Merck toch hoe Sterck O O Claartje Rijkers 'Merck toch hoe Sterck' is een van de bekendste Nederlandse geuzenliederen, ook wel 'Het Beleg van Berg-op-Zoom' genoemd. Het is het overwinningslied over het ontzetten van de stad op 3 oktober 1622, na een beleg van zo'n tweeënhalve maand door Ambrogio Spinola en zijn troepen. Het lied is het volkslied van de stad Bergen op Zoom en een toepasselijke titel voor dit interactief juweeltje voor groep 5 tot en met 8. Vier onderwerpen, vier partners, financiële steun van het ministerie van OC&W en veel 'Bergse' geschiedenis. In 2007 samengebracht in één product voor de basisscholen uit Bergen op Zoom door John Demmers (de Krabbenkooi), Jef de Wit (Sancta Maria), Gijs Heijnen (De Kreek) en Claartje Rijkers (Het Markiezenhof). MERCK TOCH HOE STERCK i ezondheid toen en nu, feesten, wie is V.J de baas en oorlog en vrede zijn de vier onderwerpen die door het project als uitgangspunt worden genomen om het verhaal over Bergen op Zoom te vertellen. De makers, zijn uitgegaan van een voor Bergen op Zoom belangrijke tijdsperiode, met de middeleeuwen als startpunt, om de geschiedenis te vertellen. Groep 7 ,2Ie-f (Pcfitiefle (Partijen WIE IS DE BAAS Vragen waar leerlingen antwoord op krijgen zijn onder andere: hoe woonden de mensen, hoe was de rechtspraak of wat waren redenen om te feesten? De leerlingen worden verleid en uitgedaagd om op onderzoek uit te gaan. Het materiaal kan grotendeels door zelfwerkzaamheid worden verwerkt en kan ter aanvulling en zelfs als vervanging van de lesstof dienen. Door het maken van de lessen en verwerkende opdrachten krijgen de leerlingen inzicht in het heden en het verleden. Hoe leefden de mensen in de middeleeuwen hier en hoe zag hun samenleving eruit? Bij de vormgeving van het educatief materiaal is gebruik gemaakt van de moderne ICT-middelen (Informatie- en CommunicatieTechnologie). De leerlingen krijgen de mogelijkheid om via de computer informatie te verzamelen over tal van onderwerpen. Deze informatie is terug te vinden in de lesstof van 'Merck toch hoe Sterck' of via de website van Het Markiezenhof (www.markiezenhof.nl). Het verzamelde materiaal kan op school verwerkt worden tot een werkstuk of een presentatie voor de rest van de groep. Door het gebruik van film, animaties, foto's en geluidsfragmenten worden ze geprikkeld om zelf op onderzoek uit te gaan. De leerlingen kiezen het onderwerp, klikken hun groep aan en kunnen dan zelf aan de slag. Ze worden uitgenodigd tot onderzoeken en het ondernemen van een cultuurbezoek. Het cultuurbesef - en natuurlijk in het bijzonder de kennis en achtergrond van erfgoed - wordt vergroot en verdiept. Het materiaal, waar met veel plezier aan is gewerkt, is prachtig geworden. Voor scholen uit de gemeente Bergen op Zoom is 'Merck toch hoe Sterck' gratis aan te vragen. Bij het samenstellen van educatieprojecten gaat Het Markiezenhof uit van het spreekwoordelijke 'at doende teert men'. Niet door het aanbieden van rigide kijk- en luisterpakketten maar door het uitzetten van pakkende activiteitenprogramma's met het middeleeuwse gebouw van Het Markiezenhof als inspirerende thuisbasis. Een 'eigen plek' waar leerlingen, vanaf de kleuterklas tot het eindexamen, samen kijken, filosoferen, ronddwalen, interpreteren, wegdromen, creëren maar vooral vertrouwd raken met geschiedenis, kunst en cultuur. Afb. 1. Startscherm van het ICT-project Merck toch hoe Sterck. Tot stand gekomen met ondersteuning van Stichting In Den Scherminckel en Stichting Jeugdmonumentendag en een financiële ondersteuning van het ministerie van OC&W. De Waterschans 1 - 2009 46 1. Markiezenstad 2. Stadsbestuur 3. Baas in ons land 4. De Tweede Kamer 5. Verkiezingen Politieke Partijen 7. Werkstuk maken TOETS Xederland is een democratie: de bevolking heeft veel invloed op hoe ons land bestuurd wordt. Dat gaat wel via allerlei regels, anders wordt het een zooitje. Als alle zestien miljoen Xederlanders door elkaar zouden roepen wat ze willen, zouden er nooit beslissingen genomen kunnen worden. Daarom zijn er politieke partijen die de mensen vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld PVDA, VVD, CDA, LPF, D66,enz. Elke politieke partij denkt weer een beetje anders over bepaalde zaken. Bijvoorbeeld het milieu, werk, onderwijs, zorg voor zieke mensen, enz. Door te stemmen op een bepaalde partij laten mensen weten dat ze het eens zijn met de gedachten van die partij. Veel van die politieke partijen komen in de Tweede Kamer; de grootste partijen komen meestal in de regering. En daar worden uiteindelijk de beslissingen genomen over ons land. Verschillende ideeën! Bij de verkiezingen moet je stemmen op een politieke partij. Want de mensen in de Tweede Kamer horen allemaal bij een partij. Elke partij denkt weer een beetje anders over zaken als ziekenzorg, onderwijs, vluchtelingen en werk. Door te stemmen op een partij laten mensen weten dat ze het eens zijn met de ideeën. Hoe meer stemmen een partij krijgt, hoe meer mensen ze in de Tweede Kamer krijgt. En hoe meer invloed ze heeft op beslissingen. Want in de Tweede Kamer is het: de meeste stemmen gelden. y* Volgende Afb. 2. Het thema 'Wie is de baas' met ats onderwerp politieke partijen voor groep 7. 47 De Waterschans 1 - 2009

Periodieken

De Waterschans | 2009 | | pagina 24