CHILDHOUDHR SCH FENOMEEN Ton Putter 1 9 6 8 - 2 OO 8 De Waterschans nr. 3-2008 In sommige gevallen zullen het willekeurige figuren zijn ge weest, die van oorsprong in geen enkel verband stonden tot de persoon of het geslacht van de wapendrager. De middeleeuwse fantasie had dan ook vrij spel. Aanvankelijk zien we vaak dat één en dezelfde familie, of één en dezelfde persoon, in de loop van de tijd van diverse schildhouders gebruik maakt. Dat deze schild houders aan modieuze grillighe den onderhevig waren, ligt voor de hand. In de Nederlanden komen schildhouders al in de dertiende eeuw voor. Aan het einde van de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw verloren de schildhouders hun willekeurige karakter en werden zij op de een of andere manier verbonden met de naam van de familie, de instel ling of de figuur op het wapen schild. Door langdurig gebruik kregen de schildhouders uitein- In dit artikel probeer ik aan de hand van Rietstaps Handboek der Wa penkunde1 en met behulp van een enkel voorbeeld, een uitleg en ver klaring te geven voor het fenomeen schildhouder. Schildhouders zijn meestal met zijn tweeën, zoals de twee wildemannen in het Bergse wapen, die sinds kort bekend staan als Knots en Knuppel. Aan deze Bergse wildemannen besteed ik nog wat extra aandacht. Schildhouders noemt men figu ren van mensen en dieren die achter of aan weerskanten van een wapenschild staan en het lij ken te bewaken of vast te hou den. Strikt genomen, zou men die naam ook kunnen geven aan ieder voorwerp waaraan een schild is vastgehecht. Er bestaan namelijk ook voorbeelden van wapenschilden die aan een tak of boomstronk zijn opgehangen. In de Nederlandse heraldiek spreekt men echter alleen van schildhou ders als het mensen of dieren betreft. Over het algemeen zijn zij rechtop staand weergegeven, soms in een andere houding, zoals meerminnen en meermannen,2 die op hun staart lijken te zitten. Schildhouders danken hun ont staan aan verschillende oorza ken. De vorm waarin we ze he den kennen, dateert in de meeste gevallen uit de zestiende of ze ventiende eeuw. Voor het begin van het fenomeen moeten we echter teruggaan naar de middel eeuwen, meer in het bijzonder naar middeleeuwse zegels. Foto rechts: Een van de twee Bergse wildemannen tegen de muur in de Raadszaal van het oude stadhuis aan de Grote Markt. Het betreft een stevig stukje ingekleurd houtsnijwerk van ongeveer 1,65 m hoog. Met de rechter hand houdt hij een lint vast, waaraan het Bergse wa penschild hangt: rood, met drie zilveren schuinkruisjes en een groene drieberg in de schildvoet. Om het schild hangt een krans van bloemen. Deze houten fi guur is zestiende-eeuws, of mis schien beter, hij is naar een zes- tiende-eeuws model gesneden. De naam wapen ofwaffen, als al gemene term voor het kenteken van een ridder, komt reeds aan het eind van de twaalfde eeuw voor. Dit kenteken droeg van oorsprong een persoonlijk ka rakter. Het kon op verschillende manieren worden toegepast of gebruikt: in zegels, op schilden, op banieren (vlaggen); al deze toepassingen met eigen, specifie ke functies. Wapens zou je verder kunnen de finiëren als gekleurde, erfelijke of blijvende kentekens voor perso nen, families of gemeenschappen; als symbolen waaraan vermoede lijk abstracte of zinnebeeldige be tekenissen werden gehecht en die doorgaans zijn voorgesteld bin nen het kader van een schild, het afweerwapen van een middel eeuwse krijgsman. Een middeleeuws zegel had de functie van waarmerk, het wapen daarin die van specifiek kenmerk. Het ontstaan van schildhouders is waarschijnlijk te zoeken in de vlakverdeling en behoefte aan versiering van het zegelveld. Het Gotische schild was driehoekig van vorm en de zegelstempels waren rond, zodat er om de af beelding van het wapenschild heen drie lege velden over ble ven. Deze werden soms opgevuld met rozen, rozetten, ruiten, bloe men en dergelijke. Vaak werd een omlijsting van spitsbogen met drie- of vierpassen om het schild aangebracht. Maar ook werden deze lege velden regel matig ingevuld met decoratieve mens- en dierfiguren en daaruit zijn de latere schildhouders ont staan. 