Poort.31 Slootmans oppert dat deze aankopen (ook van huizen) vaak dienden om de krediet waardigheid van de kooplieden te vergroten. Het huis of stuk grond kon worden ingezet als borg of onderpand.32 Bovendien zal het een veilige manier zijn geweest om grotere sommen geld veilig 'op te bergen'. Jan Moffet had in Bergen op Zoom tenminste vier kinderen: Jan jr, Erasmus, Janneken en een natuurlijke dochter Anneken.33 Janneke Jans Moffatdochter vinden we omstreeks 1538 in Veere. Zij is dan getrouwd met de Schot Bartel Oliviers en schenkt het leven aan Neeltje BarteLs.34 Beide ouders overleden in 154-6 en Neeltjes oom Hendrick Oliviers, geboren in Dundee en sinds augustus 1546 poorter van Veere, wordt aangesteld als voogd. Hij doet Neeltje op kostschool in Brugge en doordat alle rekeningen die hierop betrekking hebben uit de periode 1546-1553 bewaard zijn gebleven, zijn we hiervan goed op de hoogte. Zo weten we dat zij een keer op de vlucht sloeg voor haar aanstaande echtgenoot, wat (reis)kosten met zich meebracht.35 In 1552 werd zij naar Veere teruggehaald en trouwde zij - veertien jaar oud - met de Engelsman Randolf Sterk. Het paar vestigde zich in Bergen op Zoom en bewoonde daar het huis 'De Regenboog' in de Zuivelstraat.36 Neeltje propageerde de 'nieuwe religie' en zette zich in Bergen in voor de protestanten. Sterk (Sterck, Reyndolff Sterque] maakte grote speel schulden en vertrok in 1567 naar Engeland (het is onduidelijk of Neeltje met hem meeging).37 Sint Trinian Zoals gezegd had deze Schotse gemeenschap begin zestiende eeuw in Bergen op Zoom een altaar in de Grote Kerk waarvoor zij eigen beheerders regeerdersaanstelden. Dit altaar was gewijd aan sinte Tryniaen en bevond zich in der kercken van Bergen in der capetien van sinte Ontcommere.38 Deze Schotse heilige staat beter bekend als Ninian. Hij leefde in het begin van de vijfde eeuw, missioneerde in het zuiden van Schotland en stichtte een klooster met de naam Candida Casa in het latere Whithorn (Galloway). Ninian geldt als de man die het christendom naar Schotland bracht en hij werd al vroeg beschouwd als een soort 'nati onale heilige', min of meer vergelijkbaar met Willibrord en Bonifatius in Nederland.39 Zijn feestdag is 26 augustus. Ook in Brugge hadden de Schotse handelaren al sinds het midden van de veertiende eeuw een kapel gewijd aan Ninian.40 De naamsvariant Trinian komt vooral voor op het Eiland Man, in Galloway en in het daar (historisch) nauw mee verbonden Dumfries.41 Tussen deze gebieden in en aan de Ierse Zee bestonden tot in de twaalfde eeuw allerlei relaties en het klooster van Whithorn had bezittingen op het Eiland Man. Wellicht kan dit erop wijzen dat Jan Moffet (als zijn familie inderdaad uit Moffat afkomstig is) in Bergen op Zoom een directe hand had in de verering van Ninian in de Grote Kerk in Bergen op Zoom. Uitkijkpost Slootmans' interpretatie dat Jan Moffet Bergen op Zoom vooral gebruikte als uitkijkpost in de Scheldedelta is wellicht niet onjuist, maar het is de vraag of dit ook betekent dat Moffet De Waterschans 4 - 2011 176 zich 'weinig of niet ingespannen' heeft voor de markten in Bergen op Zoom.42 Jan Moffet woonde zeker 44 jaar lang als poorter in de stad en was gedurende een groot deel van die periode de spil in de Schotse gemeenschap in Bergen, met voor zover we kunnen zien, goede relaties in zowel de andere handelsplaatsen in het Scheldegebied als met Schotland. Zijn prioriteiten en zijn loyaliteit lijken inderdaad elders te hebben gelegen, maar alleen al door Moffets aanwezigheid zal Bergen op Zoom een belangrijke rol hebben gespeeld in de strijd om de Schotse stapel. Dat was wellicht een rol in de coulissen en één waarbij het Bergse stadsbestuur nauwelijks was betrokken, maar ook een rol die Bergen juist door haar betrekkelijke neutraliteit kon spelen. Bergen lijkt immers zelf nooit een serieuze kandidaat te zijn geweest voor de Schotse stapel, terwijl de stad wel belang had bij de handel met Schotland. Opvallend is ook de houding van Moffet toen hij in 1544 samen met enkele andere Schotten in Gent gevangen werd genomen. Dit gebeurde in de context van de verslechterende verhouding tussen Schotland en de Nederlanden. In een petitie aan de keizer legt hij er de nadruk op, dat hij geen geboren Schot en evenmin inwoner van