Merck toch hoe Sterck
O
O
Claartje Rijkers
'Merck toch hoe Sterck' is een van de bekendste Nederlandse geuzenliederen, ook wel 'Het Beleg
van Berg-op-Zoom' genoemd. Het is het overwinningslied over het ontzetten van de stad op
3 oktober 1622, na een beleg van zo'n tweeënhalve maand door Ambrogio Spinola en zijn troepen.
Het lied is het volkslied van de stad Bergen op Zoom en een toepasselijke titel voor dit interactief
juweeltje voor groep 5 tot en met 8. Vier onderwerpen, vier partners, financiële steun van het
ministerie van OC&W en veel 'Bergse' geschiedenis. In 2007 samengebracht in één product voor de
basisscholen uit Bergen op Zoom door John Demmers (de Krabbenkooi), Jef de Wit (Sancta Maria),
Gijs Heijnen (De Kreek) en Claartje Rijkers (Het Markiezenhof).
MERCK TOCH HOE STERCK
i ezondheid toen en nu, feesten, wie is
V.J de baas en oorlog en vrede zijn de
vier onderwerpen die door het project als
uitgangspunt worden genomen om het verhaal
over Bergen op Zoom te vertellen. De makers,
zijn uitgegaan van een voor Bergen op Zoom
belangrijke tijdsperiode, met de middeleeuwen
als startpunt, om de geschiedenis te vertellen.
Groep 7
,2Ie-f (Pcfitiefle (Partijen
WIE IS DE BAAS
Vragen waar leerlingen antwoord op krijgen
zijn onder andere: hoe woonden de mensen,
hoe was de rechtspraak of wat waren
redenen om te feesten? De leerlingen worden
verleid en uitgedaagd om op onderzoek uit
te gaan. Het materiaal kan grotendeels door
zelfwerkzaamheid worden verwerkt en kan
ter aanvulling en zelfs als vervanging van
de lesstof dienen. Door het maken van de
lessen en verwerkende opdrachten krijgen de
leerlingen inzicht in het heden en het verleden.
Hoe leefden de mensen in de middeleeuwen
hier en hoe zag hun samenleving eruit? Bij
de vormgeving van het educatief materiaal is
gebruik gemaakt van de moderne ICT-middelen
(Informatie- en CommunicatieTechnologie).
De leerlingen krijgen de mogelijkheid om via
de computer informatie te verzamelen over
tal van onderwerpen. Deze informatie is terug
te vinden in de lesstof van 'Merck toch hoe
Sterck' of via de website van Het Markiezenhof
(www.markiezenhof.nl). Het verzamelde
materiaal kan op school verwerkt worden
tot een werkstuk of een presentatie voor de
rest van de groep. Door het gebruik van film,
animaties, foto's en geluidsfragmenten worden
ze geprikkeld om zelf op onderzoek uit te gaan.
De leerlingen kiezen het onderwerp, klikken
hun groep aan en kunnen dan zelf aan de slag.
Ze worden uitgenodigd tot onderzoeken en
het ondernemen van een cultuurbezoek. Het
cultuurbesef - en natuurlijk in het bijzonder
de kennis en achtergrond van erfgoed - wordt
vergroot en verdiept. Het materiaal, waar
met veel plezier aan is gewerkt, is prachtig
geworden. Voor scholen uit de gemeente
Bergen op Zoom is 'Merck toch hoe Sterck'
gratis aan te vragen.
Bij het samenstellen van educatieprojecten gaat Het Markiezenhof uit van het spreekwoordelijke
'at doende teert men'. Niet door het aanbieden van rigide kijk- en luisterpakketten maar door het uitzetten van
pakkende activiteitenprogramma's met het middeleeuwse gebouw van Het Markiezenhof als inspirerende thuisbasis.
Een 'eigen plek' waar leerlingen, vanaf de kleuterklas tot het eindexamen, samen kijken, filosoferen, ronddwalen,
interpreteren, wegdromen, creëren maar vooral vertrouwd raken met geschiedenis, kunst en cultuur.
Afb. 1. Startscherm van het ICT-project Merck toch hoe Sterck.
Tot stand gekomen met ondersteuning van Stichting In Den Scherminckel en Stichting Jeugdmonumentendag en
een financiële ondersteuning van het ministerie van OC&W.
De Waterschans 1 - 2009
46
1. Markiezenstad
2. Stadsbestuur
3. Baas in ons land
4. De Tweede Kamer
5. Verkiezingen
Politieke Partijen
7. Werkstuk maken
TOETS
Xederland is een democratie: de bevolking heeft veel invloed op hoe ons land bestuurd wordt. Dat gaat wel via allerlei regels, anders wordt het een
zooitje. Als alle zestien miljoen Xederlanders door elkaar zouden roepen wat ze willen, zouden er nooit beslissingen genomen kunnen worden.
Daarom zijn er politieke partijen die de mensen vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld PVDA, VVD, CDA, LPF, D66,enz. Elke politieke partij denkt weer
een beetje anders over bepaalde zaken. Bijvoorbeeld het milieu, werk, onderwijs, zorg voor zieke mensen, enz.
Door te stemmen op een bepaalde partij laten mensen weten dat ze het eens zijn met de gedachten
van die partij. Veel van die politieke partijen komen in de Tweede Kamer; de grootste partijen
komen meestal in de regering. En daar worden uiteindelijk de beslissingen genomen over ons
land.
Verschillende ideeën! Bij de verkiezingen moet je stemmen op een
politieke partij. Want de mensen in de Tweede Kamer horen allemaal bij
een partij. Elke partij denkt weer een beetje anders over zaken als
ziekenzorg, onderwijs, vluchtelingen en werk. Door te stemmen op een
partij laten mensen weten dat ze het eens zijn met de ideeën. Hoe meer
stemmen een partij krijgt, hoe meer mensen ze in de Tweede Kamer
krijgt. En hoe meer invloed ze heeft op beslissingen. Want in de Tweede Kamer is het: de meeste stemmen gelden.
y* Volgende
Afb. 2. Het thema 'Wie is de baas' met ats onderwerp politieke partijen voor groep 7.
47
De Waterschans 1 - 2009