De Waterschans nr. 3-2008 Ns§! Afb. 5 Monstrans van de voormalige Paulusparochie te Bergen op Zoom. Wit metaal, lunula verguld zilver. Ontwerper en uitvoerder onbekend. Circa 1960. De nodus (de verdikking in de stamen de veertien plaatjes aan de buitenkant zijn van teakhout. Rond de lunula veertien aquamarijn stenen. In de tijd van de Contra-Refor matie werd de devotie tot het heilig Sacrament en de uitstelling daarvan een teken van ortho doxie tegenover de reformatie. Op de zaterdagen en zondagen en dikwijls ook nog op andere dagen, ter ere van een heilige, (zoals bijvoorbeeld op de dins dag ter ere van de heilige Anto- nius) hield men in de kerken een Lof. Dat was en is een gebeds dienst, waarin de hostie in de monstrans op het tabernakel in de expositietroon* geplaatst en uitgebreid bewierookt werd. Er werd gebeden en gezongen en tot slot de zegen gegeven met de heilige hostie. Priester en mis dienaars moesten dan op twee knieën knielen en het hoofd bui gen. Je moest je zo klein moge lijk maken tegenover dat grote, o zö grote, heilig Sacrament. Het meest uitzonderlijke gebruik was de heilige Mis met uitstel ling, bijvoorbeeld bij grote ker kelijke feesten. Voor de heilige Mis werd de monstrans uitge steld en bewierookt, daarna werd de Mis gevierd, onder de monstrans, en na de Mis werd de viering beëindigd zoals bij het Lof. De verering was doorgesla gen. Zeker voor de liturgisten die al tientallen jaren bezig wa- A fb. 6 Monstrans van de Redemtoristenkerk te Roosendaal. Neo-Romaans, verguld zilver, 76 cm hoog. Gemaakt door J. van Roosmalen en Zoon te Utrecht tussen 1895 en 1899. Onder de lunula een afbeelding van O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand. In bruikleen bij het Museum Tongerlohuys te Roosendaal. ren om de liturgie bij de tijd te brengen. Op 25 mei 1967 werd er een Ro meinse instructie uitgevaardigd dat de uitstelling en aanbidding van de hostie in de monstrans tij dens de Mis onderbroken moest worden. De hostie was dusdanig heilig, dat ook de houder, waarin die hostie geplaatst werd, zo mooi mogelijk en kostbaar moest zijn. Dikwijls werd hij gemaakt van zilver, zilver-puur of zilver-ver guld. Bij een arme kerk was hij wel eens gedeeltelijk van koper, dat dan verguld werd. Dikwijls zie je bij oudere monstransen dat er kostbare sieraden, met dia manten, parels of andere edelste nen door mensen geschonken zijn, om op of aan de monstrans te bevestigen. Als we monstransen bekijken, zien we enkele duidelijk verschil lende typen. De stralenmonstrans. Vanuit het hart, waarin de hostie, zich bevindt komen vergulde stra len naar buiten, waartegen soms zilveren engelen of engelenkopjes in wolken en/of korenaren en druiventrossen bevestigd zijn. In de top, dikwijls een kroon waar onder God de Vader is afgebeeld, soms een duif (de heilige Geest) en de hostie is dan God de Zoon. Een veel voorkomend type is de torenmonstrans. De oudste mon stransen die we in musea tegenko men behoren tot dit type. Het zijn bouwwerken, zoals in de gotische bouwkunst, met torentjes, pina- keltjes en dikwijls heiligenbeeld jes onder baldakijntjes. Dit type is in de neo-gotiek (tweede helft van de negentiende- en begin van de twintigste eeuw) veelvul dig gemaakt, zij het wel in een grote variatie, van eenvoudig tot zeer uitgebreid en rijk versierd. In het Roosendaals museum Het Tongerlohuys staat een monstrans met een uitzonderlijke vormge ving: de romaanse stijl. Het is de monstrans die gebruikt werd in de neo-romaanse kerk van de Redemptoristen. De beeldjes in een monstrans en dikwijls ook de voorstellingen op de