k Gideün Egu rroege ür1 m ti fl J- iJ b cl Ti _L) rj Té r f Dit fragment komt uit het boek Rechters (6 36-40) uit het Oude Testament van de Bijbel. In dit boek wordt be schreven hoe het volk van Is raël zich heeft gevestigd in Kanacin en zich staande moet houden tegen de oorspronke lijke bevolkingsgroepen. Ver schillende rechtersof 'rich ters', zoals Gideon, proberen hun volk te bevrijden van de goddeloze bewoners. Afb. 9 Op de Christoffelschouw in de Hofzaal van Het Markie zenhof is tussen twee leeuwen het wapen van Jan III van Glymes afgebeeld, met duidelijk zicht baar de keten met daaraan de ramsvacht. (Foto auteur). 112 19 6 2 OO Eens werd de Griekse held lason door koning Pelias van lolkos uitgedaagd een onmogelijke taak uit te voeren. Hij moest het 'gulden vlies' weten te be machtigen, de gouden vacht van een gevleugelde ram. Een onmogelijke taak, maar als het hem zou lukken, kreeg hij in ruil daarvoor het koningschap van Pelias. Daarom vertrok lason terstond met een groot schip, de Argo, en zo'n vijftig makkers, de Argonauten, richting Kol- chis aan de oostkant van de Zwarte Zee. Daar bevond zich van oudsher het gulden vlies, dat in de vijftiende eeuw hét symbool werd van de nieuwe ridderorde van Philips de Goede. Maar waarom koos hij juist voor dat gul den vlies? 1968 - 2 O O 8 113 prRnPi RHL TAAL). Deze genummerde ketens moesten na overlijden binnen drie maanden teruggegeven worden aan de schatbewaarder van de orde. De keten werd al leen gedragen bij officiële gele genheden van de orde en tijdens de kapittelbijeenkomsten, waar alle ridders dezelfde toga's en mantels droegen. Karei V heeft bepaald dat de ridders ook in het dagelijks leven mochten to nen dat zij lid waren van de or de. Zij droegen daartoe een gouden ramsvacht aan een rood lint. De Orde van het Gulden Vlies bestaat nog steeds, al zijn er nu twee aparte takken; een Spaan se en een Oostenrijkse. Op 1 no vember 1700 stierf de laatste di recte afstammeling uit het huis van Habsburg. De orde komt di rect in handen van de koning van Spanje uit het huis van Bour bon. In de jaren daarop doet Karei VI van het Oostenrijkse Habsburgse huis pogingen de or de voor zich te winnen. Hij claimt de meest directe afstammeling te zijn van Philips II en roept uit eindelijk in 1712 eenentwintig edelen bijeen om toe te treden tot de nieuwe orde. Deze Oos tenrijkse Orde van het Gulden Vlies heeft alle tradities van de oorspronkelijke ridderorde in ere hersteld en bewaard. Bij de Spaanse Orde van het Gulden Vlies zijn alle oude tradities in middels verdwenen. Het lid maatschap van deze tak van de orde is nog 'slechts' een hoge onderscheiding, die onder an deren aan koningin Beatrix en koning Albert van België is toe gekend. Toen zei Gideon tegen God: "Ik wil graag weten of het werkelijk uw bedoeling is door mijn toedoen Israël te bevrijden, zoals u hebt ge zegd. Daarom leg ik hier op de dorsvloer een wollen vacht. Als er morgenochtend dauw ligt op de wol terwijl de grond eromheen droog is, dan weet ik zeker dat u in derdaad door mijn toedoen Israël zult bevrijden." En zo gebeurde het. De volgende morgen wrong Gideon de wol uit. En er kwam water uit, wel een kom vol. Toen zei Gi deon tegen God: "U moet niet kwaad op me worden als ik nog één keer aandring, maar ik wil nog een laatste proef nemen: nu moet de wol droog blijven en de grond eromheen nat zijn van dauw." Die nacht deed God wat Gideon had gevraagd: de wol bleef droog en de grond eromheen werd nat van dauw. L UIiRrEi n Eén van de doelen die Philips de Goede met de oprichting van zijn ridderorde voor ogen had, was het organiseren van een nieuwe kruistocht om de heilige plaatsen te bevrijden, Voor deze tocht over zee wilde hij kunnen