Wat er in deze historische beschouwing nog blijft is de vraag wat in feite de aanleiding is geweest om het toenmalige vliegveld Woensdrecht een opleidingstaak toe te kennen. Daarvoor bestaat slechts één aanwijzing. In een als 'Zeer Geheim' geclassificeerde nota van 3 maart 1948 aan de minister van Oorlog Alexander Fiévez schrijft de Chef Luchtmachtstaf, generaal-majoor Izaak Alphonse Aler, inzake 'Vliegbases voor de Nederlandse Luchtmacht': "het vliegveld Woensdrecht is een opleidingsveld. Als operationeel veld is het onbruikbaar."37 Vliegbasis Met die achtergrond heeft de Luchtmacht op 1 mei 1946 de vliegbasis Woensdrecht officieel als zodanig in gebruik genomen. Dat gebeurde met enig ceremonieel bij de vlaggenmast voor het houten hoofdgebouw, links voor de nog steeds bestaande oude Duitse bunker aan de rand van het Oude Veld. Daar heeft de toenmalige commandant, luitenant-ter-zee der eerste klasse-waarnemer Willem Bierenbroodspot zijn manschappen laten aantreden. Op de vliegbasis Woensdrecht wordt dan de Elementaire Vliegeropleiding (EVO) gestationeerd. Er wordt gevlogen met De Havilland DH-82A Tiger Moth dubbeldekkers die afkomstig zijn uit surplus voorraden van de Royal Air Force. De eerste cursus start in oktober 1946.38 Sinds die tijd heeft de vliegbasis - met uitzondering van de periode 1968-1988 - altijd in het teken gestaan van 'Opleidingen'. Woensdrecht neemt dan ook een niet meerweg te denken plaats in binnen de Nederlandse luchtvaart. Heel wat mensen zijn hier hun latere loopbaan in de militaire of burgerluchtvaart begonnen Luchtverdediging De opvatting van de Chef Luchtmachtstaf in 1948 dat Woensdrecht 'operationeel onbruikbaar' is, houdt overigens niet lang stand. Want het Directoraat der Nederlandse Luchtstrijdkrachten is al in december 1945 met een plan gekomen om de luchtverdediging van ons land naar Brits model in te richten. In overleg met het Britse Air Ministry is voor Woensdrecht een luchtverdedigingstaak weggelegd. Het plan voorziet in de samenvoeging van Nederland en België in één Air Defence Group nr. 69. Woensdrecht zou in dat verband worden belegd met een squadron Spitfires dagjagers en een squadron Mosquito nachtjagers.39 Daartoe wordt op 4 december 1946 door Nederland en het Verenigd Koninkrijk een overeenkomst getekend. In een vergadering van de Westerse Unie op 27 en 28 september 1948 in Parijs gaat Nederland in principe akkoord met het luchtverdedigingsplan.40 Wel tekent de minister van Oorlog een voorbehoud aan de uiteindelijke kosten die met betrekking tot het plan met zich meebrengt. Het grondgebied ten zuiden van de grote rivieren wordt in oorlogstijd verdedigd door de Britten. Dat betekent dat de RAF gebruik moet kunnen maken van vier vliegvelden in het zuiden des lands. Voor het in gereedheid brengen van deze vliegvelden stelt de Westerse Unie een infrastructuurplan op waardoor een gemeenschappelijke financiering kan worden geregeld. Later, na de totstandkoming van de NAVO zijn deze plannen door het bondgenootschap overgenomen, waarbij niet alleen de RAF, maar ook de Amerikaanse luchtmacht van deze vooruitgeschoven bases gebruik moet kunnen maken.41 Het luchtverdedigingsplan voorziet in een allesomvattende levering van radar, grondapparatuur, voertuigen en vliegtuigen. Op 31 december 1947, een jaar na de overeenkomst met de Britten, zou het materieel moeten zijn uitgeleverd en het luchtverdedigingsplan operationeel moeten zijn. Maar dat blijkt in de planning veelte optimistisch. De toenmalige kolonel Aler, toen nog behorend tot het Directoraat der Nederlandse Luchtstrijdkrachten, is van mening dat Spitfires operationeel zijn verouderd en men zich voor luchtverdediging zou moeten richten op de veel modernere Gloster Meteor. De toenmalige minister van Oorlog Alexander Fiévez steunt hem in die gedachte.42 Vliegveldbelegging In 1949 besluit de ministerraad de status van de Nederlandse vliegvelden opnieuw te bezien. Als de belegging van de vliegbases bij de aanbieding van het Luchtmachtplan 1951-1954 op 29 maart 1951 aan de toenmalige minister van Oorlog, Cornelis Staf, opnieuw aan de orde is, staat Woensdrecht nog steeds genoteerd voor een luchtverdedigingstaak. Sinds het einde van de oorlog