B erae/i aan een ramp ontsnapt Krömpruiming en verkeersdoorbraken in de jaren '50 en '60 het reconstructieplan 'centrum' van Ir. J. de Ranitz Ad van den Bulck Op een zomerse juniavond in 1961 stelde de gemeenteraad van Bergen op Zoom unaniem het Reconstructieplan 'Centrum' vast.1 Architectenbureau Kuiper, Gouwetor en De Ranitz uit Rotterdam was de ontwerper. Dit plan betrof de middeleeuwse binnenstad, het Havenkwartier en delen van de negentiende-eeuwse schil. Het beoogde een verkeersdoorbraak voorlangs de Gevangenpoort, doorbraken voor de aanleg van een drietal verkeerslussen met bijbehorende parkeerterreinen en de sloop van een aanzienlijk aantal bouwblokken voor groeiende en voor nieuwe centrumfuncties. Sommige straten werden rechtgetrokken en/of verbreed. Honderden te slopen woningen, waaronder ruim honderd monumentale panden, stonden aangetekend op wat de 'schadekaart' heette.2 Veel karakteristieke panden, gave gevelwanden en enkele buurten verdwenen uit het stadsbeeld. Alleen de Grote Markt en het Vierkantje kwamen er met de Molstraat, Zuivelstraat en Engelsestraat ongeschonden vanaf. Bergen op Zoom mag zich gelukkig prijzen dat het plan vrij snel in de bureaula verdween, dat alleen de Westersingel is aangelegd en dat slechts hier en daar in de binnenstad 'littekens' verwijzen naar het Reconstructieplan. Aanleiding voor dit artikel is het voornemen van de gemeente Bergen op Zoom om de Westersingel met de aanpalende bebouwing, die nagenoeg van meet af aan door velen als een stedenbouwkundige ramp werd beschouwd, te 'reconstrueren'.3 Dit artikel gaat eerst in op de feitelijke voorne mens in het Reconstructieplan 'Centrum', de doelstellingen en de voorgeschiedenis. Het be grip 'cityvorming' blijkt in de doelstelling centraal te staan. Bergen op Zoom stond niet alleen met deze ingrijpende plannen. Tientallen steden lieten - meestal door bureaus - overeenkomstige plannen maken. Een afzonderlijke paragraaf geeft informatie over de kaders waarbinnen de reconstructieplannen gestalte kregen. Het artikel vervolgt met een beschrijving van de besluitvorming en het scheppen van een draagvlak voor de ingrijpende voorstellen. Hierbij gaat de aandacht tevens uit naar het oordeel van de bestuurders, de pers en de be volking. Hoe waardeerde men de buitengewoon verstrekkende stedenbouwkundige ingrepen? De gemeente voerde maar één onderdeel van het plan uit: de doorbraak bij de Gevangenpoort. De andere onderdelen verdwenen al na een paar jaar in de bureaulade. Dit artikel geeft redenen waarom de reconstructie niet is doorgezet. Lokale, maar vooral bovenlokale oorzaken speelden daarbij een rol. Dit maakt de cirkel rond. Was het Reconstructieplan al geen typisch Bergse aangelegenheid, het in de la verdwijnen was dat evenmin. Het artikel besluit met een terugblik op de voorbije decennia. Hoe verging het de binnenstad in stedenbouwkundig opzicht? De gebouwen op de foto's in dit artikel zijn voorbeelden van panden die op de zogenaamde "schadelijst stonden en uiteraard nog niet waren gerestaureerd. 'Het plan' Zo noemde de ontwerper, ir. De Ranitz'1 in zijn toelichting op de kaartenset consequent het Reconstructieplan 'Centrum' Bergen op Zoom. Een belangrijk uitgangspunt voor het reconstructieplan vormde de door de provincie opgestelde structuurkaart.5 Een kaart met daarop het (toekomstige) wegenstelsel, bestaande wijken, industrieterreinen, uitbreidingsplannen, groenvoorzieningen en toekomstige wijken. Deze kaart ging vergezeld van een achttal detailkaarten.6 Op het eerste gezicht, zie kaart nr. Ill in dit artikel, vormen de meest opvallende ingrepen de doorbraak voorlangs de Gevangenpoort, nu Westersingel geheten, en een drietal parkeerlussen tot in het hart van de binnenstad. Zo was er een lus naar en van het Beursplein, dat bijna vier keer zo groot werd en als parkeerterrein dienst ging doen. Voor de aanvoer kwam er een doorbraak vanaf de Noordsingel. Deze liep via de Klaverstraat, de noordzijde van de Vismarkt en de Hofstraat naar het Beursplein. Ten behoeve van deze nieuwe route sloopte men alle panden ten noorden van deze straten. De ontsluiting van het vernieuwde Beursplein vond plaats via de achterzijde van de woningen aan de westkant van de Steenbergsestraat. Een tweede parkeerterrein tekende De Ranitz voor en naast het Gouvernement. De aanvoer liep via de Stationsstraat en de Wouwsestraat, en de afvoer dwars over de Kettingstraat via de Pastoor Lancrietstraat naar de Korenmarkt met een aansluiting op de Noordsingel. Hiervoorweek de bebouwing aan de kop van de Blauwehandstaat (oostzijde), het aansluitend deel van de Kettingstraat (zuidzijde) en de westzijde van de Pastoor Lancrietstraat, Korenmarkt en Bleekveldje. Een derde parkeerlus kwam er ten behoeve van een vergrootte Vlasmarkt. Daartoe haalde De Ranitz het huizenblok tussen Korte Bosstraat, Potterstraat en Penstraat neer evenals de beide koppen van de Bosstraat. De nieuwe toegang liep via de zuidzijde van de Huijbergsestraat, de kop van de Kerkstraat, dwars over de Hoogstraat en dan via de Keizerstraat. Voor de afvoer projecteerde de ontwerper een doorbraak richting Kijk in de Pot: De Watermoten aan de Vissershaven. De Waterschans 4 - 2008 14 Kaart nr. I. Het structuurplan zoals ontworpen door de provincie. De parkeerlussen en de ring rond het centrum volgens het Reconstructieplan 'Centrum' sluiten aan op het wegenstelsel naar de Inieuwel wijken en naar de regio c.q. de rest van Nederland en België. De vier grote grijze vlekken rond de stad zijn nieuwe stadsdelen. Huizen Violette, De Kaershof en Morissendans, Hofstraat. Het Kleine Hof, Goudenbloemstraat. 15 40 jaar 1968 - 2008

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 8