Marius Bauer en zijn tijdgenoten iWl- iLS - 3 Politieke spotprenten in De Kroniek, 1895-1897 1934 - 1946 31 januari 2010 - 29 augustus 2010 Lodewijkvan Deyssel, Herman Gorter, Frederikvan Eeden, Henriëtte Roland Holst: na 1890 begint zich binnen de literaire beweging van de Tachtigers een nieuwe koers af te tekenen. Het socialisme wordt een belangrijk onderwerp van discussie. Schilders en tekenaars als Marius Bauer, Toorop, Molkenboer en Van Konijnenburg volgen het voorbeeld van de schrijvers. In 1895 wordt het socialistisch weekblad De Kroniek opgericht. In De Kroniek wordt veel getheoretiseerd over een (socialistische) samenleving en over de vaste plaats die de kunst en literatuur in het leven zouden moeten innemen. Van dit hooggestemde optimisme is uiteindelijk weinig terecht gekomen. Voor een grote lezerskring was het blad te moeilijk en het aantal abonnees bleef klein. Toch heeft De Kroniek tot op de dag van vandaag duidelijk gemaakt dat kunst niet kan bestaan in een sociaal isolement. De Kroniek heeft in haar relatief korte bestaansperiode wekelijks een politieke spotprent van één van de hierboven genoemde kunstenaars gepubliceerd. Het moge duidelijk zijn dat de liberale politieke machthebber, de grootindustrieel en het heersende kapitalisme er stevig van langs krijgen. De toestand in het Oosten Het Markiezenhof exposeert meer dan 100 van deze juweeltjes uit bevlogen en vervlogen tijden. V 1 WÈ0 Loe M.M. BaltusseiV ügSW a Op 5 maart jl. was het precies 75 jaar geleden dat de gemeenteraad van Woensdrecht instemde met de plannen van het gemeentebestuur om op het terrein van De Eendenkooy bij Hoogerheide een vliegveld aan te leggen. Reden voor een feestje die dag bij de Luchtmacht op de vliegbasis Woensdrecht. De relatie tussen de gemeente Woensdrecht en de Vliegbasis in casu de Koninklijke Luchtmacht mag best 'historisch' worden genoemd. Voor de oorlog speelde de toenmalige 'Luchtvaartafdeeling' op Woensdrecht echter nog geen rol van betekenis. Evenmin als de K.L.M. die nog voordat het terrein kon worden gebruikt, al had afgehaakt. Dat had alles te maken met de gesteldheid van het vliegterrein. Vandaar dat de rol van de gemeente bij de instandhouding van het vliegveld voor de oorlog in een meer samenhangende historische context moet worden bezien. Want de vraag is of het besluit van de Woensdrechtse gemeenteraad in 1934 van wezenlijk belang is geweest voor het bestaan van de vliegbasis nu. Een aantal contribuerende factoren van minstens evenzoveel en mogelijk van nog meer belang, is vele jaren later zeker medebepalend voor wat thans de vliegbasis Woensdrecht is. Buiten kijf staat echter dat het vooral de toenmalige burgemeester Rubert is geweest die met uiteindelijke instemming van de gemeenteraad, destijds het initiatief heeft genomen voor de aanleg van een vliegveld. In de vooroorlogse jaren, daarna heeft de gemeente echter nooit middelen vrijgemaakt voor een succesvolle exploitatie van het vliegveld. Als in februari 1939 wordt besloten het vliegveld te sluiten en alsnog te verpachten voor de landbouw, is duidelijk dat men zich in 1934 onvoldoende rekenschap heeft gegeven van de consequenties die de exploitatie van een 39 ha groot vliegveld met zich mee zou brengen. I. DE EENDENKOOY VOOR DE OORLOG Werkgelegenheid In 1930 is De Eendenkooy nog een onontgonnen moerasachtig heide- en zandgebied dat grenst aan Hoogerheide. Woensdrecht is een agrarische gemeente en telt in 1930 3.886 inwoners. Op de hooggelegen zandgrond is geen droog brood te verdienen. De boeren uit het dorp oogsten vooral in het lager gelegen poldergebied bij Woensdrecht. De 149 Bijvoegsel van „1)1'". KRONMKK" van i Augustus iHf)7, VOW Trsslut-i xCfloflMI, A mat Vier, oude wijven Konden elkaar niet krijgen De Waterschans 4 - 2009 148 - Afb. 1. De Eendenkooy vóór 1930: een ongerept terrein waar de natuur eeuwenlang haar gang heeft kunnen gaan. IBronGemeentearchief WoensdrechtJ. De Waterschans 4 - 2009

Periodieken

De Waterschans | 2009 | | pagina 5