voet van de monstrans laten zien welke heiligen er in de be wuste kerk vereerd werden en/of worden. In het tweede kwart van de vori ge eeuw zijn er zeer bijzondere 116 1 9 6 8 - 2 OO 8 De Waterschans O O Afb. 7 Torenmonstrans van de Sint-Jansparochie te Roosendaal. Neo-Gotisch, verguld zilver.83 cm hoog. Gemaakt door Camille Esser te Weert in 1908. Opbouw met pinakels en baldakijnen; op de voet het wapen van Roosendaal en vijf heiligen. In bruikleen bij het Museum Tongerlohuys te Roosendaal. monstransen gemaakt, vooral door de bekende edelsmeden-fa milie Brom uit Utrecht. Daarin zijn soms uitzonderlijke voor stellingen verwerkt, zoals de boom van Jesse, uitgevoerd met edelstenen en kleurrijk email. Eén daarvan is geëxposeerd in de Gertrudiskerk te Bergen op Zoom. Daarnaast zijn er ook hele mo derne monstransen ontworpen en vervaardigd. Eén van de hoogtepunten van het kerkelijk jaar was de viering van Sacramentsdag. De herden king van de instelling van de Eu charistie ofwel het Avondmaal is eigenlijk op Witte Donderdag, maar vanwege het boetekarakter en de stilte van de Goede Week kwam men tot een tweede her denking, een meer feestelijke op Afb. 8 Foto van de Sacramentsprocessie in Roosendaal op 7 juni 1953. Deken Van Mierlo draagt de monstrans onder een baldakijn. Sacramentsdag. In 1264 werd dit feest door paus Urbanus IV voor heel de kerk vastgesteld op de donderdag na Drievuldigheids- zondag (eerste zondag na Pink steren). De uitbundige viering kwam vooral tot uiting in de sacra mentsprocessie op de zondag na Sacramentsdag, binnen de kerk of in de tuin van de pastorie of van het klooster. In Nederland bestond er sinds de hervorming een processieverbod. 'Ons Heer' of het Allerheiligste, zoals de heilige Hostie ook wel in de volksmond genoemd werd, mocht niet openlijk op straat ge toond worden. In 1947, bij het vijftigjarig bestaan van de Kapelberg bij Roosendaal, werd een processie gehouden vanuit de heilig Hartkerk, maar de pastoor met de monstrans zat in een auto om aan dat processie verbod te voldoen. Begin jaren vijftig is dat verbod door een paar kapelaans in een proefproces met succes aange vochten. Toen werden in veel dor pen en steden in Noord-Brabant uitbundig sacramentsprocessies gehouden, waarbij heel de ge loofsgemeenschap aanwezig was: kerkelijke verenigingen, de jeugd beweging, sportverenigingen, de fanfare of harmonie enzovoorts. Deze eucharistische uitbundig heid heeft maar een korte bloei periode gekend. De invoering van avondmissen, de veranderde opvattingen ten aanzien van de eucharistie na het tweede Vaticaans Concilie (1962- 1965) en de voortschrijdende se cularisatie (ontkerkelijking) heb ben ervoor gezorgd dat het Lof en de sacramentsprocessie zo goed als verdwenen zijn. Door het in onbruik raken of een zeldzaam gebruik van een aantal liturgische voorwerpen, waaron der de monstrans, is het heel be langrijk dat er door de commissie gecontroleerd wordt of het religi eus erfgoed op de juiste manier onderhouden en bewaard wordt. De commissie heeft de komende jaren nog genoeg te doen. Afb. 9 Monstrans op driepoot met rechthoekige lunulahouder met deurtjes waarboven kruis met kroon. Gemaakt door Jan Noyons, zilver, 1960, 73 cm hoog, Stichting Catherijne Convent inv.nr. mI37a. 1 9 6 8 - 2 OO 8 1 1 7 Een expositietroon is een soort baldakijn die vast op het tabernakel was aangebracht of die als los element op het tabernakel geplaatst werd. Het kon uitgevoerd zijn in steen, hout of metaal en was meestal bekleed met zijden gordijntjes. ff-O -40

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 15