muziek. Dans is verdwenen. Heel uitzonderlijk nog. De westerse mens danst niet meer. Op de bals vroeger en op straat werd er wel gedanst tijdens vastenavond. Als je naar oude filmpjes kijkt dan zie je mensen dansen. Muziek is enorm gegroeid. We hadden in het begin te weinig muziek. Er waren een paar bandjes als illegale clubjes binnen het harmoniewezen en het fanfarewezen. Maar er waren er veel te weinig om een stoet mee te kunnen vullen. Vandaar dat er ook harmonies van elders in de optocht meeliepen. Dat is dus enorm gegroeid. Het is ook veelzijdiger geworden. Grote lawaaiorkesten, maar ook kleine fijnzinnige vastenavondbandjes. Er is een breed gemiddeld niveau. Van de honderd zijn er tien prut, tien geweldig goed en tachtig die je moet hebben om het feest te kunnen vieren. Een aantaljaren geleden is erdoor de bandjes zelf een taptoe georganiseerd. Met allerlei leuke muzikale spitsvondigheden daarin. Dat zou aan het begin van de vasten avond ondenkbaar zijn geweest, dat je dat kon doen met amateurmuzikanten. Het is geweldig gegroeid, ook in de verscheidenheid. En er is nog steeds veel groeimogelijkheid. Bijvoorbeeld in woord. Tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden om het woord te verspreiden dan vroeger. Geluidsinstallaties waren niet zo geweldig in de beginjaren. Halverwege de Markt hoorde je niks meer, dus je moest echt vooraan staan om iets te horen. En als je kijkt naar de Vastenavendkrant van het begin en nu, dan zijn we nu heel wat consequenter qua spelling. Er is een Berregse Kamer opgericht. Daar wordt zorgvuldig gewerkt aan het behoud en het vastleggen van het Bergs cultuurgoed. We geven elk jaar de Vastenavendkrant uit, die alsmaar dikker is geworden. Deze is volledig in het Bergs geschreven. Geredigeerd door de regels der kunst zoals door de Berregse Kamer vastge steld. Er wordt veel geschreven over de vasten avond. Enfin, jullie zijn daar ook mee bezig." Er was een tijd sprake van dat de Stichting Vastenavend hun locatie Halwana aan de Zeelandhaven zou moeten verlaten. Inmiddels is door de gemeente besloten dat ze er mogen blijven. Koert: "Maar wellicht is het toch fijn als er een nieuwe locatie komt. De Stichting Vastenavend zou graag in de huidige brand- weerkazerne zitten. Ideaal, ook voor het begin van de optocht. Daarnaast zit de Stichting Vastenavend dan dicht bij het centrum, dicht bij de mensen. Met voldoende ruimte voor de voertuigen en ruimte voor de administratie en we willen nog wel eens een vastenavond museum beginnen in Bergen op Zoom. In Het Markiezenhof is daar geen plaats voor. We hebben veel dingen die niet in een vitrine passen en leuk zijn om naar te kijken. Spuit Elf bijvoorbeeld. In Den Bosch is een carna valsmuseum het Oeteldonks Gemintemuzejum, oftewel het museum van de gemeente Oeteldonk. Leuk museum, goed gedocumen teerd, over het carnaval niet alleen in Den Bosch, maar wereldwijd. De conservator is Rob van de Laar [deze houdt 25januari 2011 een Hofzaallezing in Het Markiezenhof, zie elders in deze Waterschans, YK], Tenslotte vroeg ik zowel aan Kees als Koert wat hun toekomstwensen waren voor Stichting Vastenavend en het vastenavondfeest. Kees: "Geen. Ik zit niet in een positie dat ik... Kijk, als je zegt 'wat hoop jij?' Dan hoop ik dat het 't gemeenschapsfeest blijft wat de mensen evenveel plezier geeft, zonder in baldadigheid te ontaarden. Dat het 't echte gevoel van saam- horigheid blijft weerspiegelen. Het wasvoor mij idealisme. Ik wilde vrede op aarde en leut voor iedereen." Koert: "Je moet altijd proberen te werken aan verbetering. Verbeteringen zijn niet altijd zichtbaar, maar vaak zijn ze er wel. Je moet niet alsmaar in je eigen kringetje blijven rond draaien, want dan draai je een keer vast. Neem bijvoorbeeld een band als Assoekar uit Bergen op Zoom. Mensen van binnen de vastenavond die een andere muziektraditie hebben inge voerd. Daarwaren gelijk een heleboel mensen tegen en een heleboel die helemaal voor waren. Dat was één van de eerste tekenen dat er behoefte was om de luiken weer eens een beetje open te zetten. En ik denk dat dat met name bij de optocht ook is, bij ontwerpers en bouwers. Het moet kunnen om een onderwerp in de optocht te hebben van buiten Bergen dat met de grote boze wereld te maken heeft. Om het ook voor mensen van buiten Bergen op Zoom inte ressanter te maken. Het is hét publieksevenement bij uitstek. En jammer maar helaas, er zijn maar 60.000 Bergenaren en als je 300.000 mensen wilt trekken dan moetje het ook een beetje interessanter maken voor mensen van buiten. Althans, die mix mag best een beetje anders zijn. Daarwerken we nu aan. In die zin denk ik dat onze vasten avond als we 7 x 11 vieren weer een beetje anders zal zijn dan nu of elf jaar geleden. Ook het komende jubileum zul je merken dat we een aantal dingen proberen weg te zetten om eens een keer een andere draai te geven aan iets. Waarbij je natuurlijk nooit je basiselementen moet verloochenen. Die moeten er altijd in blijven. Ik denk dat het van het jaar een mooi jubileum kan gaan worden. Er zijn heel veel initiatieven." Kees en Koert, dagge bedankt zijt, da witte! Afb. 25. Dit enorme schilderij door Louis Weijts hing in de etalage van Kunsthandel Goosen in 1957, pastel op papier. Collectie HMC. De Waterschans 4 - 2010 168 Afb. 26. Halwana is de naam van het pakhuis en de bouwruimte van de Stichting Vastenavend. Hier wordt de Prinsenwagen gebouwd. Foto Albert Joosen, 1996. Afb. 27. In 2007 maakte Albert Joosen dit staatsieportret van de zeven prinsen. Tussen haakjes staan hun regeerperioden. V.l.n.r.: Prins Nilles II, Cor Meerbach 11965-19761, Prins Miel I, Max Berger 11977-19831, Prins Nilles I, Kees Becht 11946-19581, Prins Nilles III, Jeroen van Wijk (2007-hedenl, Prins Wannes II, Bas van Oevelen 11996-2006]Prins Manus I, Koert Damveld 11984-19951 en Prins Wannes I, Jan van Giels 11959-1964] N.B. Voor diegenen die echt alles van de Bergse vastenavond willen weten verwijs ik graag naar het boekje Vastenavend uitgeleedl Over ontstaan en betekenissen van de Vastenavend in 't Krabbegat! 't Veldteke, Krabbegat 2000. 169 De Waterschans 4 - 2010

Periodieken

De Waterschans | 2010 | | pagina 25