Schotland is, reeds meer dan 34 jaar te Bergen op Zoom woont, niet in dienst staat van de Schotse koning, doch een jaargeld ontvangt van de heer van Beveren en de stad Veere, noteerde Slootmans daarover.43 De conclusie dringt zich op dat Jan Moffet vooral een succesvol zakenman was, wiens eerste belang steeds eigenbelang is geweest. Door zijn afkomst (en naam) was hij Schot onder de Schotten, hij spande zich in voor de stapel in Veere, maar hij was geen geboren Schot en lijkt in hart en nieren toch ook Bergenaarte zijn geweest. Dat de conservator van de Schotse stapel geen geboren Schot was, was niet uitzon derlijk. De bekende Anselm Adornes (1424- 1483] die in Brugge lange tijd de functie van conservator vervulde, stamde uit een Genuese familie die tot de groten van Brugge behoorde en die daar een eigen familiekerk bezat (de Jeruzalemkerk, met daarin een 'kopie' van het Heilig Graf). Anselm Adornes werd tijdens een diplomatieke missie in Schotland vermoord en ligt begraven in Linlithgow (ten zuiden van Edinburgh). Zijn hart werd bijgezet in een indrukwekkende graftombe in de Brugse Jeruzalemkerk.44 De conclusie van dit alles moet zijn dat Bergen op Zoom in de decennia rond 1500 een bijzondere en intensieve relatie had met Schotland, en dat deze relatie ten onrechte geheel op de achtergrond is geraakt in de geschiedschrijving in zowel Nederland als Schotland. Laterwerd deze band nog eens op geheel andere wijze versterkt doordat vele Schotten als huursoldaat in Staatse Dienst deel uitmaakten van het Bergse garnizoen. Een dieper en breder opgezet onderzoek naar zowel Jan Moffet als naar de andere bewoners van de Schotse vest is daarmee zeker gerecht vaardigd. Noten De Waterschans 4 - 2011 ■J Olfc JU O 0 1O JU" o c v i o w 'O Pjj K.T 3j W OQjQ Sint Ninian op een miniatuur in een vijftiende-eeuws getijdenboek dat zou zijn gemaakt in Schotland, maar een sterke Gent-Brugse invloed verraadt. Edinburgh University Library MS 42, f. 72v. IBook of Hours of the Virgin Mary and St. Ninian}. 1. Het wijkje is nog goed herkenbaar op de plattegrond van Bergen op Zoom door Jacob van Deventer (c. 1545) en die uitgegeven in G. Braun en F. Hogenberg, Civitatis orbis terrarum III (Keulen 1581), gereproduceerd in Willem A. van Ham, Bergen op Zoom. Historische stedenatlas van Nederland 7 (Delft 2003) 30 en 32. 2. Algemeen hierover: C.J.F. Slootmans, Paas- en Koudemarkten te Bergen op Zoom, 1365-1565. 3 banden. Bijdragen tot de geschiedenis van het zuiden van Nederland 64-66 (Tilburg 1985) 336-343, 939-941 (en in een wat breder kader pp. 923-946); en Korneel Slootmans 'Middeleeuwse handelshuizen te Bergen op Zoom (2)', Jaarboek 'De Ghulden Roos' 38 (1979) 67-119 (pp. 77-83). Zie ook Yolande Kortlever 'Marktplaatsen en handelshuizen te Bergen op Zoom tijdens de jaarmarkten', De Waterschans 2-2005, 51-56 (p. 53). Bronnenpublicaties en grondleggende literatuur voor de handelsrelaties tussen Schotland en de Nederlanden vormen: H.J. Smit, Bronnen tot de geschie denis van den handel met Engeland, Schotland en Ierland (2 dln in 4 bnd) RGP 65, 66, 86, 91 ('s-Gravenhage 1928-1950); M.P. Rooseboom, The Scottish Staple in the Netherlands (Den Haag 1910); en John Davidson Alexander Gray, The Scottish Stapte at Veere. A study in the economic history of Scotland (Londen 1909). Meer recent zijn de artikelen van Ian Blanchard, 'Northern wools and Netherlands markets at the close of the middle ages' en van David Ditchburn, 'The place of Guelders in Scottish foreign policy, c. 1449- c.1542', beide in Grant G. Simpson (edScotland and the Low Countries, 1124-1994. The Mackie monographs 3 (Phantassie 1996) resp. 76-88 en 59-75 (beide met literatuurverwij zingen). Het Bergen op Zoomse aandeel in deze handel verdient nader onderzoek. 3. Over Moffat vooral Slootmans, Paas- en Koudemarkten, 939-941 en 945-946 (en zie ook het register). Slootmans' belangrijkste bron over Jan Moffet is Smit, Bronnen, deel 2. 4. Records of the Parliament of Scotland (www.rps.ac.uk), 1528/9/54. 5. M(ichael) Ltynch]'staple ports' in Michael Lynch (ed.), The Oxford Companion to Scottish History (Oxford 2001) 590-591. 6. Peter Blom, Schotten lusten geen spek. Vier eeuwen Schots leven in Veere (Veere 2006; eerste druk 2003); Een goede 177

Periodieken

De Waterschans | 2011 | | pagina 13