i'tz ctww - *0- C. T^tZZZ" Gel geeft ha verf lauwe en! ^7™~cZ^ «v w 0;„jïmXtt KUIJPE W <f> Zjrn., zr i^nmi 13f+ Sffftr PW, f U netne^. weuwter de <Cjm. Mit vi-ueivlelylLejfnepen, Jti-u Ward Warmoeskerken Rond de jaarwisseling ontvingen alle leden van de Geschiedkundige Kring vanwege het veertigjarig bestaan een klein presentje: een kwartetspel over de historie van Bergen op Zoom. In het kwartet van 'Oude Ambachten' komt een kaartje voor van de wolverver. Boven het tekstje over dit oude beroep staat een afbeelding van een gevelsteen uit de Blauwehandstraat. De afbeelding is inmiddels achterhaald... Wat is het geval? Wie de afbeelding goed bekijkt, ziet twee arbeiders met lange schorten bij een grote kuip, vanwege de naam van het huis waar de gevelsteen ingemetseld is: 'De Blauwe Cuijpe'. De wolververs roeren met lange stokken in het warme verfbad, dat de wol een dieprode kleur geeft, de kleur van meekrap. Dit plantje met rode wortels is links en rechts van de wolververs afgebeeld en werd tot begin twintigste eeuw speciaal voor zijn rode kleurstof gekweekt. Aangezien deze kweek naast Goes, Zierikzee en Tholen ook rond Bergen op Zoom plaatsvond, kreeg de Bergenaar de bijnaam 'krap', die later verbasterd zou zijn tot 'krab', vanwege de dwarse aard van dit beestje dat op grote schaal te vinden was in de slikken en schorren van de Schelde. Maar rode verf op een gevelsteen van De Blauwe Cuijpe in de Blauwehandstraat is wat vreemd. Dat vond ook de eigenaar van het pand, de heer Van Loon. Toen hij de gevelsteen in het najaar van 2008 liet restaureren is de schildering daarom wat aangepast. De steen is afkomstig van het terrein van schildersbedrijf De Waal uit de Engelsestraat. In 1984- heeft Ad Cloïn er de wolververs met de meekrap op geschilderd, naar een ontwerp van Fons Gieles", zo licht Van Loon toe. Omdat de schildering in de loop der jaren flink verweerd is door wind en regen, was restauratie noodzakelijk. Nu ziet de afbeelding er weer stralend uit, maar wei met andere details dan voorheen! De Blauwehandstraat heet namelijk niet voor niets zo; de straat is vernoemd naar de blauwe handen van de wolververs die hier lange tijd in de omgeving woonden en werkten. Zij verfden wol in verschillende kleuren met behulp van natuurlijke kleurstoffen die afkomstig waren van planten, wortels en zaden. Eén van die kleuren was het genoemde rood van de meekrap. Een andere veelgebruikte kleur was blauw. Deze kleurstof is afkomstig van de wede, een plant die oorspronkelijk afkomstig is uit Azië en in de Oudheid door de Egyptenaren en Grieken in Europa terechtgekomen is. De Grieken noemden de plant met gele bloemen 'isatis', wat zoveel betekent als 'gladmaker'. Zij maakten hun huid namelijk glad met deze plant. De plantkundige naam van wede luidt 'isatis tinctoria'. De toevoeging 'tinctoria' duidt op het gebruik van de plant als kleurstof voor verf. Dit gebruik zien we ook terug in de Franse benaming 'pastel des teinturiers' en het Duitse 'Farber-Waid'. Om de plant te gebruiken als kleurstof, moet een uitgebreid proces doorlopen worden. Vlak voor de bloei worden de planten geoogst, rond juli. Nadat de bladeren nat gemaakt zijn, worden ze gemalen tot een brei die gaat gisten. Vervolgens worden van deze brei bollen gemaakt, die gedroogd worden. De gedroogde bollen worden opgeslagen totdat ze gebruikt kunnen worden voor het kleuren van wol en lakens. Daartoe worden de bollen in een grote kuip gelegd, gevuld met water en urine. Door het water lost een gele kleurstof uit de bollen op en de urine zorgt ervoor dat de gele verf kleurecht is. Om wol een blauwe kleur te geven wordt ze geweekt in deze gele verf van de wede. Wanneer de gele wol uit de kuip genomen wordt en te drogen wordt gehangen, vindt een magisch chemisch proces plaats. Door contact met zuurstof uit de lucht oxydeert de gele verf en wordt blauw. Het voordeel van dit proces is dat het onomkeerbaar is: wanneer de blauwe wol gewassen wordt, zat de blauwe kleur blijven en niet terug geel worden. Voor de wolververs was dit echter een groot nadeel. Flun handen kwamen immers steeds in contact met de lucht, waardoor de gele verf hun handen blauw kleurde. Ook hier was het proces onomkeerbaar: de blauwe kleurwas niet meer WARTAAL 'r arhtnct i/net jutla De Waterschans 1 - 2009 14 Afb. B. Bij de restauratie van de gevelsteen is de oude afbeelding geheel verwijderd. Op de blanke steen is vervolgens een schets aangebracht volgens het ontwerp van Fons Gieles. Deze schets is stap voor stap 'ingekleurd'. IFoto oktober 2008, dhr. P. van Loonl. Afb. A. In het oorspronkelijke ontwerp van Fons Gieles roeren de twee wolververs in een kraprood verfbad. De rode verfstof werd gewonnen uit de meekrap, een plantje dat links en rechts naast de werklieden is afgebeeld. (Tekening eigendom van dhr. P. van Loonl. 15 De Waterschans 1 - 2009

Periodieken

De Waterschans | 2009 | | pagina 8