Ee Orde r3n het Op 9 mei 1481 was Jan III van Glymes in Den Bosch. Daar werd hij gekozen tot ridder van de Orde van het Gulden Vlies. Een ridderorde die in 1430 door Philips de Goede werd ingesteld en die tot op de dag van vandaag bestaat. Een religieuze ridderorde die voor aanstaande vorstenhuizen met elkaar wist te verbinden. Een ridderorde die soms wel de meest gelukzalige en be roemdste van alle landen en alle tijden wordt genoemd. Om dat te geloven, is enige uitleg nodig! Afb.7 Op dit detail van de kleu renfoto van het gestolen portret van Jan III is duidelijk zichtbaar hoe de keten van de ridders van de Orde van het Gulden Vlies eruit ziet. In het midden hangt een kleine gouden ramsvacht aan een keten van gekrulde schakels die samen met edelstenen en vuurstenen waaruit vlammen schieten, vuurslagen vormen. 1 1 O 1 9 6 8 - 2 O O itl.i ti.v- ptUlajfiiuï KSiat Ti ie X' li»ivrtau ut) u'r pant T latft.'ia' \KuUvnnt it futccmRmnf |AmSv«t Tt rtotta frivmrf"* l1' ftfutpiuut i rauCSi- itT'intimir )<i i fiimti'invm' it i UtaflUiV- itfontM Mn s tjifnaf>ü' ivfti'&fii tfwi Tv iiruiffauti' paria lx 'i fiaitïuutti ithihut fntt i wftvfuytc <uufi}tu' U'tUUt >\C'GC?k'(rtmtf\Xtl +"c:. Afb. 8 In 1473 schreef Guil- laume Filastre de Histoire de la Toison d'Or (De Geschie denis van het Gulden Vlies). Als ridder van de Orde van het Gulden Vlies liet Jan III een kopie van dit werk ma ken. Op deze pagina is de kapittelbijeenkomst van de ridderorde in 1473 afge beeld. Op de troon zit de toenmalige voorzitter van de orde, Karei de Stoute. Onderaan de pagina is het wapen van Jan III zicht baar. Rond het wapenschild is de keten van de Orde van het Gulden Vlies afgebeeld. 3SIIRrPtHRL Deze gelegenheid grijpt hij aan om een nieuwe ridderorde in het leven te roepen: de Orde van het Gulden Vlies. Daarmee zet hij het idee van zijn grootvader voort: een orde oprichten voor ridders met een uitzonderlijke roem. Philips wil met deze nieu we ridderorde zijn grootste wens waar maken, namelijk een kruis tocht ondernemen om de heili ge plaatsen in landen als Syrië, Egypte en Armenië te bevrijden van de Turken en de islam. Voor deze nieuwe kruistocht kan hij de hulp en steun van andere edelen en vorsten goed gebrui ken. Met deze wens is een ande re reden voor de oprichting van een nieuwe ridderorde nauw verweven: het christendom be schermen en uitdragen. Op 10 januari 1430 treedt Philips de Goede in Brugge in het hu welijk met Isabella van Portugal. De laatste twee eeuwen van de middeleeuwen was de ridder stand flink in verval geraakt. Rid ders stonden aanvankelijk be kend om hun christelijke ijver als krijgsman, hun trouw, hun onder danigheid tegenover God; zij waren steeds bereid het zwaard te gebruiken om rechtvaardige zaken te beschermen. In de veertiende eeuw waren deze idealen zo goed als verdwenen, terwijl de adel deze toch hoog achtte. Vorsten wilden de oude glorie van de ridderstand en de bijbehorende deugden herstel len, Om die reden werden aan het einde van de middeleeuwen diverse nieuwe ridderordes in het leven geroepen, zoals de Orde van de Kousenband in Enge land, de Orde van Sint Michel in Frankrijk en de Orde van het Gul den Vlies in de Lage Landen. De christelijke moraal van de rid derstand diende dus nieuw le ven ingeblazen te worden. Dit werd het hoofddoel van de rid ders van de Orde van het Gul den Vlies. Dit doel is duidelijk te rug te vinden op het graf van Philips de Goede in Dijon, Op zijn tombe staat namelijk: "Pour maintenir l'Eglise qui est de Dieu maison, j'ai mis sus le noble Ordre, qu'on nomme la Toison." Dit betekent zoveel als: Voor het behoud van de Kerk als huis van God, heb ik de edele Orde van het Gulden Vlies opgericht, Het religieuze karakter van de nieu we ridderorde wordt onder streept doordat de orde gewijd is aan de Heilige Maagd Maria en de apostel Andreas, patroon heilige van het huis van Bour- gondië, waaruit Philips de Goe de en al zijn opvolgers als Voorzitter' van de orde afkom stig zijn. De Orde van het Gulden Vlies had overigens niet alleen een re ligieus karakter; ook politiek ge zien hadden de edelen die toe mochten treden tot de orde er baat bij. De banden die er oor spronkelijk waren geweest tussen verschillende edelen, werden weer aangehaald. Doordat edelen uit heel Europa werden uitgenodigd toe te treden tot de Orde van het Gulden Vlies, wer den ook de internationale poli tieke banden versterkt. Dit politieke karakter van de or de maakte dat Jan lil van Gly mes in 1481 werd gekozen om toe te treden. De Glymessen wa ren niet de machtigste edelen, maar hadden het Bourgondi- sche, later Habsburgse huis wel altijd onvoorwaardelijk gesteund in hun politiek, terwijl de rest van de Lage Landen nogal eens te gen die politiek gekeerd was. Waarschijnlijk kreeg Jan lil als dank voor deze steun het aan bod om ridder te worden van de orde, Na hem volgde in 1531 zijn zoon Antonius, in 1556 zijn klein zoon Jan IV op. Later in 1601 werd ook Herman van den Bergh, echtgenoot van markie zin Maria Mencia van Wittem rid der van de Orde van het Gulden Vlies. Bij de oprichting van de ridderor de werden statuten opgesteld met zesenzestig artikelen. In dit reglement werd onder meer vastgelegd dat er maximaal der tig leden mochten zijn, naast de Voorzitter' uit het Bourgondi sche, later het Habsburgse huis. Onder Karei V werd dit aantal uitgebreid tot vijftig en Philips VI bepaalde dat de orde moest bestaan uit zestig ridders. Lid van de Orde van het Gulden Vlies was je voor je leven en bij het overlijden van een lid moest er dus een nieuw lid gekozen wor den. Dit gebeurde tijdens een kapittelbijeenkomst van de rid derorde, waarbij alle ridders mochten meestemmen welke edele uitgenodigd zou worden om toe te treden. De voorzitter had een dubbele stem, Vanaf Philips II koos echter alleen de voorzitter de nieuwe leden. De kapittelbijeenkomsten werden altijd in een kerk of kapel gehou den, waarbij behalve de ridders ook een schatbewaarder, een wapenmeester, een kanselier en een griffier aanwezig waren. De voertaal tijdens de bijeenkom sten was het Frans. Van alle rid ders was het wapenschild op gro te panelen geschilderd, die na de bijeenkomst in de kerk werden achtergelaten. Bijvoorbeeld in de kathedraal van Den Bosch en van Mechelen zijn deze panelen nog steeds te zien. Wat ook nog steeds te zien is, zijn talloze schilderijen en afbeeldin gen van ridders van de Orde van het Gulden Vlies. Zij zijn te herkennen aan een grote keten met daaraan een gouden rams vacht (zie elders in deze WARd-

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 12