worden ingelicht over de bombardementsvLucht van die dag, ditmaal met hun eigen volledige bemanning. Het doel bleek een groot chemisch fabriekscomplex in Ludwigshafen te zijn. Tijdens de briefing werd meegedeeld dat zij moesten rekenen op zwaar afweergeschut, maar dat waarschijnlijk weinig hinder zou worden ondervonden van Duitse jagers. Zoals te doen gebruikelijk werden de diverse bemanningen per truck naar de gereedstaande vliegtuigen gebracht. Door een misverstand kwam de bemanning van Walter in een truck terecht die eerst naar de toestellen aan de andere kant van de basis reed. Daardoor werden zij als laatste bij hun vliegtuig afgeleverd, terwijl zij als een van de eersten moesten starten omdat zij het leidende vliegtuig van de formatie waren. Er moest dus in alle haast worden ingestapt en de in principe voorgeschreven controles voorafgaand aan de start konden niet meervolledig worden uitgevoerd. Hierdoor bleef ook het uitreiken van de 'escape kit' (overlevingspakket] achterwege. In deze pakketten zaten artikelen die van groot nut zouden zijn, als zij het vliegtuig per parachute boven bezet gebied zouden moeten verlaten. Hierbij moet ondermeer gedacht worden aan noodrantsoenen, landkaarten en valuta van de landen waar overheen werd gevlogen. Het hun toegewezen toestel was een B-24 H Liberator, het grootste en zwaarste toestel in de serie van Liberators. Het toestel woog zonder de bommen 30 ton, de vleugels hadden een spanwijdte van 33,5 meter en de lengte was ruim 23 meter. Net als alle Liberators had het toestel vier motoren en er kon 5800 kilo aan bommen meegenomen worden. Erwaren vier schutters aan boord: één in de buikkoepel onderaan de voorzijde van het toestel, één in de staart en één aan beide zijden van de romp. In die zijkanten bevond zich ook vaak een extra stuk geschut, dat zo nodig door andere bemanningsleden kon worden bediend. Als gevolg van deze zware bewapening werden deze vliegtuigen ook wel flying fortresses (vliegende forten) genoemd. Om de verloren tijd in te halen startte de piloot de motoren zodra iedereen aan boord was en het toestel rolde naar de startbaan terwijl de rest van de bemanning nog bezig was zich te installeren. Het lijkt misschien wat onverantwoord dat er zonder alle voorgeschreven voorbereidingsmaatregelen werd gestart, maar het was van nog groter belang dat tijdig de juiste formaties werden gevormd. Een bombardementsopdracht voor een strategisch doel werd vaak door enkele honderden vliegtuigen uitgevoerd, die van verspreid liggende vliegvelden opstegen en zich geleidelijk tot een grote formatie samenvoegden. Bij een aanval op grote industriële complexen werden soms twee formaties gevormd, de tweede groep vloog dan zo'n twintig minuten achter de eerste groep aan. De piloot slaagde erin zijn toestel tijdig op de juiste plaats te brengen en de overige bemanningsleden begonnen aan hun taak. De schutters bemanden hun dubbelloops 50 mm geschut en de technische mensen testten hun apparatuur. Het toestel klom zonder problemen naar de gebruikelijke hoogte van circa 7.000 meter. Aanvankelijk verliep de tocht voorspoedig, maar boven Duitsland kwamen zij in zwaar afweergeschut terecht, waarbij het toestel werd geraakt. De beide piloten hadden blijkbaar geen tijd om de bemanning via de intercom in te lichten. Zij hadden al hun aandacht nodig om het toestel in de lucht te houden, terwijl het zienderogen aan hoogte verloor. Tenslotte kwam dan de mededeling van de piloot dat hij wegens hoogteverlies de missie moest afbreken en dat zij naar de basis zouden terugkeren. De schutters kregen opdracht om extra alert te zijn, omdat buiten de formatie vliegende bommenwerpers een gewilde prooi waren voor vijandelijke jachtvliegtuigen. De acute dreiging kwam echter van beneden, want ook voor het afweergeschut waren lager en vaak trager vliegende toestellen een dankbare prooi. Als eerste werd de rechter buitenmotor getroffen en vlak daarna de linker binnenboordmotor. Al bij verlies van één motor kwamen deze zware bommenwerpers in de problemen, maar als er twee motoren uitvielen kon het onmogelijk lang in de lucht blijven en dook het naar beneden. De alarmbellen begonnen dan ook te rinkelen, het sein van de piloot aan alle bemanningsleden om hun parachutes om te doen en het toestel te verlaten. Walter maakte het luik van het voorstuk waarin zij zaten los, zodat hij samen met de naast hem zittende navigator, het toestel aan de voorkant kon verlaten. Wat hij daarna beleefde is voldoende interessant om zo letterlijk mogelijk weer te geven: Omdat ik nog nooit een parachutesprong had gemaakt, wist ik niet wat me te wachten stond. Mijn eerste gevoel was alsof ik door een sterke wind naar beneden werd gezogen. Ik was bang om binnen enkele ogenblikken op de grond te pletter te slaan en wilde mijn parachute openen, maar opeens was er geen wind meer en was alles om mij heen onwerkelijk rustig. Ik viel met mijn hoofd naar beneden en kon alles op de grond duidelijk onderscheiden. Ik begon met mezelf te overleggen wanneer ik de parachute zou opentrekken. Toen we het vliegtuig verlieten zaten we op een hoogte van ongeveer 4.500 meter. Ik realiseerde me dat ik wanneer ik de parachute nu zou openen ik gedurende langere tijd het doelwit van vijandelijk vuur zou zijn en besloot daarom nog even te wachten. Pas toen ik naar schatting 400 meter van de grond was verwijderd trok ik aan het koord. Ik kwam nu rechtop te hangen en kon dus naar boven kijken, daar zag ik de andere parachutes zweven, die veel eerder waren geopend en zij dreven verder weg van de plaats waar ik ging landen. Zodra ik mijn parachute had geopend werd er op mij geschoten, maar door mijn parachute hevig te laten schommelen slaagde ik erin niet te worden geraakt. Afb. 10. Walter Hern was bommenrichter in een B-24H Liberator. Dit toestel werd door velen gezien als de uiteindelijke versie. Het was 250 mm langer, had een bekrachtigde geschutskoepel in de neus en een autopiloot. Het toestel werd op dat moment gefabriceerd door zowel Douglas, Consolidated en Ford. Nog vóór 1945 zijn er 18.482 Liberators gebouwd. De Waterschans 3 - 2009 110 Afb. 11. Ruimte van de boordschutter in de neus van een B-24 Liberator. lil De Waterschans 3 - 2009

Periodieken

De Waterschans | 2009 | | pagina 10