Lou Afb. 2. Plan en opstallen van de getijdenmolen te Duinkerken, afbeelding 8 uit: M. Belidor, Architecture Hydraulique, deel twee, Parijs, 1782. is mogelijk, zoals hier in een tekening voor de molen van Duinkerken is weergegeven (afb. 2). Dit type is in het verleden maar weinig toegepast.2 Ook in Bordeaux heeft een dubbelwerkende molen gestaan met zelfs 24 koppels maalstenen.3 Voor de aandrijving van een verticaal geplaatst rad zijn er drie typen: bovenslag, onderslag en middenslag. De naam geeft aan op welke plaats het water aangrijpt op het waterrad. Voor getijdenmolens is het onderslagrad het meest gebruikelijk. Dat vindt wellicht zijn oorsprong in het feit, dat het malen bij het dalen van de water spiegel in de houwer langer door kan blijven gaan. In beginsel drijft dan steeds één rad één koppel stenen aan. Met een langere as konden meerdere koppels aangedreven worden. De toepassing van een spoorwiel sinds de zeven tiende eeuw maakte op een eenvoudiger wijze de aandrijving van meerdere koppels mogelijk. De Bergse molen is in die zin in 1792 aangepast. De krachtoverbrenging vindt vanaf het waterrad door middel van een as, kamrad, rondsel en weer een as en raderen plaats naar de maalstenen en het hijswiel, zoals hier sche matisch weergegeven (afb. 3). Het systeem van de watermolens is al circa 3000 jaar oud. Met name in het Midden-Oosten komen ze al vroeg voor. De eerste die in 960 nadrukkelijk als getijdenmolen genoemd is, is die van Basra (Irak). In onze regio wordt de getijdenmolen van Woodbridge op de Deben benoorden Harwich al in 1170 vermeld/ Omdat voor de toepasbaarheid een redelijk groot getijdenverschil nodig is, is de streek nabij het Kanaal gewild. Daar zijn de getijden- verschillen zeer groot. Aldus zijn er nogal wat molens geweest in onder andere Bretagne, Normandië en Engeland. Ook in onze delta zijn de tijverschillen nog groot genoeg. Met name in Vlaanderen en Zeeland zijn er veel getijdenmolens geweest. De noordelijkst bekende is die in Gouda. Die is niet echt een succes geworden, mede omdat het getijver- schil maar 1,2 meter was en er met het polder bestuur steeds moeilijkheden waren omdat de molen het water via de stadsgracht op het lage achterland loosde, wat dan weer door het polderbestuur uitgemalen moest worden. Interessant is dat nu bij de herinrichting van het Volkerak overwogen wordt in de dam een getijdencentrale aan te brengen. The principal machinery Afb. 3. Schema van krachtoverbrenging van waterrad naar maastenen en hijswiel, uit: Michael Weaver, The tide mill Woodbridge, 1993. De Waterschans 1 - 2011 12 1 De molen te Zierikzee De oudste vermelding van een getijden molen in onze regio dateert uit 1220.5 Dat was een molen in Zierikzee. Die lag bij de Sint Anthonisdam aan het toenmalig eind van de kreek die als haven gebruikt werd. De straatnaam 'Watermolen' herinnert er nog aan. In 1350 werd de voorheen grafelijke molen aan de stad verkocht. Die trok toen het havenkanaal door, waarna tot 1527 de molen uit de archieven is verdwenen. In dat jaar is er een nieuwe gebouwd bij de Dam/Schuithaven. Succesvol was die toen niet. Het afgedamde deel van de kreek en de stadsgracht dienden als houwer. Om het rendement te verbeteren is er later nog buiten de stadswal een nieuwe Afb. 4. De getijdenmolen te Rupelmonde. houwer aangelegd. Een sterk negentiende- eeuws getint gebouw refereert nog aan de molenlocatie bij de Dam en bevat er mogelijk nog restanten van. In de voormalige houwer is onlangs het nieuwe gemeentehuis gebouwd. De molen te Rupelmonde In zuidelijke richting ligt in Rupelmonde een heel bijzondere molen.6 Het is naast die van Woodbridge de enige nog werkende histo rische getijdenmolen (afb. 4). Een molen in Rupelmonde werd al in 1187 vermeld. Het is evenwel niet zeker dat dit een getijdenmolen betreft, omdat in die tijd het getijdenver schil ter plaatse nog onvoldoende was. Het ontstaan van de Westerschelde heeft de getij denwerking ook bij Rupelmonde versterkt tot circa 3,5 meter. Dat gebeurde grotendeels in de vijftiende eeuw. Het is goed mogelijk dat het grafelijk octrooi in 1516 voor het oprichten van een watermolen de eerste aanleg betreft. De molen is in 1517 gebouwd. In 1567 werden Rupelmonde en omgeving door een grote brand verwoest. Al in 1568 werd de molen, de huidige, weer in gebruik genomen. Het gebouw en het binnenwerk zijn natuurlijk in de navolgende eeuwen herhaaldelijk hersteld en gemoderniseerd. Het toen zeer moderne, nu nog draaiende stalen Ponceletrad is in 1830 geïnstalleerd. Tot circa 1950 is de molen in bedrijf geweest. Na grote overstromingen in 1976 is er een grote dam aan het eind van de havenkil gelegd, gelukkig met een sluis erin, zodat de molen kan blijven werken. In 1994/95 is de molen gerestaureerd. De molen te Goes De getijdenmolen van Goes is wellicht in 1483 gebouwd en in 1735 herbouwd.7 Het was een molen met onderslagwiel. De vloeisluis en maalsluis hadden beide aan de havenzijde schuiven om bij hoog tij overmatige stuwing op te vangen. Aan de achterzijde waren er natuurlijk schuiven om bij opkomend tij de maalsluis af te sluiten en bij vallend tij de vloeisluis. Ook in Goes is de molen gebruikt voor het schuren van de haven. Door de aanleg van een schutsluis in de haven in 1810 kwam er een einde aan het getij en dus ook aan de werking van de molen. Het gebouw is wel blijven staan en heeft verschillende andere functies gekregen. Aan de binnenhaven zijn het molenhuis en het dichtgemetselde sluisgat nog te zien. Aan de achterzijde is het kanaal waarin vroeger het rad draaide nog herkenbaar. De houwer is gedempt en met woningen bebouwd geraakt. De molen te Temse Ook in Temse staat er een aanzienlijk over blijfsel van een getijdenmolen.8 Het oudste gedeelte dateert uit 1616. In 1787 zijn er aanzienlijke verbouwingen uitgevoerd. Door kanalisatiewerken aan de stroom de Vliet (die als houwer fungeerde) kreeg de molen aan het eind van de negentiende eeuw last van 13 De Waterschans 1 - 2011 Pinion Sack Hoist Pulley Crown Wheel 'Pulleys for Auxiliary Machinery Runner Stone Bedstone Stone Nut Great Spur Wheel Wallower Pit Wheel Water Wheel

Periodieken

De Waterschans | 2011 | | pagina 7