20 1 9 6 8 - 2 OO 8 het wandtapijt uit Het Markiezenhof met de voet van Constantijn de Grote staat het Colosseum duidelijk centraal. We zien dit amfi theater in vervallen toestand, zoals het er in de zes tiende eeuw uitzag. Op de voorgrond is een Vorst' te paard afgebeeld. Jarenlang werd gedacht dat deze man Karei de Grote was, die in de Kerstnacht van het jaar 800 door de paus tot keizer werd ge kroond. Niets blijkt minder waar te zijn! 1968-2008 21 PJRrEtRHL zijn in 1468 marmeren fragmen ten teruggevonden in de basili ca, die in de loop der eeuwen voor een groot deel volgestort was met puin. In totaal zijn tien fragmenten bewaard gebleven: de kop, een stuk romp, twee de len van de rechterarm, de rech terhand, drie delen van het rechterbeen en de twee voeten. Deze delen staan opgesteld op een binnenplaats van de Capi- tolijnse Musea in Rome. Aan de hand van het portret van de kop wordt het beeld gedateerd tus sen 313 en 315. Wanneer het beeld gereconstrueerd zou wor den, zou het ongeveer 12 meter hoog zijn. Oorspronkelijk bestond het beeld niet alleen uit marmer, maar ook deels uit brons, dat waarschijnlijk verguld was. Van dat brons was de kleding van het beeld gemaakt, de naakte lichaamsdelen waren van mar mer. Afb. 3 Reconstructie van het circa 12 meter hoge standbeeld van Constantijn de Grote, zoals dat er waarschijnlijk uit heeft gezien. In deze digitale reconstructie zijn duidelijk de teruggevonden marmeren delen te herkennen. Uit: Demandt, A. Engemann, J. (red.), Konstantin der Grosse, Ausstellungskatalog, p. 131. Van de voeten van het beeld van Constantijn is de linker het best bewaard gebleven. Deze is duidelijk zichtbaar op het wand tapijt uit Het Markiezenhof, al is hij daar voorzien van een san daal die in het originele beeld niet aanwezig is. Dat de voet op het tapijt een sandaal draagt, is niet heel erg vreemd. De afbeel ding op het tapijt uit circa 1575 is namelijk gemaakt door mensen die nooit in Rome zijn geweest. Zij hebben zich bovendien ge baseerd op tekeningen van Maarten van Heemskerk, die veertig jaar eerder in Rome ver bleef en pas in 1570 de tekenin gen maakte. De maker van het tapijt of Van Heemskerk heeft de voet waarschijnlijk aangepast naar eigen smaak, net zoals het Colosseum op het tapijt niet ge heel overeenkomt met de wer kelijkheid. Ook dat gebouw had den de wevers nooit met eigen ogen aanschouwd. Op het tapijt is de voet van Con stantijn de Grote afgebeeld op een sokkel met een scène uit de ontstaansgeschiedenis van Ro me. Over de stichting van de Eeuwige Stad doen vele verha len de ronde, maar het meest bekend is toch wel het verhaal van Romulus en Remus: de twee lingbroers die opgevoed werden door een wolvin, nadat zij in een mandje in de Tiber waren ge gooid. Op de sokkel op het tapijt zie je de twee kindjes die ge zoogd worden door de wolvin, een thema dat je in Rome veel vuldig tegenkomt. n f»0 PJRrEtHRL Rome. Dit gebouw heette oor spronkelijk 'Amphitheatrum Flavi- um', naar de Flavische keizer Vespasianus (69-79) die in 72 na Christus met de bouw ervan be gon. Als opdrachtgever van dit grootste antieke amfitheater (188 x 156 meter) staat hij op het tapijt in Het Markiezenhof op de voorgrond afgebeeld. De vorst te paard is dus niet Karei de Gro te, maar keizer Vespasianus! Hij heeft het Colosseum echter nooit af gezien, omdat hij in 79 stierf. Zijn zoon Titus (79-81) vol tooide het gebouw en wijdde het in het jaar 80 na Christus in, met een feest dat honderd da gen duurde! A fb. 5 Keizer Vespasianus gaf in 72 na Christus de opdracht tot de bouw van het Colosseum. Op het wandta pijt in Het Markiezenhof (detail) is hij te paard afgebeeld naast twee Romeinse soldaten. (Foto: Ward Warmoeskerken, februari 2008). Afb. 4 Rechtsonder op het tapijt in Het Markiezenhof (detail) staat de linkervoet van Constantijn de Grote afgebeeld op een sokkel met de tweeling Romulus en Remus. Zij zouden volgens de overlevering opgevoed zijn door een wolvin. Later zou Romulus de stad gesticht hebben die naar hem 'Rome' ging heten. (Foto: Ward Warmoeskerken, februari 2008). Eigenlijk geeft het wandtapijt in Het Markiezenhof een verwar rend beeld van de werkelijkheid. Keizer Vespasianus, die zijn 'ei gen' bouwwerk nooit voltooid heeft gekend, kijkt naar het Co losseum zoals dat er in de zes tiende eeuw (ongeveer) heeft uitgezien. Verder zijn in het ver vallen amfitheater op het tapijt gladiatoren- en jachtspelen aan Zorgvuldig historisch onderzoek heeft uitgewezen dat het ta pijt thuishoort in een serie van acht wandtapijten, met als the ma de Antieke Wereldwonde ren, Maarten van Heemskerk maakte een serie tekeningen van deze Zeven Wereldwonde ren en voegde er zelf een acht ste aan toe: het Colosseum in ff O

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 11