Art Deco: wat is dat? Art Deco hersteld Maar voordat we daadwerkelijk in het huis konden gaan wonen, moest er heet wat geklust worden. Het huis is vijfenzeventig jaar geleden gebouwd en - behalve een aanbouw en een nieuwe keuken uit de jaren zeventig - is er nooit iets aan het pand veranderd. Dat betekende dat er bijvoorbeeld op veel plaatsen in het huis nog katoenen bedrading lag. Om niet wederom net als in de Rijkebuurtstraat jarenlang prakti sche geschiedenis te ervaren, moest er heel wat werk verzet worden. Zeven, soms acht lagen behang werden van de muren gehaald; drie, soms vier lagen vloerbedekking werden verwijderd; zachtboard plafonds werden gesloopt, de betonnen vloer in de aanbouw weggehakt en alle verjaarde leidingen en bedrading werden verwijderd. Alle kamers werden als het ware gestript. Om het pand te moderniseren, zul je wellicht denken. Neen: terugbrengen naar 1930 met de gemakken van 2010. Dat was het devies. Want als er vijfenzeventig jaar nauwelijks iets veranderd is aan het pand, betekent dat niet alleen dat de technische en praktische eigenschappen gedateerd zijn, maar ook dat alle stijlkenmerken uit de jaren dertig nog volledig intact zijn. En juist vanwege die authentieke elementen hebben we het pand gekocht. Na het strippen van alle kamers werd nieuwe bedrading aangelegd, centrale verwarming geïnstalleerd en werden nieuwe leidingen en afvoeren gelegd. Vervolgens moest, na het updaten van alle technische en constructieve zaken, de afwerking ervoor zorgen dat het huisweerde sfeer van weleer uitademde. De karakteristieke sfeer van Art Deco diende ten volle te worden hersteld. Dat vergde veel tijd. Veel huizen uit de jaren dertig van de vorige eeuw hebben tegenwoordig een vrij neutrale en rustige uitstraling doordat muren en houtwerk veelal wit geschilderd zijn. In de tijd van de Art Deco waren de huizen echter veel bonter en daarom is er voor gekozen om veel kleuren te gebruiken. In de gang bijvoorbeeld is naast wit gekozen voor geel en zwart, dat goed past bij de houten lambrisering. Het geel komt overeen met de kleur die gebruikt is in het interieur van het Jachthuis van Berlage op de Veluwe. In de voor- en achterkamer voeren de kleuren, zwart en groen de boventoon. Deze kleuren Afb. 3. Vader en moeder Van Loon vieren in de achterkamer het commu niefeest van één van hun zoons. De schouw op de achtergrond bestond at niet meer, de schoorsteen is weggebroken. Foto eigendom van de familie Van Loon] zijn gekozen aan de hand van de schouw in de voorkamer, die uit oranje, zwarte en groene tegels is opgebouwd. Vanwege deze aanwezige kleuren zouden velen dit Art Deco werk liever gesloopt hebben; wij hebben het bewust behouden. Behalve groen, zwart en oranje komt ook de kleur paars terug in het interieur, onder ander in de glas-in-lood ramen in de voorgevel en in de schuifdeuren die voor- en achterkamer van elkaar scheiden. Daarboven bleek overigens bij het verwijderen van het behang een loze ruimte te zitten, die nu ingericht is als open boekenkast. Keuken en toilet De meest opvallende kleuren zijn gebruikt in de keuken: groen-blauw met oranje en zwart. De 'moderne' keuken uit de jaren zeventig is volledig gesloopt. Terug naar de oorspronkelijke staat betekende dat er een nieuwe keuken in oude stijl moest komen: een keuken die speciaal ontworpen is in Art Deco stijl. Niet de gehele keuken is nieuw, een deel is nog authentiek. Zo is de inbouwkast met ruitjes gelukkig behouden en onder de oranje vloertegels bleek de oude granieten vloer te liggen, zoals die ook in de gang ligt. Achter de keuken bevindt zich de bijkeuken met het... toilet! Jawel: Afb. 4. De kleuren