1 2 4 delijk een vaste positie in de voorstelling van het wapen; in fa miliewapens werden ze erfelijk. In de meeste landen van Europa zijn schildhouders tegenwoordig erfelijk, maar in Engeland wor den zij nog steeds afzonderlijk door de wapenkoningen ver leend. Tot de schildhouders re kent men ook mens- en dierfigu ren die het schild in feite niet aanraken, maar alleen een helm of een kroon boven het schild houden. Beschrijving van het wapen van Bergen op Zoom: Op een groene grasgrond, een schild van keel rood) beladen met drie zilveren schuinkruisjes, geplaatst 2 en 1. In de schildvoet een drietoppige berg van sinopel. groen) Het schild gedekt met een Franse markiezenkroon, te weten een ring van goud, bezet met edelstenen, daarop een hele en twee halve fleurons van het zelfde, waartussen twee driehoe ken, elk van drie parels onder steund door een gouden punt. Het schild aan weerszijden vastge houden door twee naakte wilde mannen van natuurlijke kleur, het hoofd en het lijf omgord met loof. (Een fleuron is een ornament in de vorm van een drielobbig aard beienblad) De wildemannen van Bergen op Zoom verschijnen voor het eerst als decoratieve opvulling in een zegel ten zaken in 1365. Toen had het schild alleen nog maar de drie kruisjes, pas in de loop van zestiende eeuw kwam er een drietoppige berg in de schild voet. Deze berg is een zoge naamd sprekend element en werd overgenomen uit het wa pen van Steenbergen. Na verloop van tijd verschenen de wildemannen, nu als echte schildhouders, ook in andere stadszegels. Langzaam aan ver wierven ze een vaste plaats in het stadswapen, zodat we ze terug zien op gedenkpenningen die ge slagen zijn bij belangrijke ge beurtenissen in de Tachtigjarige Oorlog, zoals het afslaan van de belegering door Spinola in 1622. Wanneer in de loop van de ze ventiende eeuw de wildemannen als schildhouders tenslotte ook hun opwachting maken in het grootzegel van de stad, kunnen we met recht stellen dat het wa pen met de wildemannen het of ficiële embleem van de stad Ber gen op Zoom is geworden. Toevoeging van de redactie 1968 - 2 O O 8 125 XLÉL2X ff-O Ton Putter behandelt in zijn artikel één aspect van de wildeman: de wildeman als schilddrager in de heraldiek. Over dit onderwerp heeft Willem van Ham enkele artikelen gepubliceerd. Voor degenen die daarin geïnteresseerd zijn volgen hier de titels: 1. 'De wildemannen van Bergen op Zoom', in: De Waterschans 32 (2002), p. 152-159; 2. 'De wildemannen in de Lage Landen', in: Heraldicum Disputationes 9 (2004), p. 29-40; 3. 'Een raadselachtige wapensteen uit de Stationsstraat', in: De Waterschans 37, nr. 2 (2007), p. 62-69. Met het verschijnsel wildeman is echter veel meer verbonden. De wildeman is een cultuurhistorisch fenomeen, dat vanaf de vroege middeleeuwen overal in Europa in literatuur en beeldende kunsten voorkomt. Hij is de vertegenwoordiger van al datge ne wat de middeleeuwer en de middeleeuwse maatschappij niet wil zijn: wild, ruw, onbeschaafd, onbeheerst, psychisch gestoord, seksueel ongeremd, kortom: primitief. De wildeman scherpt bepaalde tegenstellingen aan, zoals het eigene en het andere, het bekende en het vreemde, het nabije en het verre, het wilde en het beschaafde, de stad en het platteland, de oertijd en de eigen tijd. Uiteraard ligt aan deze tegenstelling een oerangst ten grondslag: angst voor het onbekende en het niet beheersbare. Wildemannen worden afgebeeld op wandtapijten, bouwelementen, (bruids)kisten, en schilde rijen. Ook zijn beelden in allerlei materialen van wildemannen bewaard gebleven. Wildeman- spelen zijn vanaf de vroege middeleeuwen opgevoerd en vinden nog steeds in delen van Zwitserland plaats. In vroeger tijden liepen wildemannen mee in ommegangen, processies en maskerades. De wildeman maakt in de vijftiende eeuw deel uit van de vastenavondviering. In de kunstgeschiedenis is het fenomeen wildeman regelmatig onderwerp van studie geweest. In het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen werd van 5 september tot 8 november 1987 een tentoonstelling gehouden Over wilden en narren, boeren en bedelaars. Beeld van de andere, vertoog over het zelf. Onder dezelfde titel zijn afbeeldingen van de ten toongestelde werken en een schriftelijke neerslag van het aan de tentoonstelling voorafgaande onderzoek gepubliceerd door Dr. Paul Vandenbroeck. Concluderend kan gesteld worden dat de wildemannen in het stadswapen op een expliciete en impliciete manier verbonden zijn met Bergen op Zoom. U Noten: 1. Het door J.B. Rietstap in 1875 ge schreven Handboek der wapenkun de geldt nog steeds als de belang rijkste publicatie op dit gebied in Nederland. In 1943 verscheen een door C.Pama bewerkte en uitge breide versie bij uitgeverij Brill in Leiden. 2. Zie bijvoorbeeld de wapens van Steenbergen, Muiden en Wierin- germeer. Geraadpleegde literatuur: Ham, W. A. van, De symbolen van Bergen op ZoomDen Bosch 1987. Ham, W.A. van, De Brabantse vlag Tilburg 2003. Rietstap, J.B., Handboek der wapen kundeLeiden 1943 (Bewerking door C. Pama).

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 19