SorUH PtMr Eerste cursusjaar nagenoeg afgesloten ■fVOS Start nieuwe groep(en) en vervolg tweede studiejaar in september 2011 Start in 2010 In Waterschans 1-2010 kondigde de werkgroep School voor Geschiedenis de start aan van de School voor Geschiedenis, een educatief project van de Geschiedkundige Kring van Stad en Land van Bergen op Zoom, aan. Inschrijven kon vanaf 1 mei 2010. De werkgroep had een groep van minimaal 25 cursisten en maximaal 35 cursisten voor ogen. Als we het minimale aantal inschrij vingen zouden hebben, dan zou het project van start kunnen gaan. De inschrijving overtrof de stoutste verwach tingen. Binnen een week zat de eerste groep vol. Er werd gewerkt met een wachtlijst. Na enkele weken bleek, dat de wachtlijst zodanig was, dat we wel een tweede groep zouden kunnen laten starten. Maar voordat we dit definitief aan de potentiële cursisten konden laten weten, moest er nog wel wat werk verzet worden. Immers de docenten zouden zich bereid moeten verklaren om ook voor een tweede groep de les te verzorgen. Al snel bleek, dat dit geen problemen opleverde. Zo kon het gebeuren, dat we in september 2010 van start gingen met twee groepen van ieder 37 cursisten. Negen april 2011 wordt het eerste jaar door beide groepen afgesloten met een stadswan deling. Deze brengt de cursisten op bijzondere plekken in de stad, die verband houden met de lessen die ze gevolgd hebben. Tot slot worden de certificaten uitgereikt. Locatie Nagenoeg alle middelbare scholen in Bergen op Zoom waren bereid om onze School voor Geschiedenis te huisvesten. De keus viel op het Auditorium van het Mollerlyceum aan het Bolwerk omdat dit uitermate geschikt is voor onze School. De werkgroep School voor Geschiedenis is de directie van het Moller erkentelijk voor het beschikbaar stellen van deze ruimte. Ook volgend jaar maken we weer gebruik van deze locatie. Vervolgjaar Alle cursisten die een certificaat over het eerste jaar ontvangen hebben, worden in de gelegenheid gesteld om zich in te schrijven voor het vervolgjaar, dat in september 2011 van start gaat. Ook nu zijn er 9 lesavonden en vindt de 10e afsluitende les plaats op locatie in Het Markiezenhof. In dit tweede jaar komt er een vervolg op de algemene inleiding, de bouw geschiedenis, de verdedigingslinies, bestuur en rechtspraak en religie. Maar er komen ook nieuwe onderwerpen aan bod, zoals kleding en mode, literatuurgeschiedenis, muziek, onderwijs. De werkgroep heeft voor dit tweede cursusjaar een aantal nieuwe docenten bereid gevonden een les te verzorgen, terwijl ook enkele docenten uit het eerste jaar een vervolgles zullen geven. Start nieuwe groep(en) In september 2011 wil de werkgroep ook weer starten met een nieuwe groep in cursusjaar 1. Degenen die op de wachtlijst staan, zullen in de gelegenheid gesteld worden om zich als eerste aan te melden in de tweede helft van april. Vanaf 1 mei 2011 staat de inschrijving open voor overige belangstellenden. De werk groep prijst zich gelukkig, dat er bij voldoende belangstelling ook nu weer twee groepen van start kunnen gaan. De Waterschans 1 - 2011 8 De onderwerpen die in dit eerste cursusjaar aan bod komen zijn gelijk aan de onderwerpen, die in cursusjaar 2010-2011 behandeld zijn, te weten: Algemene inleiding tot 1500: Een overzicht van de geschiedenis van Nederland, (Noord-)Brabant en Bergen op Zoom, waarbij er een periodisering wordt aangebracht op grond van ingrijpende gebeurtenissen c.q. veranderingen die in deze streken hebben plaatsgevonden. Nederzettingsgeschiedenis: Om te begrijpen hoe het huidige landschap van