WARTAAL WAT Dé NIÉT HADDÉN, DAT DÉ Romeinen HADDÉN I SUVlfJSU9JVli^S ZpUzSjOA 3p UJ Een groot verschil met de Saturnalia lijkt er ook te zijn: het Romeinse feest is een van oorsprong religieus feest. Hoewel de Saturnalia in de loop der eeuwen steeds meer een volksfeest werden, is de religieuze kern ervan nooit verdwenen. De plechtigheden bij de tempel van Saturnus op het Forum Romanum bleven steeds de basis van de festiviteiten. Bij Vastenavond is dat religieuze aspect niet meer aanwezig. Weliswaar wordt het van oorsprong gevierd om zich voor de Vasten nog eenmaal te buiten te gaan en is het als zodanig wel gekoppeld aan de kerkelijke kalender, toch is het een feest geworden dat geheel buiten de kerk om wordt gevierd. Er is geen heilige die speciaal vereerd wordt, er is geen officiële kerkgang; die is er pas daags na de festivi teiten, als men een askruisje gaat halen. Toch is in dit duidelijke verschil ook een over eenkomst te zien. De religieuze plechtigheden op het Forum Romanum vormen de aftrap voor het zevendaagse feest in Rome. Na de samenkomst op het plein voor de tempel van Saturnus gaan alle Romeinen zingend door de straten van de stad om daar het feest voort te zetten. Zo gebeurt het ook hier in Bergen op Zoom. Na de Intocht wordt op de Grote Markt het feest als het ware 'geopend', waarna men ZINCjEND door de straten dweilt om zich vervolgens tegoed te doen aan drank. En de spijzen? Die zijn wat naar de achter grond verdwenen, waarschijnlijk doordat de basis van het feest - nog een keer flink (vlees) eten en drinken vóór de soberheid van de Veertigdagentijd - door velen niet meer als zodanig wordt beleefd. Toch is het opvallend dat er tijdens de vastenavond enkele verwijzingen zijn naar VXPxKENS: er lopen mensen met varkenskoppen als masker en de boeren van de Stichting hebben varkensblazen als ballonnen. Zoals gezegd bestaan er voor alle genoemde overeenkomsten geen historische bewijzen, maar het is wel opvallend dat beide feesten zoveel met elkaar gemeen hebben. Het kan bijna geen toeval zijn dat vastenavond zo duidelijk op de Saturnalia lijkt. En zo komt dan uit wat Livius geschreven heeft: dat het feest van Saturnus tot in eeuwigheid gevierd moet worden. 10, 10, SXTUFLNXLIX Het vastenavondfeest zoals dat in Bergen op Zoom gevierd wordt, lijkt niet alleen op de Romeinse Saturnalia. Ook zijn er duidelijke overeenkomsten met een Grieks feest: de 'Anthesteria'. Het Griekse woord anthemon betekent 'bloem': de Anthesteria waren vrucht baarheidsfeesten die aan het begin van de lente (11 tot en met 13 februari) gevierd werden als de bloesem langzaam begon te bloeien. Centraal stond de god Dionysos (Latijn: Bacchus), god van de wijn, maar ook van geboorte en groei, nieuw leven. Tijdens de Anthesteria werden als vanzelfsprekend grote hoeveelheden drank genuttigd. Opvallend is het gegeven, dat op één van de feestdagen een processie plaatsvond, waarbij een scheepswagen de stad binnenreed met een beeld van Dionysos, omringd door Silenen. Deze scheepswagen met fabelachtige wezens doet sterk denken aan de Blauwe Schuit die jaarlijks met vastenavond door de straten rijdt. Iets om in een andere WARdTAAL nog eens op terug te komen. Zelf een Romeins Saturnalia- gerecht met VAP^KÉNS VLÉÉS bereiden? Surf voor het recept naar: www. geschiedkundigekringboznl 'jneiAI uiooz do uo6jog uba peis ua pue~| uba deijosioouBO Bjpun^paiipseo uaddn U8U8IAI uep uba jeupop 0}s6uop 0flU0!"l 0|0JJ UBA PI0PJUO |0JBnfc>V 6Ï,JBBf OOOS UBp J0pno pUOABU0}SB/\ ■>|j0dpf!i u0zucug ;m u0puoA06 j©>isb|/\| UBdBMSpBJS U00 l©LU I0LULUOJ00, U0UUBiU0pi!/\A 0s6j©g 0p j0}1)ob p(0ljjbba/\ 0Q ■j0!P0dsj0d j©puB U00 jrnuBA U0|Z06 P|JB|/\| 0JOJ0 0Q UBA SujlinAUl 0Mn0|U 0Q •pO0J-|OOU ].0LJ U| JBBJ0|6OOH 0Q JIAI JOOQ i J0OIAI ufjZ JBBU q0J0 JBB0 De Waterschans 4 - 2010 174 /£- -7

Periodieken

De Waterschans | 2010 | | pagina 28