en markiezen van Bergen op Zoom. In 1795 maakten de Fransen een einde aan het bestuur van de stad door een markies. Het Markiezenhof kreeg sindsdien een andere bestemming: het werd voor militaire doeleinden gebruikt. Zo was er in de eerste decennia van de negentiende eeuw een hospitaal in gevestigd, later werd het gebouw als kazerne ingericht. Begin twintigste eeuw was het complex toe aan een grote opknapbeurt. Vanwege de schaarse financiële middelen moest de restauratie in etappes verricht worden. Eind 1931 werden de werkzaamhe den zelfs volledig gestopt door Het materiaal voor de restauratie van de toren van Het Markiezenhof ligt klaar op de achterplaats, (augustus 1983, foto collectie Het Markiezenhof Historisch Centrum) de economische crisis in die tijd. Pas dertig jaar later werden opnieuw plannen gemaakt voor de restauratie van Het Markiezenhof, dat vol gens besluit van het gemeentebestuur een culturele bestemming^ zou krijgen, Onder de architecten Bom, De Wilde en Canneman en project leider Kees Booij begonnen de restauratiewerkzaamheden in 1963. De eerste fase (1963-1968): de restauratie begon in de ruimtes rond de kleine binnenplaats aan de Steenbergsestraat. Om de eerste werk zaamheden te kunnen beginnen, moest de Mariakapel aan Steen bergsestraat 6 verplaatsen naar de oude archiefruimte aan de Hofstraat (zie hierover WARdTAAL 2-2007). In 1968 konden de eerste ruimtes in ge bruik genomen worden als gemeentemuseum. De tweede fase (1969-1974): in deze vijf jaar werd de vleugel met de Hofzaal onder handen genomen. In 1972 werd daar de grote Christof felschouw teruggeplaatst, die sinds 1844 in het Oude Stadhuis op de Grote Markt had gestaan. De derde fase (1974-1982): het werk werd voortgezet in de gebouwen rond de grote binnenplaats, waar onder andere gewerkt werd aan de toegangspoort en de grote galerij. De vierde fase (1982-1987): de laatste werkzaamheden vonden plaats bij de gebouwen aan de achterplaats. In deze laatste fase werd ook de Franse tuin aangelegd en werd de toren op de grote binnenplaats in ere hersteld. Na een restauratie, die bijna net zo lang geduurd heeft als de bouw van het 'nieuwe' Hof, kon het complex in 1987 geopend worden door koningin Beatrix.

Periodieken

De Waterschans | 2007 | | pagina 9