zeker revolutionair te noemen. Een uitgebreide studie naar nieuwe vormen en kleuren ging hieraan vooraf. Belangrijk uitgangspunt was dat bij dit ontwerp het accent van de compo sitie voorin werd gebracht. Niko ging hierbij uit van de opbouw van de Franse kathedralen. Torens vooraan, dan een middenschip, dan de viering en dan de apsis met kooromgang als sluitstuk. Dat beeld werd vertaald in twee enorme halzen met drakenkoppen, die uit een enorme bek kwamen van een leutbeest, als symbool voor een optochtbouwsel. Daarachter werd een grote vlam geplaatst, als symbool voor de vurigheid van een wagenbouwer, die met een kwast en verf het laatste 'likske verref' aan een van de drakenkoppen gaf. De jaren zeventig brachten meer nieuwe ontwerpers: Frits Karman (D'Utselaers), Guido Flommes (Kanniebouwers), Riny Flagenaars (Variant, Leutige Krabben, Bergs Plakgezelschap, d'Ekseketel] en Jan van Eekeren (Variant en Leutige Krabben). De laatste oogstte in de periode 1974-1980 veel succes voor bouwcub 'Variant'. In geheel eigen stijl ontwierp, boetseerde en decoreerde hij de wagens, waarbij veelal rondom een centrale hoofdfiguur gebouwd werd. Zijn eerste wagenontwerp 'De Bergse Taptoe' moest het opnemen tegen een topontwerp van Louis Weijts 'Zo d'ouwe zonge, zo piepe de jonge'. Beide A-wagens werden door de jury met de eerste prijs beloond! Dat was een overduidelijke bevestiging dat nieuwe ontwerpers wel degelijk konden doorbreken. Overigens was het ontwerpen voor de vastenavond voor deze en latere generaties een stimulans om naar de Kunstacademie Ontwerpen die begin jaren tachtig opvielen door hun eigen stijl, andere vormgeving, compostie en opbouw zijn die van Jos van de Broek, (d'Ekseketel), Joost Eykman (Variant), Rob Glasbergen (Krabbekwekers), Jan Wittebrood (WIJ) en Ad Hagenaars (Makkeluk Zat). Opvallend was de manier waarop de tekeningen aangeleverd werden bij de Commissie Optocht. In plaats van de geijkte uitgewerkte tekening werden gebruikte bouw tekeningen en voorstudies ingeleverd, maar ook schetsen, een uitgebreide schriftelijke uitleg, alleen cijfers ('2 x 11= 22') en collages en uitklapbare tekeningen, sommige zelfs met beweging gebruikt! Vernieuwend was het ontwerp dat Ton Verhezen in 1984- voor 'de Watertoren' maakte. De uitgebeelde 'leutkolonne' bestond uit vijf losse wagens waarmee getoond werd dat wagens niet altijd uit een stuk hoeven te bestaan. Dit idee werd door de Watertoren te gaan. Dit gold onder andere ook voor Riny Hagenaars. Hij is al meer dan 35 jaar actief en heeft evenals Charles Brooymans (ontwierp 33 jaar voor de optocht) een zeer belangrijke stempel gedrukt op de Vastenavendoptocht. Niet voor niets wonnen zij vele malen de Mie d'n Oskar. Afb. 10a. 'Ier kunde aanschouwe oe wij 'n wagetje bouwe naar ontwerp van Niko de Wit, 1973. Gemengde techniek. Afb. 11. Frits Karman, experimenteerde volop met kleuren en vormen en daar kwamen wonderlijke creaties uit zoals Aan alle kanten leut.' Vetkrijt. Afb. 10b. Maquette van het ontwerp van Niko de Wit, 1973. Ongebakken klei, latexrubber. De Waterschans 4 - 2010 150 Afb. 12a. Ontwerpen van Jan van Eekeren kenmerken zich door strakke vormgeving en klare lijn. Plakkaatverf. Afb. 12b. 'De Bergse Taptoe', Jan van Eekeren, 1974. Plakkaatverf. 151 De Waterschans 4 - 2010

Periodieken

De Waterschans | 2010 | | pagina 16