werden geselecteerd op de diverse bals. Maar Kees wist allang wie hij wilde. Kaat Goris, die hij had zien dweilen op een bal van Café De Watertoren. De geestelijkheid protesteerde heftig tegen de Miss Krabbegat verkiezing. Ondanks het feit dat de vastenavond de zegen had gekregen van deken Van Dam was er binnen de gees telijkheid nog steeds veel weerstand. Tijd voor Prins Nilies I om hier iets tegen te doen. Kees: "We maakten elk jaar een toer langs alle plaatsen waar het bal was en in 1956 kwamen we op 't Fort. Hier was het bal van het Vrouwengilde op het Fort en erwaren alleen maar vrouwen. Dus ik zei 'Luister eens even, alleen maar vrouwen met Vastenavend, da kannie! Waar zijn de mannen? Ga de pastoor maar halen'. En ze zijn pastoor Van Eekelen gaan halen. Gearmd met de pastoor kwamen ze binnen. En toen heb ik gezegd 'Mijnheer pastoor, ge doet altijd zo lelijk over vasten avond. Van lichtzinnig en al die toestanden meer. Het is helemaal geen lichtzinnig feest, het is een luchthartig feest en het is niet wild, het is misschien primitief, maar er is niks slechts aan. Verander nou eens uw mening over vastenavond. Mijnheer pastoor, mag ik uw bonnétje [hoofddeksel] eens lenen en dan krijgt u mijn zuidwester en dan loten we wie er begint. Als u spreekt dan spreekt u als De legende van de heks Wana Het stadje Reimerswaai lag vroeger in Zeeland tegenover Bergen op Zoom aan de andere kant van de Schelde. Van 1530 tot 1630 werd Reimerswaai en omgeving diverse keren getroffen door overstro mingen. De stad lag als een soort eilandje omringd door water. In de jaren dertig van de zeventiende eeuw vertrokken de laatste bewoners uit de stad. De legende van de heks Wana vindt zijn oorsprong in het Verdronken Land van Reimerswaai. In de oorspronkelijke Deense legende was zij een zeemeermin. In de West-Brabantse volksoverlevering is zij een eigen leven gaan leiden. De zeemeermin is vervangen door de heks Wana. Het verhaal luidt dat Wana in vroeger tijd in Reimerswaai om een glas water vroeg. Dat kreeg ze niet. Zij vloog toen op haar bezemsteel naar Steenbergen met hetzelfde verzoek en kreeg slechts een half glas vuil water. Vervolgens vloog ze naar Bergen op Zoom waar ze een heerlijk glas helder water kreeg. Wana deed toen de voorspelling: "Reimerswaai zal vergaan, Steenbergen zal half vergaan maar Bergen op Zoom zal eeuwig blijven bestaan." Prins Carnaval en als ik spreek dan spreek ik als Franciscus tegen de vogels'. Dat hebben we gedaan en we zijn de beste vrienden geworden. En toen heeft hij op de volgende zondag gezegd 'Mensen, vier nou maar lekker vastenavond, maar zorgt dat ge er op Aswoensdag geen spijt van hebt'. Kijk en dat was wijsheid." Een jaar eerder al had dominee Elseman een positief betoog gehouden over het vieren van carnaval. Voor een select gezel schap hield hij een lezing over de 'zin en onzin van carnaval' en waarin hij teruggreep naar het klassieke Griekse verleden. Een verslag van zijn lezing werd gepu bliceerd in Brabants Nieuwsblad van zaterdag 19 februari 1955. De jaren zestig en zeventig: Jef de Graauw Koert: "Het is verbazingwekkend dat die hele structuur het tot nu volgehouden heeft. Bijzonder ook dat het de jaren zeventig heeft overleefd. Er was toen een enorme kracht om al dit soort dingen af te blazen. Dat is niet gebeurd en dat komt door Jef de Graauw. Die naam mag je niet overslaan in dit verhaal. Jef was mateloos populair. Hij was de grote man van de Bergse Revue en van toneelvereniging Onder Ons. Al vóór de oorlog. Die Bergse Revue is nog één keer na de oorlog opgevoerd, in 1946: Da d'emme weer g'ad. Heel toepasselijk met een knipoog naar de oorlogsjaren. De eerste Grootste Boer van na de oorlog was de Grootste Boer van voor de oorlog, namelijk Goof van Mastbergen. Die is in 1947 opge volgd door Jef de Graauw, tot 1974. Jef is de kar verder gaan trekken. Op een heel speciale manier. Hij was een man met een grote geest en een enorme geldingsdrang. Hij had het geluk dat hij een goed transportbedrijf had met mensen die daar het bedrijf draaiend hielden. Jef besteedde enorm veel tijd aan de vasten avond. Ik denk dat Kees degene is geweest die de Bergse vastenavond aan de gang heeft gekregen. Degene die het zijn definitieve plaats heeft gegeven is Jef geweest. Die heeft het hele spel door de jaren zestig en zeventig heen geholpen. Wat heel belangrijk is geweest. Al die tradities die veel mensen toen oubollig vonden. Jef is niet geweken van zijn gedachtengoed. Hij zorgde dat hij binnen Stichting Vastenavend heer en meester was. Hij was gewoon de baas. Iemand anders kon wel voorzitter zijn van de club, maar Jef was én Grootste Boer èn voorzitter van de Commissie Protocol en daar werd besloten wat we gingen doen." In de beginperiode van Stichting Vastenavend was er nog geen Commissie Protocol en werd er veel geïmproviseerd. Kees Becht en Jef de Graauw waren de mannen die de vasten avond met name inhoudelijk vorm hebben gegeven. Uiteraard deden ze dat niet in hun eentje. De Bergse vastenavond telt enorm veel vrijwilligers. Het iselkjaarweereen kunst om het feest te organiseren. Koert: "Dan kom je bij mensen uit zoals Pierre Nijssen, de penning meester van de club. Die had een boekhoudkantoor in Bergen op Zoom met klanten binnen en buiten de stad, dus die kende iedereen. Dat was weer handig om sponsorgeld te zoeken. Maar daar naast was hij ook heel goed om op de centen te passen. We bestaan nu 66 jaar en we zijn net aan onze vierde penningmeester toe. Dat is heel bijzonder. Het eerste jaar nog Goof van Mastbergen, daarna Pierre Nijssen, toen Pierre Snepvangers en nu Ari Franken." Veel bleef bij het oude. Er kwam niet veel vernieuwing meer bij in de jaren zestig en zeventig. Achteraf bleek dit de redding te zijn van de Bergse vastenavond en Jef de Graauw stond daar borg voor. Koert: "Er kwam in die Afb. 17. Het zomercarnaval bij Reimerswaai. Collectie Kees Becht. Afb. 18. Het zomercarnaval bij Reimerswaai. Collectie MHC Bron: Vastenavend Uitgeleed! Over ontstaan en betekenissen van de Vastenavend In 't Krabbegat! Bergen op Zoom 2000, p. 59-60. De Waterschans 4 - 2010 164 Afb. 19. Kaat Goris als dweil. Collectie Stichting Vastenavend. Afb. 20. Prins Nilles I met pastoor Van Eekelen. Collectie Stichting Vastenavend. 165 De Waterschans 4 - 2010

Periodieken

De Waterschans | 2010 | | pagina 23