rekenen op de steun van be langrijke edelen. De overzeese kruistocht is niet helemaal van de grond gekomen zoals Philips voor ogen had, maar deze wens heeft er wel voor gezorgd dat de orde vernoemd is naar het gulden vlies. Philips zag zichzelf namelijk als een tweede lason, zijn ridders als de nieuwe Argo nauten en het bevrijden van de heilige plaatsen kwam overeen met het bemachtigen van het gulden vlies. En zo verenigde Phi lips een christelijk ideaal met een klassieke mythe. En dat is opval lend! De interesse in de klassieke oud heid is kenmerkend voor de re naissance, de periode dat de li teraire en beeldende kunsten van de Grieken en de Romeinen in Europa opnieuw 'geboren' werden, Terwijl de renaissance in Italië al rond 1400 begint, is het noorden van Europa pas ruim een eeuw later klaar voor deze nieuwe periode. De oprichting van de Orde van het Gulden Vlies vormt daarop een uitzon dering: door de Griekse mythe van lason en de Argonauten te koppelen aan zijn verder christe lijke orde, zet Philips de Goede een eerste stap in de richting van de renaissance. De Orde van het Gulden Vlies is daarmee een goed voorbeeld van een vroege renaissance. Het is begrijpelijk dat niet ieder een het waardeerde dat de klassieke mythologie werd ver bonden met het christelijke ge dachtegoed van de orde. De klassieke mythen en sagen wer den immers gezien als heidens. Daarom werd bij de eerste kapit telbijeenkomst in 1431 door de kanselier voorgesteld om een bij bels verhaal over een wollen vacht als uitgangspunt te ne men; een verhaal uit het Oude Testament over Gideon die in Kanaan de goddeloze volken overwint, nadat God hem daar toe met een wollen vacht heeft aangewezen. Pas na de dood van Philips de Goede werd dit voorstel daadwerkelijk aange nomen. Er werden zelfs nog meer bijbelse .verhalen waarin vachten een rol spelen verbon den met de orde; verhalen over Jacob, Mesa, Job en David. Elk verhaal stond symbool voor rid derlijke deugden als geduld, voorzichtigheid, trouw en recht vaardigheid. Over welk verhaal verbonden moet worden met de naam van de orde is veel te doen geweest, maar de naam is alle eeuwen hetzelfde gebleven, Ook het symbool van de orde is nooit ver anderd: elke ridder droeg een kleine gouden hanger in de vorm van een ramsvacht aan een rijkversierde keten. Deze ke ten bestaat uit schakels in de vorm van vuurslagen. Een vuur slag was een veelgebruikt middel om vuur te maken. Twee metalen voorwerpen met vuurstenen wer den tegen elkaar geslagen waardoor er vonken vrijkwamen. Deze werden opgevangen door een bepaald soort paddestoel, die zeer licht ontvlambaar was en dus snel zorgde voor de nodi ge vlammen. De vuurslag en de paddestoelen droeg men dik wijls bij zich in een zogenaamde tondeldoos, De vuurslag in de keten van de Orde van het Gulden Vlies be staat uit twee gekrulde metalen schakels met daartussen een vuursteen of edelsteen, waaruit vlammen schieten. De metalen schakels hebben de vorm van een B. Deze verwijst wellicht naar het huis van Bourgondië, maar kan evengoed de standaard vorm van een vuurslag zijn ge weest, De krullen van de scha kels grijpen zo in elkaar, dat de verschillende vuurslagen samen een keten vormen. Philips de Goede koos niet zomaar voor een keten van vuurslagen. Waarschijnlijk wilde hij ermee duidelijk maken dat hij de poli tiek van zijn voorouders wilde voortzetten met meer dynamiek; waar zijn voorouders als vuurste nen de vonken gecreëerd had den, wilde Philips de vlammen zijn die uit de vonken tevoor schijn komen. Of zouden de von ken en vlammen verwijzen naar de vuurspuwende draak die het gulden vlies in het heilige woud van Kolchis bewaakte.,.?

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 13