Opleiding en voorbereiding op inzet in bezet Europa Walter S. Hern trad in juli 1940 in dienst bij de Amerikaanse luchtmacht. Hij kreeg zijn opleiding op de grote Amerikaanse vliegbasis 'France Fields' in Panama. Hij werd opgeleid tot piloot en vloog daartoe in allerlei types militaire vliegtuigen. Hij maakte onder andere patrouillevluchten boven de Atlantische Oceaan om Duitse duikboten op te sporen. Na voltooiing van zijn vliegopleiding volgde hij voorts nog een opleiding tot radio-operator en ging hij daarna naar de bommenrichter-navigator school welke opleiding hij ook met succes afrondde. In januari 1944 werd hij bevorderd tot tweede luitenant 'bombardier-navigator flying officer'. Na zijn opleiding werd hij gestationeerd op het vliegveld Tonopah Army Air Field in de staat Nevada, waar de training begon met complete bemanningen van bommenwerpers. Na verloop van tijd werd hij permanent aan de vliegbasis verbonden als instructeur voor nieuwe bemanningsleden. Door deze permanente plaatsing leek het hem, ondanks de oorlog, verantwoord om in het huwelijk te treden. Op dinsdag 13 juni 1944 trouwde hij in de kapel op de vliegbasis Tonopah Army Air Field met Winnie Lou Carrol (roepnaam Winks). De bemanning van zijn toestel vormde de erehaag en de navigator Bob Kearns was getuige en diens echtgenote was gastvrouw. Een paar weken later werd Bob Kearns bij een ander onderdeel ingedeeld en naar Europa gezonden, waar hij tijdens een bombardementsvlucht boven Duitsland werd neergeschoten en omkwam. Met zijn bemanningsleden en vrienden vierde Walter zijn huwelijksfeest in het Mizpah Hotel in Tonopah Army Air Field, waar hij ook zijn eerste huwelijksnacht doorbracht. De volgende dag, 14 juni 1944, kreeg hij te horen dat hij was ingedeeld als bommenrichter op een Liberator bij de. bemanning van de eerste piloot Bill Nunn. De dag daarop, donderdag 15 juni 1944, werd hij overgebracht naar het vliegveld Hamilton Field bij San Francisco waar hij kennis maakte met zijn nieuwe en definitieve bemanning, bestaande uit eerste piloot tweede luitenant Bill Nunn, copiloot tweede luitenant Harrison Evans, navigator tweede luitenant Raymond Mc Creary, engineer sergeant Carlton Harrison, radio-operator sergeant Jesse Brown en de boordschutters korporaal Walter Horna en korporaal William Jonio. Hijzelf was als bommenrichter dus het tiende bemanningslid, wat de normale bezetting voor dit type bommenwerper is. Bij aankomst op het vliegveld Hamilton Field kregen zij een nieuwe bommenwerper ter beschikking en kreeg de bemanning tropenkleding. Dit betekende dat zij zouden worden uitgezonden naar het oorlogsgebied in het Verre Oosten. Bovendien werd hen aangezegd dat zij de basis niet meer mochten verlaten, omdat de uitzending op zeer korte termijn zou plaatsvinden. Voor zijn vertrek uit Tonopah Army Air Field had Walter zijn bruid nog kunnen inlichten over zijn overplaatsing naar San Francisco en haar gevraagd daarheen te komen. Zij hadden afgesproken elkaar vrijdagavond te ontmoeten. Het verbod de basis te verlaten dreigde dus de derde huwelijksnacht van het jonge bruidspaar te verhinderen. Walter was echter vastbesloten zijn bruid die nacht nogmaals te ontmoeten. Een oudgediende op de basis wees hem een clandestiene opening in de omheining, zodat hij niet langs de wachtpost hoefde. Zonder ontdekt te worden keerde hij de volgende ochtend terug op de basis. Naar later zou blijken zou deze nacht voor lange tijd de laatste zijn geweest. Hoewel zijn clandestiene uitstapje begrijpelijk was, liep hij, zeker als officier, een behoorlijk risico. Het zonder verlof afwezig zijn was, zeker in oorlogstijd, een ernstige overtreding. Aangezien het niet zijn bedoeling was zich blijvend aan de dienst te onttrekken was hier weliswaar geen sprake van desertie, maar toch zeker wel van AWOL (absence without leave afwezigheid zonder verlof), waar een zware straf op kon staan. Nog in de haven liggend schommelde het schip al dusdanig dat Walter behoorlijk last had van zeeziekte. Hij slaagde erin hoofd van de Dienst voor de Censuur te worden. Het kantoor van deze dienst bevond zich op het bovenste dek en op die plaats had hij het minste last van de schommelende bewegingen van het schip. Zijn medewerkers namen alle brieven door die door de duizenden militairen aan boord werden geschreven. Als er dingen in stonden die mogelijk bruikbaar waren voor de vijand, dan werden die passages er met een scheermesje uitgesneden. Na een zeereis van een week meerde het schip af in de haven van Greenock aan de Schotse westkust. Vandaar uit werden de militairen getransporteerd naar de grote Amerikaanse vliegbasis Flixton Air Base nabij de plaats Bungay, 60 kilometer ten noordoosten van Londen en 25 kilometer van de Noordzeekust. Flixton Air Base was een van de grootste Amerikaanse vliegvelden in Engeland. Het was in de loop van 1943 aangelegd en in november 1943 voltooid. Het was gebouwd met het doel om vandaar uit overdag vijandelijke doelen Bij terugkeer op de basis hoorde hij bovendien dat de plannen voor zijn uitzending waren gewijzigd. De bemanning moest de tropenuitrusting weer inleveren en het nieuwe vliegtuig was ook niet langer voor hen beschikbaar. Zonder nog contact te kunnen hebben met zijn vrouw werden hij en de overige bemanningleden twee dagen later, samen met vele anderen, op de trein gezet, die hen naar de oostkust zou brengen voor uitzending naar Europa. De reis van San Francisco naar Boston nam een week in beslag en was uiterst oncomfortabel, omdat er geen slaapwagens waren. Na aankomst in Boston werden zij op het nabijgelegen vliegveld Andover Field gestationeerd. Hij slaagde erin een verlofpas voor drie dagen te krijgen en zo zijn gescheiden vader in New Haven (Connecticut) te bezoeken. Kort nadat hij van verlof was teruggekeerd werd hij verordonneerd aan boord te gaan van een troepentransportschip in de haven van Boston. De samenstelling van het konvooi duurde een hele week, in welke periode de mannen geacht werden aan boord te blijven. Afb. 6. Onderhoudstechnici op Laredo Army Air Field, Texas, 1944. De Waterschans 3 - 2009 106 Afb. 7. Een B-24M Liberator van de 15th Air Force laat bommen vallen op Mühldorf in Duitsland op 19 maart 1945. 107 De Waterschans 3 - 2009

Periodieken

De Waterschans | 2009 | | pagina 8