steden en dorpen is ontstaan, zijn we in belangrijke mate aangewezen op archeologisch onderzoek. De oudste sporen van menselijke activiteit gaan terug tot de Midden- Steentijd, ruim 10.000 jaar geleden. De Schelde was in de Romeinse tijd een uiterst belangrijke transportroute en de Romeinen ontdekten de kwaliteit van de klei als grondstof voor aardewerk. De eerste Bergse pottenbakkers spraken waar schijnlijk Latijn. Stadsplattegrond: De belangrijkste straten en pleinen van Bergen op Zoom zijn ouder dan de Peperbus, ouder nog dan de Gevangenpoort. Zij dateren uit de voorstedelijke fase van de stad. Het patroon van straten en pleinen maakt nieuws gierig naar het waarom. In dit cursusonderdeel verkennen de deelnemers aan de hand van opeenvolgende stadsplattegronden de ruimtelijke ontwikkeling van Bergen op Zoom. Bestuur en rechtspraak 1, Stad: Denkt u zich eens in, u begaat een misdrijf en wordt vervolgens berecht door het college van burgemeester en wethouders. Dit is voor ons haast niet voor te stellen, maar toch was dit ruim 200 jaar geleden heel normaal. Tot 1795 was er in de Nederlanden namelijk een andere vorm van bestuurlijke en rechterlijke organisatie dan wij nu kennen. Tijdens deze les wordt de situatie behandeld in de stad Bergen op Zoom tot 1795. Religie 1, protestantisme: In dit onderdeel proberen we de maatschappelijke en politieke geschiedenis als een tijdlijn te zien en de religieuze als een parallelle lijn. Met het bestuderen van historische momenten in de geschiedenis van kerk en religie stuiten we op dwarsverbanden. Vroege bedrijvigheid en industrie: Van de middel eeuwen tot aan de Franse Revolutie kenmerkt de bedrijvigheid zich door strakke regulering via de gilden. De pre-industriële periode in de eerste helft van de negentiende eeuw borduurt voort op de gildestructuur. De opkomst van nieuwe bedrijfstakken betekent industrialisatie en het vrije markt denken. De stoommachine doet zijn intrede in 1852. Beide wereldoorlogen hebben grote impact op de continuïteit van de productie. Internationalisering van productie en handel na de Tweede Wereldoorlog verandert het speelveld definitief. Jaarmarkten en kermissen: Kooplieden kwamen in de late middeleeuwen van heinde en verre naar de jaarmarkten van Bergen op Zoom om handel te drijven. De grootste bloei van de Bergse jaar markten was aan het einde van de 15e en het begin van de 16e eeuw. Tijdens de jaarmarkten was er ook aanbod van allerlei amusement, waaronder diverse kermisattracties. Toen in 1910 de jaarmarkten werden afgeschaft bleef de voorjaars- en najaars kermis bestaan. Bergen op Zoom werd kermisstad. Geschiedenis van de vesting Bergen op Zoom: In deze les wordt er stilgestaan bij het waarom van Bergen op Zoom als vesting en de ontwikkeling van de vestingwerken van Bergen op Zoom, met name in de periode tussen het begin van de Tachtigjarige Oorlog (1568-164-8) en het opheffen van de vesting in 1867. Een periode waarin Bergen op Zoom zich van versterkte stad tot belangrijke militaire vesting ontwikkelde en waarin de beroemde vestingbouwer Menno van Coehoorn zijn stempel op de vesting drukte. Bouwgeschiedenis: Dit onderdeel van de cursus zal aandacht besteden aan de ontwikkeling van de woonhuisbouw in onze stad. Daarin komen de positionering in de stadsstructuur aan de orde, de structuren van de huizen en de ontwikkeling daarvan tot aan de modernere tijden. Stadswandeling: De cursus wordt afgesloten met een stadswandeling. 9 De Waterschans 1 - 2011 FAUSTQ NUMINE BERGA VICTRIX GescJiie

Periodieken

De Waterschans | 2011 | | pagina 5