in Canada Hub. H. Mooren Bergen op Zoom is op 27 oktober 1944 door het Canadese leger bevrijd en nog ieder jaar wordt dit feit herdacht, in aanwezigheid van oudstrijders uit Canada. Wel ieder jaar minder. Op 27 oktober 2007 kwam ik door toeval met een van de oudstrijders in gesprek en tot mijn verbazing, verwondering en verrassing zag ik de ons bekende Jakobsschelp op zijn embleem. Bergen op Zoom was in de middeleeuwen een halteplaats op weg naar het bedevaartsoord Santiago de Compostela, het graf van de apostel Jacobus (Sant-Yago is heilige Jacobus). Na Rome en Jerusalem was dit het meest bezochte pelgrimsoord in de middeleeuwen. De pelgrim droeg een lange mantel ter bescherming tegen kou en regen en om 's nachts in te slapen, een breedgerande hoed met daarop een schelp bevestigd. De Geschiedkundige Kring heeft in 1976 een studie gewijd aan de opgravingen van de St. Jacobskapel aan de Vismarkt en in dit verband ook aan het St. Jacobsgilde en het erbij behorende gasthuis voor de opvang van pelgrims.1 De relatie van Bergen op Zoom en de pelgrims naar Santiago blijkt ook uit het feit dat nog in de zeventiende eeuw veel huizen namen hadden die daarmee verbonden waren en dat ondanks de reformatie. In bovenvermelde studie vinden we het volgende: - Blauwehandstraat 20 heette St. Jacobsstaf - Hoogstraat 28 heette St. Jacobsmale - Hoogstraat 24 heette St. Jacob - Kremerstraat 24 heette Huis St. Jacob - Wouwsestraat 17 heette De kleine St. Jacob - Zuivelstraat 1 heette Huis St. Jacob in Compostella - Hoek Hoogstraat - Bosstraat heette St. Jacobshoek - Overkluizing van de Grebbe heette St. Jacobsbrug Ook heden ten dage vertrekken regelmatig inwoners van deze regio om de middeleeuwse pelgrim op de voet te volgen, alhoewel sommigen dat tegenwoordig ook per fiets doen. Ook de schrijver van dit artikel heeft al heel wat keren de pelgrimsweg in Spanje te voet afgelegd. De bovenvermelde oudstrijder kon me geen antwoord geven op de vraag waarom er een schelp op zijn embleem was afgebeeld. Het intrigeerde mij mateloos, want Canada ligt toch wel buiten de invloedssfeer van Sint-Jacobus. Er brak voor mij een tijd aan van vragen, zoeken, lezen en schrijven om inlichtingen. Heel veel steun en medewerking heb ik gekregen van de (helaas overleden) in Bergen op Zoom alom bekende Toon Roosenboom. Hij heeft vele jaren goede betrekkingen onderhouden met oudstrijders en is ook meermalen op verzoek naar Canada gegaan om herdenkingen bij te wonen van het oudstrijders regiment. Welnu, de naamswijziging van twee Canadese regimenten infanterie direct na de Eerste Wereldoorlog (Canada heeft als lid van het Britse Gemenebest deelgenomen aan beide wereldoorlogen) maakte het noodzakelijk om een ontwerp te maken voor een embleem van het nieuw te vormen regiment. Het baretembleem dat in 1927 door het Lincoln and Welland-regiment werd aanvaard (in brons voor officieren en in koper voorde manschappen) bestaat uit twee twijgjes van ieder vier esdoornblaadjes (mapleleaf, het embleem van Canada), ontsproten uit een balk die de kroon van het Britse keizerrijk ondersteunt. In het midden van het embleem de schelp. Het kraagembleem bestaat uit een dubbele cirkel waarin de naam van het regiment Lincoln and Welland met in het midden eveneens de schelp en de Britse keizerskroon erboven (zie afbeelding). Beneden aan de cirkel is een lint met een gesp en daarin het motto van het regiment: non nobis, sed patriae (niet voor ons maar voor het vaderland). Deze spreuk is een bewerking van de tekst van het familiewapen van luitenant gouverneur-gene raai Sir John Graves Simcoe: non sibi, sed patriae (niet voor zichzelf, maar voor het vaderland), die uiteindelijk teruggaat op vers 1 van psalm 115 (113b), dat tevens het motto is van de Orde van de Tempeliers: non nobis domine, non nobis, sed nomini tuo da gioriam (geef niet aan ons Heer, niet aan ons, maar aan uw naam de glorie). De schelp is afgeleid van het familiewapen van generaal-majoor Sir Isaac Brock, die het op zijn beurt heeft afgeleid van het stadswapen van Reading, Berkshire, waar het 49th Foot haar hoofdkwartier heeft gehad in de Eerste Wereldoorlog. Maar mede omdat de schelp een embleem was voor soldaten die zich in verre landen verdienstelijk hadden gemaakt. Dat is ook de reden waarom de schelp ook veelvuldig voorkwam op het schild van adellijke families ten tijde van de kruistochten. Daarbij is de schelp een uiting van trouw. Daarom is de schelp wereldwijd een van de meest gebruikte heraldische symbolen. De stad Reading heeft haar wapen weer afgeleid van het wapen van een plaatselijk klooster. Of en in hoeverre het feit dat in Reading een hand van Jacobus als relikwie bewaard wordt, meegespeeld heeft, is onbekend. Naar aanleiding van dat wapen schrijft de Canadese majoor R.L. Rogers: The palmer's shell being the symbol of those who had made a pilgrimage to Jerusalem (de pelgrimsschelp zal het symbool zijn van diegenen die een pelgrimage hebben gemaakt naar Jeruzalem). En dat laatste, zo weten wij maar al te goed, is niet juist, want de Jeruzalemganger had als symbool de palmtak, terwijl de Santiagoganger een schelp draagt. Toch mogen we de Canadezen in de jaren twintig van de vorige eeuw het niet kwalijk nemen dat zij van dat onderscheid niets af wisten. Noot: De Waterschans 1 - 2010 40 1W.A. van Ham e.a. De Sint Jacobskapel aan de Vismarkt te Bergen op Zoom. Geschiedkundige kring van Stad en Land van Bergen op Zoom, 1976. Verdere informatie: - Nederlands Genootschap van Sint Jacob, Utrecht. Website: www.santiago.nl - Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela, Mechelen. Website: www.compostelagenootschap.be 41 De Waterschans 1 - 2010

Periodieken

De Waterschans | 2010 | | pagina 21