WARTAAL De proef op de (reken)som WARTAAL Een ander woord voor 'geschiedenis' is 'historie'. Dit woord vindt zijn oorsprong in het Griekse woord 'historia', met drie basisbetekenissen: onderzoek, kennis en geschiedverhaal. Onderzoek naar een bepaald aspect uit het verleden, om met de kennis van dat onderzoek tot een geschiedverhaal te kunnen komen. Hoe gaat dit in zijn werk? We nemen de proef op de som. Historisch onderzoek bestaat in de eerste plaats uit het raadplegen van bronnen, bijvoorbeeld de rekening uit 1956. Een primaire bron, direct afkomstig uit het verleden. De reke ning wordt uitvoerig bestudeerd en 'ontcijferd'. De tekst van de bron geeft ons direct informatie over de kosten van een bruiloft in 1956. Deze informatie roept vragen op. Vragen die tot nieuwe informatie kunnen leiden. Bijvoorbeeld: in welke mate zijn de genoemde prijzen de afgelopen vijftig jaar gestegen? Om op deze vraag een antwoord te kunnen geven, ga je de prijzen van toen vergelijken met de prijzen van nu. De huidige prijzen van dranken in de horeca variëren van café tot café. Een gemiddelde is met behulp van internet snel te bepalen. Je raadpleegt de drankenkaart van verschillende restaurants of cafés en berekent de gemiddelde prijs per product. In bijgaand schema zijn de prijzen van (bijna alle) dranken en de rookwaren uit de rekening van 'De Vetpan' geplaatst (kolom A) naast de gemiddelde prijzen van nu (kolom B). De prijzen uit kolom B zijn berekend door vergelijking van de drankenkaarten van zeven horecagelegenheden in Nederland. Het totaal van de drankrekening uit 1956 komt op fl. 211,90 en de vergelijkbare rekening van 2009 heeft een totaal van 1699,00, wat overeenkomt met fl. 3297,80. Een eenvoudige rekensom toont aan dat de prijzen in deze categorie de afgelopen vijftig jaar ruim vijftien (15,56) keer zo hoog geworden zijn! Een volgende vraag die je zou kunnen stellen: zijn er bepaalde dranken op de nota die een uitzonderlijke stijging in prijs vertonen? Om dat te weten te komen, kun je de prijzen uit 1956 omrekenen naar deze tijd, door ze te vermenigvuldigen met 15,56 en te delen door 2,2 om van de guldens euro's te maken. Het resultaat van die berekening vind je in de laatste kolom van het schema (kolom C). Wanneer je die vergelijkt met kolom B, dan zie je de meeste prijzen relatief gezien vrijwel gelijk gebleven zijn, zowel van de dranken als van de sigaretten en sigaren. Wel valt op dat de niet-alcoholische dranken sterker in prijs gestegen zijn dan de alcoholische: de prijzen van frisdranken zijn ruim achttien (18,2) keer gestegen, die van alcoholische dranken de 'gemiddelde' vijftien keer. Daar springt vooral het bedrag van een fles advocaat eruit: de prijs daarvan is het minst gestegen. Bij de frisdranken is met name een flesje cola duurder geworden. Ook valt op dat een flesje chocomel zowel in 1956 als in 2009 duurder is dan de andere niet-alcoholische dranken. Overigens waren die niet-alcoholische dranken in 1956 een stuk goedkoper dan tien jaar daarvoor. Kort na de oorlog kostte een flesje limonade dertig cent en ook voor een flesje cola moest je toen dertig cent betalen, zo bewijst een prijslijst van café Oosterwaal uit 1966. Dit verschil in prijs werd veroorzaakt door de hoge prijs van suiker: kort na de oorlog was die ontzettend duur. Na alle prijsvergelijkingen van de dranken en rookwaren onderling, zou je de prijzen daarvan ook nog kunnen vergelijken met die van andere producten, zoals kleding en huishoudelijke artikelen. Door die vergelijking kun je te weten komen of de prijzen van drank en rookwaren relatief gezien meer of minder gestegen zijn dan de prijzen van andere artikelen. Dat is een mooi onderzoek voor nieuwe kennis van de geschiedenis. Niet voor nu: we hebben even genoeg geleerd! De Waterschans 2 - 2009 90 KOLOM A: prijs in 1956 in guldens KOLOM B: prijs in 2009 in euro KOLOM C: prijs in 1956 in euro 8 liter oude claren a 7,10 56,80 a 49,00 392,00 a 50,20 401,75 4 (liter) bessen a 6,10 24,40 a 49,50 198,00 a 43,1 5 172,60 3 (liter) cognac a 6,90 20,70 a 49,00 147,00 a 48,80 146,40 3 flessen advocaat a 4,70 14,10 a 14,40 43,20 a 33,25 99,75 1 fles cherij 4,95 23,45 35,00 1 (fles) roode wijn 3,95 16,95 27,95 1 (fles) witte wijn 3,95 16,95 27,95 1 liter Jonge Jenever 6,40 48,60 45,25 36 flesjes zevenhup a 0,25 9,00 a 1,95 70,20 a 1,75 63,65 24 (flesjes) donkerbier a 0,25 6,00 a 2,65 63,60 a 1,75 42,45 58 (flesjes) pils a 0,30 1 7,40 a 2.45 142,1 0 a 2,10 123,05 60 (flesjes) sinaslimonade a 0,23 13,80 a 1,95 1 1 7,00 a 1,65 97,60 16 (flesjes) cocacola a 0,20 3,20 a 1,95 31,20 a 1.40 22,65 11 (flesjes) tonic a 0,25 2,75 a 1,95 21,45 a 1,75 19,45 4 (flesjes) chocomelk a 0,30 1.20 a 2.10 8,40 a 2,10 8,50 75 sigaren a 0,22 16,5 a 1.50 1 12,50 a 1.55 1 16,70 6 dozen sigaretten a 0,80 en 2 a 1,00 6,80 a 5,80 46,40 a 6,00 48,10 Totaal: 21 1.90 1499,00 1499,00 In dit schema Is te zien hoe de prijzen van dranken en rookwaren tussen 1956 en 2009 gestegen zijn lkolom A en Bl en hoe de prijzen per product relatief gezien gestegen zijn Ikolom B en Cl. NB: de prijzen in kolom B voor dranken per liter of per fles zijn berekend middels de volgende verhoudingen: een liter [bessen/jenever of cognac bevat circa 20 glazen, een fles advocaat en witte of rode wijn circa 6 glazen en een fles sherry circa 8 glazen. 91 De Waterschans 2 - 2009

Periodieken

De Waterschans | 2009 | | pagina 22