r De Waterschans nr. 2-200 wmJ T' Bij het samenstellen van de educatieprojecten gaat Het Markiezenhof uit van het spreekwoordelijke 'al doende leert men'. Niet door het aanbieden van rigide kijk- en luisterpakketten maar door het uitzetten van pakkende activiteitenprogramma's met het middeleeuwse gebouw van Het Markiezenhof als inspirerende thuisbasis. Een 'eigen plek' waar leerlingen, vanaf de kleuterklas tot het eindexamen, samen kijken, filosoferen, ronddwalen, interpreteren, wegdromen, creëren maar vooral vertrouwd raken met geschiedenis, kunst en cultuur. Afb. 1. Inhoud Romeinse leskist (Foto: Claartje Rijkers). In iedere geschiedenismethode wordt het thema 'De Romeinen in Nederlandbehandeld. Maar waarom het geschiedenisboek openslaan als de leerlingen éch te Romeinse voorwerpen in handen kunnen krijgen? Voor werpen die in Brabant in de Ro meinse tijd werden gebruikt? Vanuit die gedachte besloten de Stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening en Bra bantse Museumstichting (nu sa men Erfgoed Brabant) samen met een aantal Brabantse musea een leskist te ontwikkelen. Deze leskist werd in het najaar van 1997 gepresenteerd. In 2007 kreeg Het Markiezenhof de mogelijkheid om één van deze kisten aan te kopen. Hier heb ben we dan ook niet lang over na hoeven te denken, want wat is er mooier om tegen leerlingen te mogen zeggen "aanraken moet"! Deze bijzondere leskist is dank zij de samenwerking van het Markiezenhof met Stichting In den Scherminckel bij deze stich ting te huur. In het basis- en het voortgezet onderwijs wordt de Romeinse tijd in het curriculum en in de ge schiedenismethoden aan de orde gesteld. Tot vandaag de dag is te merken hoezeer de Romeinen hun stempel hebben gedrukt op een groot deel van Europa. - Ons schrift is door de Romei nen in onze streken gebracht. In 1968 - 2 O O 8 i Afb. 2. Inhoud Romeinse leskist (Foto: Claartje Rijkers de peer en de pruim, allerlei kruiden, olijfolie en wijn 'inge burgerd'. Ook de kip is door de Romeinen hier gebracht. - In de economie heeft het ge bruik van geld als betaalmiddel zich een niet weg te denken plaats verworven. - Grondslag van ons rechtssys teem danken we aan de Romei nen. Delen van de Romeinse cultuur leven zo voort ook al behoort het West-Romeinse rijk al meer dan vijftienhonderd jaar tot het ver leden. Het is immers mogelijk om met gebruikmaking van voorwerpen en lokale geschiede nis het 'Romeinse' verleden voor leerlingen dichterbij te halen. Geschiedenis wordt dan letter lijk 'begrijpelijk' gemaakt. In het project spelen voorwerpen een belangrijke rol. Voorwerpen ma ken het verleden letterlijk tast baar en ze geven informatie over zichzelf en hun gebruikers. Hier door zijn ze te gebruiken als leer middel in het onderwijs. Leerlin gen leren om goed te kijken want er is aan ieder voorwerp door gaans meer te zien dan je op het eerste gezicht ziet. De confronta tie met archeologische voorwer pen biedt de mogelijkheid dat leerlingen zich enigszins ver plaatsen in de situatie waarin een archeoloog verkeert. In de les- Afb. 4. Onderdeel Romeinse leskist (Foto: Claartje Rijkers). Afb. 3. Inhoud Romeinse leskist (Foto: Claartje Rijkers). onze taal zijn allerlei Latijnse woorden terug te vinden. - We gebruiken nog steeds de 'Romeinse cijfers'. - In de kalender die door de Ro meinen is geïntroduceerd vin den we bijvoorbeeld in de maanden Juli en Augustus Juli us Caesar en keizer Augustus terug. - Op het gebied van bouwen gaat het gebruik van dakpannen en bakstenen terug op de Romein se tijd. - Op het gebied van de infra structuur kunnen we denken aan verharde wegen, bruggen, wegwijzers en reiskaarten. - Veel dagelijkse gebruiksvoor werpen die wij kennen gaan te rug op de Romeinse tijd. Ge draaid aardewerk, geblazen glas, allerlei gereedschap en de veiligheidsspeld die ontwikkeld is uit de Romeinse fibula. - In de Romeinse tijd zijn nieuwe gewassen zoals rogge, bieten, verschillende soorten fruit als 40 zélf opdrachten Vj'; 'W Aan de fand van he«j> Romeinse Rijk ,rt jv/, r

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 19