De Waterschans nr. 1-2008 adan kijkwijzer A A R T E N FE kaartlezen, verklarc n en doen XM m Afb. 2 Binnenkant les 7 Adan kijkwijzer. drachtenkaarten met telkens één kaartleesopdraeht, één verklaar- opdraeht en één doeopdracht. Het vertrekpunt van de meeste lessen is de digitale 'kaartenbak' van de website www.kaartenop- tafel.nl. Op deze website staan (historische) kaarten van (delen van) West-Brabant. Ook zijn hier de kaarten van de landmetersfa milie Adan terug te vinden. De lessen zijn ontwikkeld voor de groepen 7 en 8 van het basison derwijs en de klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Histori sche kaarten zijn bij uitstek ge schikt om efficiënt en leuk de ruimtelijke aspecten en ontwikke lingen van de geschiedenis van een streek (land, regio, plaats) te belichten en op te sporen. Wat dat betreft sluit dit lespakket goed aan bij het geschiedenis- en aardrij kskundeonderwij s. Leerlin gen leren informatie van kaarten af te lezen en deze specifieke in formatie ook te gebruiken. Hier bij leren ze samen te werken. Ze hebben kennis van de geschiede nis en ruimtelijke ontwikkeling van hun eigen omgeving en kun nen verklaren waarom bepaalde ruimtelijke ontwikkelingen heb ben plaatsgevonden in hun omge ving. Het gebruik van historische kaar ten als gereedschap voor histo- risch-geografisch onderzoek past bij vrijwel elke reguliere metho de en is overal mogelijk. De les sen in dit lespakket zijn in feite de regionale invulling van de meer algemene inhoud van die methoden en kunnen als zodanig onderdelen daaruit vervangen en aanvullen. In totaal bestaat het pakket uit zeven lessen. De eerste les in het pakket is een algemene introduc tie van werken met kaarten. In de lessen twee tot en met zes staat telkens één soort histori sche kaart centraal. De laatste les staat in het teken van het zoe ken van foto's en informatie bij verschillende objecten die op de historische kaarten staan. 7 2 B -H B S-A -Kr-.t— Afb. 3 Insteekmap lespakket Kaarten op Tafel met daarop afgebeeld de kaart van de baronie van Breda en het markgraafschap van Bergen op Zoom, 1739, door J. Keizer, uitgege ven door Isaak Tirion, Amsterdam. Afb. 5 Belegering van Bergen op Zoom in 1747 door Dirk Langen- dijk, inkt in zwart en grijs. Bron: Brabant-Collectie, Universiteit van Tilburg, SG: B 46.2/1747 (91). Fotograaf Yolande Kortlever. Afb. 4 De stad Bergen op Zoom, door J.B. Adan, nr. 1707. /A\ De zeven lessen zijn: Werken met kaarten Provinciekaarten Kaarten vestingsteden Topografische kaarten vanaf 1850 Gemeente-atlas van Kuyper Monumenten Kijkwijzer voor museum bezoek. De tentoonstelling is verdeeld over Het Markiezenhof te Ber gen op Zoom en Het Tongerlo- huys te Roosendaal (tot 15 juni) en gaat ook over de kaartenma kers zelf, het vak landmeten en de kunst van de cartografie. Landmeters van 'Het Leege Land' zullen een aantal praktijklessen landmeten aan leerlingen van de basisschool en het voortgezet on derwijs geven. Met originele in strumenten en volgens oude handboeken tekenen de leerlin gen kaarten zoals men dat twee honderd jaar geleden deed. Op woensdag 14 mei, 21 mei en 11 juni 2008 kunnen basisscholen 's ochtends op afspraak terecht voor een les landmeten (max. 25 leerlingen), 's Middags vinden er inloopmiddagen plaats, waarbij individuele bezoekers welkom zijn. Op dinsdag 20 mei en 3 juni vinden de praktijklessen voor voortgezet onderwijs (waaronder ook mogelijkheden voor vmbo praktische leerweg) op afspraak plaats. De thema's voor deze da gen zijn; Meten,Topografisch teke nen en Historische geografie. Het Leege Land zal voor de vmbo- scholen praktijklessen verzorgen, die voortborduren op landmeet kundige thema's zoals uitzetten en opmeten. Het lespakket kan ook door indi viduele bezoekers worden aan geschaft voor 5,-. Meer informatie kunt u vinden op de website van Het Markie zenhof, www.markiezenhof.nl 968 - 2 O O 8 1968-2 00 8 43 Adan: drie generaties landmeters FAMILIE ADAN Jean Baptiste (1707-1778) Henri (1725-1795) Henricus (1800-1878) Johannes Baptiste (1760-1841) Tekende vanaf 1736 kaarten in opdracht van de Markies van Bergen op Zoom Petrus Josephus (1711-1772) De oude landmeetkundige kennis van de Grieken en de Romeinen wordt in de zeventiende eeuw, de Gouden Eeuw, verder ontwikkeld. Nederland speelt hierbij een belangrijke rol. Men noemt het maken van kaarten kartografie. De kaarten van de familie Adan laten duidelijk de ontwikkelingen zien in de kartografie. Meer en meer mensen kunnen kaarten lezen en grootgrondbezitters laten hun landerijen door landmeters in kaart brengen. De meeste land meters leren het beroep van vader op zoon. Dit was bij de Adans natuurlijk ook zo. Om landmeter te worden, moest je een landmetersexamen afleg gen en nadat je de eed had afgelegd werd er een gebied aan je toegewezen waarbinnen je mocht werken. De meetinstrumenten en hulpmiddelen worden steeds beter en verfijnder. Zo gebruikte de Adan familie mallen voor de belettering en een kompas roos. Dit zag je natuurlijk terug in hun kaarten. Na de inlijving van Nederland bij Frankrijk in 1810 wordt de Franse belastingwetgeving van kracht. Hierin is de belasting op onroerend goed, zoals huizen en grond geregeld: de zogenaamde 'Code Napoléon'. Er moeten nieuwe en betere kaarten komen. De landmeters krijgen precies te horen hoe ze moeten meten en tekenen. In 1832 komt het Kadaster in Nederland (op de provincie Limburg na) klaar. Dit betekent dat alle provincies door de landmeters in kaart zijn gebracht. Van deze perio de is weinig bewaard gebleven. Het familiearchief van de Adans is hierop een uitzondering, omdat zij wel 1200 kaarten hebben nagelaten. Opdracht 1Ga in het museum op zoek naar een kaart van Adan. Kijk in welke periode deze is gemaakte: leg in het kort uit wat je opvalt aan deze kaart Denk aan kleur, afbeelding en symbolen. 2. Welke plaats of welk gebied staat op de kaart' 3. Welke schaal heeft die kaart? 4. Met welk teken is het noorden aangegeven? 5. Waarom is die kaart in die tijd gemaakt door Adan? Zegel van de familie Adan -5 #S±i Een kompasroos Landmeters aan het werk in de Franse Tijd (rond 1800) tijdens de belegering van Bergen op Zoom □□□□□B □BBBBBB I SIBBE lüBBBD lu m -Afcï V Fnntain Marquiiai 40 4(>

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 22