ontwerpers aLs Weijts en Gieles jarenlang verwend met eerste prijzen in de optocht. Traditioneel puilden deze wagens uit van symboliek, die bijna verloren ging in de over dadige bewerking, "t Gaspitje' nodigde de jonge kunstenaar Pierre Timmermans uit, die met een uitgesproken ontwerp kwam. Met 'Deurbraak op 'oog nivoo', brak de creatieve Timmermans met vaste normen en waarden. Met dit ontwerp toonde Pierre Timmermans veel lef. Uitbundigheid maakte plaats voor strakke belijning. De wagen bestond uit kleurige houten vlakken waardoor er niet geboetseerd en geplakt hoefde te worden zodat er veel tijd werd bespaard. "t Gaspitje' werd met deze wagen laatste in zijn categorie en dat betekende meteen het einde van dit experiment. Wellicht mede als gevolg van dit juryoordeel is de club weer 'traditi oneel' gaan bouwen en zocht men, met succes, een ontwerper in de stijl van Weijts en Gieles. Met ontwerpen van onder andere Johan van de Broek (ook ontwerper voor bouwclub 'de Prutsers' en 'de Plak'ande') bleef 't Gaspitje' nog jaren een vaste waarde in de Bergse vastenavondstoet. Om een ontwerp te kunnen maken moet de ontwerper zich bewust zijn van de bijzondere relatie tussen het stilstaande publiek en de rijdende wagen. Op afstand moet de wagen in één oogopslag te zien zijn. De ideale contour voor een carnavalswagen is een naar achteren oplopende lijn. Als de wagen voorbij rijdt heeft de toeschouwer maar beperkt de tijd om de voorstelling van de wagen te bekijken. Als toeschouwer kijk je automatisch naar de bovenkant, zeker als de ruimte die bij het passeren ontstaat klein is. Als de wagen transparant is, en je als het ware 'door de wagen heen kunt kijken' verandert dit perspectief. Ook trefkracht (een overzichtelijke compositie) en het gebruik van kleur zijn van groot belang om een wagen goed over te laten komen. Daar waar velen gangbare kleuren aanhielden voor hun uit te beelden onderwerp was Martha van Meurs in 1961 de eerste ontwerper die afwijkende kleuren durfde te gebruiken. 'Het vrouwke van de Blauwe Schuit' kreeg blauw als basiskleur. "Een revolutionaire wagen: Gedurfd van opzet waar een spel van lijnen en kleuren een nieuw beeld opleverden. De symboliek is een symbolisch uitbeelding van de politieke september revolutie in onze stad. De nieuw gekozen wethouders worden allen uitgebeeld door figuren, die afgeleid zijn van hun namen en beroep. Zo is wethouder Akkermans uitgebeeld door een groteske driehoek, die als een golf omhoog rijst en de vorm heeft van een ploegschaar waaruit rode en gele korenaren opschieten. Uit een van de flanken steekt een advocaatfles van Mr. Gerritse omhoog. Aan de voorkant van het zesmeter lange front rijst een soortgelijke driehoek omhoog, in de vorm van een Vikingschip, welke nog geaccentueerd wordt door een gestileerd boegbeeld. Hiermee wordt wethouder Noorman bedoeld. De figuren komen in het midden tezamen in een zuil, die in de top een vlag draagt, die bijna rood is. Vanaf de voorste punt loopt een lijn, waaraan linnengoed hangt met daartussen een rode Kruisvlag. Hiermee wordt de lijsttrekker van de K.S.P. en diens functie aan het ziekenhuis aangeduid. De 'gevallen' wethouders worden ook symbolisch weergegeven: een paar ballonnetjes op de achterste figuur karakteriseren de oud-wethouder van O.C.&W., de heer Houtman; de oud-wethouder van gemeentebedrijven, de heer Leys, staat met verf en kwast aan de zijkant. Kwast geeft zijn burgerlijke status aan. Oud-wethouder van openbare werken, de heer Havermans, ligt er verslagen bij en steekt vooruit over de wagen. Om de symboliek geheel tot zijn recht te laten komen, zal de wagen geen bemanning krijgen en wordt op het bouwsel zelf geen tekst aangebracht. Alleen de trekker draagt het motto." "Het is mogelijk, dat de bouwers van 't Gaspitje zich in die tijd hebben laten inspireren door het Atomium in Brussel. Hun bouwsel is minstens even gedurfd. De ontwerper, Pierre Timmermans, zat met deze wagen ongetwijfeld opzien verwekken en uiteraard is 't Gaspitje hoogst benieuwd, hoe het grote publiek op deze creatie zal reageren."4 Bouwen aan een kwalitatief hoge optocht Om de kwaliteit van de optocht ook in de jaren zestig hoog te houden stimuleerde de Commissie Optocht de bouwers door de prijzen voor de wagens te verhogen. De waardering voor de ontwerpers bleek uit het feit dat ook zij een Afb. 5. 'Het vrouwke van de Blauwe Schuit', Martha van Meurs, 1961. Gemengde techniek. De Waterschans 4 - 2010 146 Afb. 6. 'Deurbraak op 'öög nivoo', Pierre Timmermans, 1959. Houtskool. "'Voo 147 De Waterschans 4 - 2010

Periodieken

De Waterschans | 2010 | | pagina 14