De Waterschans nr. 3-2008
Afb. 3. ibwib school. Fotograaf: Aagje Pel.
als lid van de groep. Niet zomaar
een groep maar een groep met
allemaal individuen waarin de le
den elkaar respecteren en accep
teren. Vanuit die basis kan begrip
voor de eigen cultuur en die van
anderen ontstaan.
'Ik ben wie ik ben' is een door
leefd project geworden met een
enorme meerwaarde voor zowel
de school als voor de culturele
instellingen.
De leerling begint bij zichzelf om
daarna via een aantal stappen
(kijken en onderzoeken, creatie
ve opdrachten) het besef te ont
wikkelen dat we allemaal deel
uitmaken van een cultuur, waar
in historie en kunst belangrijke
onderdelen zijn.
Het einddoel is dat de leerlingen
niet alleen open staan voor de ei
gen cultuur maar ook voor die
van anderen.
Het project spreekt de leerlingen
aan op hun creativiteit. Het bij je
gevoel durven komen en daar
over met anderen spreken. Ken
nis maken met en begrip krijgen
voor andere culturen. Gesprek
ken aangaan met mensen uit de
wijk, maar ook aan tafel met ou
ders of verzorgers, opa of oma.
De doelen die het project zich
stelt:
- De leerlingen krijgen inzicht in
zichzelf en krijgen het besef
deel te zijn van een culturele
omgeving.
- De eigen creatieve ontwikke
ling wordt bevorderd.
- De leerling ziet zijn eigen be
langrijkheid, zijn eigen waarde,
de waarde van zijn afkomst en
buurt en hij wordt zich bewust
van een persoonlijk en een ge
zamenlijk historisch verleden.
- De buitenschoolse bezoeken
stimuleren de bewustwording
**ttiijn mu5Eurn5cnAT
Afb. 4 Museumschat. Illustratie/vormgeving: Reus van de Berge.
1 30
1968 2 O O 8
De Waterschans nr. 3-2008
van diverse persoonlijke bele
vingen.
- De leerlingen maken kennis
met het museum, het archief en
de openbare bibliotheek als be
waarplaatsen van kunst, cul
tuur en historie.
De leerlingen werken met het 'Ik
ben wie ik ben'-boekje, waarin
vragen gesteld worden en cre
atieve opdrachten zitten, die
dwingen tot nadenken over je
zelf of je omgeving.
Dit boekje hebben de leerlingen
het hele traject nodig bij vrijwel
alle onderdelen, en is het per
soonlijk eigendom. De opdrach
ten vinden zowel binnen als bui
ten de school plaats en zijn
aanvankelijk ondergebracht bij
verschillende vakken.
Dit project is ontwikkeld voor de
brugklassen VMBO, maar bete
kent voor elke brugklasleerling
een verrijking. De disciplines
beeldend, cultureel-erfgoed en
literair komen terug in andere
vakken zodat er in de lessen
ckv, geschiedenis, aardrijkskunde,
levensbeschouwing, nederlands,
verzorging, handvaardigheid en
tekenen vakoverschrijdend ge
werkt kan worden.
Reacties van leerlingen op de
activiteiten;
- Wat wij doen met naar buiten
gaan is leuk want alles wat
buiten is, is leuk;
- Plet lijkt een beetje op school
reis;
Het meest confronterend was de
leerling die bij een correctie van
mij over te luidruchtig gedrag
schouderophalend zeiJa juf ik
ben wie ik ben".
Een leuke was ook een leerling
die zich beklaagde over gebrek
aan buitenlanders in haar wijk:
het is bij ons minder gezellig".
Afb. 5 Markiezenhof.
Fotograaf: Claartje Rijkers.
- Als we de route bepalen naar
Plet Markiezenhof mogen we
dan ook (giebel giebel) Fl&M
en McDonald's erbij gebruiken
of moeten het gebouwen zijn;
- Het is leuk om met je vriendin
los in Het Markiezenhof te
lopen en op het archief zocht ik
mijn straat maar ook het jaar
van Anne Frank;
- Mijn ouders zitten niet in het
archief maar op mijn geboorte
dag stond er wel een stukje
over Turkije in de krant, dat
mensen Turken aardig vinden
en dat heb ik opgeschreven en
het was op een zaterdag;
- Mijn ouders weten bijna nog
alles van vroeger ook van over
grootouders en dat is leuk;
- De wijkagent op school was
kicken;
- Ik kan soms heel boos worden,
maar ben aardig tegen mensen
die aardig zijn tegen mij, wij
hebben een leuke wijkagent
(die zit hier ook op school),
toen in onze wijk veel overlast
was hebben ze dat streng aan
gepakt, nu woon ik in een leuke
wijk met een wijkcentrum;
- Ik haat ruzie en ik ben wie ik
ben, ik vond tekenen van het
zelfportret leuk met de spiegels,
maar ook het T- shirt ontwer
pen dat deed ik met graffiti
want dat vind ik leuk.
Over de zelfgemaakte
schatkastjes:
- In mijn kastje zit een baby die
vuil uit een riool komt, want ik
hou van enge dingen.
- In mijn kastje zitten Marok
kaanse steentjes.
- In mijn kastje zit een beeldje
wat lijkt op mijn kleine
stiefzusje.
- In mijn kastje zit vrijheid.
- In mijn kastje zit goud en geld.
- Mijn kastje is meisjesachtig,
roze en goud is mijn lievelings
kleur, verder heb ik versierd
met kleine spulletjes die
glinsteren.
Afb. 6 Archief. Fotograaf: Claartje Rijkers.
OPDRACHT IB
allerlei voorwerpen bewaard.
schilderijen, foto's, oude mun
ten. oud speelgoed en allerlei
voorwerp vind jij heel speciaal?
na te tekenen op de pagina hler-
naasi.Een foto maken (zonder
flits) en opplakken mag natuur*
REGEUJE
In een museum en archief gelden
speciale regels:
wees er rustig en raak de spullen
Xciu/
40
Verantwoording:
Voor deze tekst is gebruik gemaakt van
een aanvraag voor de CJP award prijs
2007. Deze aanvraag is door Aagje en
Peter Pel in samenwerking met Het
Markiezenhof ingediend.