wijst echter nog niets erop dat dat staat te gebeuren. Pas als in de periode 1953-1956 aan de noord- en oostzijde van het Oude Veld de basis wordt uitgebreid met een betonnen start- en rolbanencomplex, komen op 14 december 1956 de Gloster Meteors van het 326- luchtverdedigingsquadron over vanuit Twente naar Woensdrecht. Dan pas wordt Woensdrecht werkelijk een operationele vliegbasis met de vliegtuigen zoals men zich dat in 1946, tien jaar eerder had bedacht.39 Overigens zijn al een half jaar daarvoor, op 14 juni 1956, de Meteors van de Jachtvliegschool uit Twenthe op Woensdrecht neergestreken. Vanwege de verwachte toename van het aantal vliegbewegingen is de Elementaire Vliegeropleiding, destijds ondergebracht bij het No. 1 Instructiesquadron met S-11 lesvliegtuigen, op 1 mei al verkast naar Gilze-Rijen. De Transitie Vliegeropleiding (TVO) van Twenthe, ondergebracht in het 313-Squadron en uitgerust met Lockheed T-33A T'Bird's, komt op 26 juni 1958 de gelederen op Woensdrecht versterken. De Jachtvliegschool wordt op 1 januari 1959 samengevoegd met de TVO en heet dan No. 2 Instructiesquadron. Op 1 augustus 1960 komt alweer een einde aan die operationele luchtverdedigingstatus en verhuist 326-Squadron, dan uitgerust met Hawker Hunters, naar Soesterberg.43 Woensdrecht als vliegbasis is dan weer een 'gewoon' opleidingsveld geworden. Met de vestiging in 1953 van de Straalmotorenwerkplaats, die via een aantal grote reorganisaties op 1 januari 2007 is uitgegroeid tot het Logistiek Centrum Woensdrecht, heeft de basis behalve opleidingen voorde Luchtstrijdkrachten, defensiebreed ook een logistieke taak. IV. OVERZICHT EN HISTORISCH BELANG Het ontstaan van het vliegveld in Woensdrecht voor de oorlog is in zekere zin te danken aan de economische recessie die zich eind jaren twintig, begin jaren dertig van de vorige eeuw heeft voorgedaan en de werkverschaffingsprojecten in de gemeente Woensdrecht als gevolg daarvan. Als het project op De Eendenkooy niet het beoogde resultaat oplevert, stelt burgemeester Rubert voor er een luchtvaartterrein van te maken. Daarmee wordt weliswaar de basis gelegd voor het vliegveld van vóór de oorlog, maar zeker niet voor het ontstaan van de vliegbasis in 1945-1946. De gemeente is na haar besluit om het oorspronkelijke landbouwgebied een andere bestemming te geven, niet ingegaan op de kostbare eisen van de K.L.M. om het terrein daadwerkelijk geschikt te maken als luchtvaartterrein. Ook wordt niet geïnvesteerd in beheer en onderhoud van de grasmat. Het terrein is van meet af aan ongeschikt geweest voor algemeen gebruik als luchtvaartterrein, wat niet wegneemt dat er toch is gevlogen. Kort na het overlijden van burgemeester Rubert richt de gemeente zich geleidelijk aan toch weer op het cultiveren van De Eendenkooy als agrarisch gebied. Het komt dan ook niet uit de lucht vallen als de gemeente in februari 1939 beslist het vliegveld te sluiten en De Eendenkooy toch maarte verpachten. Doorslaggevend daarbij is het argument dat het ministerie van Waterstaat in de periode 1934-1938 het vliegveld nooit formeel heeft aangewezen als luchtvaartterrein vanwege de slechte gesteldheid van het veld.44 Dat zou kunnen zijn verholpen als de gemeente zou hebben willen investeren in drainage en intensieve bemesting. Adviezen hierover van de Heidemaatschappij heeft het gemeentebestuur successievelijk naast zich neergelegd. Redenen daarvoor zijn zeker ingegeven door de noodlijdende situatie waarin de gemeente in die jaren financieel verkeerde. Met het langzaam teloorgaan van het vliegveld en de voorgenomen sluiting van het terrein gaat in 1939 ook het belang dat de gemeente in 1934 nog stelde te hebben bij een vliegveld voor de lokale economie, volledig verloren. Voor het bestaan van de huidige vliegbasis Woensdrecht, is het raadsbesluit van 5 maart 1934 op zichzelf niet doorslaggevend geweest. Bij de aanleg van het vliegveld zijn volgens burgemeester Van der Afb. 12 en 13. Met militair ceremonieel wordt op 1 mei 1946 de vliegbasis Woensdrecht in gebruik genomen. Foto's Nederlands Instituut voor Militaire Historie, Den Haagj. De Waterschans 4 - 2009 164 165 De Waterschans 4 - 2009

Periodieken

De Waterschans | 2009 | | pagina 13