lichtblauw en oranje overheersen in de nieuw ontworpen keuken in Art Deco stijl. (Foto Ward Warmoeskerken, 2010] De Waterschans 2 - 2010 64 het toilet in dit huis is binnen. Wat een luxe! De oude tegeltjes met oranje en zwarte details zijn hier gehandhaafd. De granieten vloer en de ouderwetse hoge stortbak maken het plaatje compleet. Naar boven Maarerismeer. Boven zijn er vier kamers, die door de familie Van Loon alle als slaapkamer werden gebruikt. Aangezien wij voorlopig niet met veertien personen in dit huis wonen, zijn twee kamertjes omgevormd tot werk- en studeerkamer en zal een derde ingericht worden als badkamer. Bij het verwijderen van het behang kwamen in alle vier de kamertjes de blankhouten spanten van het dak tevoor schijn. Deze hebben we bij de afwerking in het zicht gelaten. De afwerking van de slaapkamer heeft de meeste tijd gekost. Hierin lag namelijk afb. 5. In de kamers op de eerste verdieping kwamen van onder de zeven lagen behang de spanten tevoorschijn. Deze zijn bij de afwerking als blanke balken in het zicht gelaten. [Foto Ward Warmoeskerken, 2010] 'Ornament, geometry, energy, retrospection, optimism, colour, texture, light, and at times even symbolism'. Deze elementen noemt Patricia Bayer kenmerkend voor de Art Deco (Ingrid Cranfield, Art Deco House Style. An Architectural and Interior Design Source Book, 2007 (2001)). Art Deco is een stijl in de kunstgeschiedenis die tussen 1908 en 1912 ontstaan is in Frankrijk en daarvandaan over de westerse wereld is verspreid. De bloeitijd van deze decoratieve kunstperiode was tussen 1925 en 1935. Art Deco, destijds in Frankrijk 'style moderne' genoemd, was een reactie op en een gevolg van de Art Nouveau, ook wel Jugendstil genoemd. Waar Art Nouveau herkend wordt aan een zekere zwierigheid, staat Art Deco bekend om de wat strakkere vormgeving. Cranfield schrijft: "Both deployed as a decora tive repertoire based on nature but, whereas Art Nouveau often featured exotic flowers and plants with twisting and climbing stems in running motifs, usually inte grated into the structure of an object, Art Deco was much more restrained, preferring stylized and geometrical flowers - often roses - in bouquets or baskets." Behalve door planten en bloemen werden kunstenaars, architecten en vormgevers in de Art Deco ook geïnspireerd door kubisme en de kunsten van het Oude Egypte, Afrika en Amerika. Vooral het kubisme zorgde ervoor dat de nadruk in de kunst kwam te liggen op geometrische vormen, vlakken en kleurgebruik. Eenvoud bleek daarbij van groot belang. Gevolg was dat plant- en diermotieven uit de natuur werden teruggebracht tot strakke vormen met regelmaat en eenvoud met een decoratieve functie. In het interieur van de woning aan de Borgvlietsedreef zien we deze kenmerken duidelijk terug. Het pand is gebouwd in de bloei periode van de Art Deco, maar niet ontworpen door een architect die bewust de stijl van Art Deco vormgaf. Daardoor is deze stijl aan de buitenzijde van het huis niet als zodanig te zien. Aan de binnenzijde van het pand wel, waarschijnlijk doordat de heer Van Loon de 'trends' van zijn tijd volgde en zodoende de toen 'moderne' elementen in het interieur aanbracht: de vlakverdelingen en decoraties van de plafonds, de houten lambrisering in de gang, cirkelvormige decoraties in het traphekje en niet te vergeten de schouwpartij in de voorkamer. Al deze elementen zijn mijns inziens onbewust aangebracht in Art Deco-vormgeving, maar bij de verbouwing van de woning de afgelopen maanden zijn ze bewust scherp in beeld gebracht, hersteld en aangevuld. 65 De Waterschans 2 - 2010

Periodieken

De Waterschans | 2010 | | pagina 13