HHH commissie gevormd bestaande uit J.V. HoUeman en kapelaan L. de Weert namens PENI en de heren Van den Heuvel en Arnold Jordans namens NKI.17 'In den beginne 'n straatcom missie werd ze later 'n monument commissie.'18 In januari 1933 treedt de commissie officieel naar buiten als 'Commissie tot stichting van een Dr. Zamenhof-monument', ook wel 'Dr. Za men hof-Monument-Commissie' of 'Commissie Dr. Zamenhof- Monument' genoemd, met als voor zitter J.V. Holleman en C. Westmaas als secretaris. De werkzaamheden zijn dan zover gevorderd 'dat wij uit drie aanbiedingen door kunstenaars kunnen kiezen.' Bovendien verschijnt op 6 januari 1933 in 'De Zoom. Dagblad van het Zuiden waarin De Rosendaler is opgenomen' een oproep dat geldbe dragen voor het Zamenhofmonument gestort kunnen worden op giro 202756 van A. Jordans, wonende in de Arnoldus Asselbergsstraat.19 Op 12 januari 1933 verschijnt in dezelfde krant een bericht dat aangeschreven afdelingen van de Esperanto-bonden gehoor hebben gegeven om een financieel steentje bij te dragen aan de realisering van het monument. Op 10 februari 1933 stellen J. van den Bogaert, Ir. A.J.L. Juten en de kunst schilder A. Sio, zich 'de beoordeelings- commissie' noemend, een rapport op.20 Deze commissie heeft op verzoek van de 'Commissie tot stichting van een Dr. Zamenhof-monument', drie ontwerpen beoordeeld. Het eerste is 'een in maguette uitge voerd model, voorstellend een hoog, in moderne lijnen, uitgevoerd voetstuk; op welks bovenste rand een buste van Dr. Zamenhoff en in het front een plaquette, beide laatsten van brons.' Het tweede betreft een schetste- kening van een bakstenen voetstuk waarop een levensgroot natuurstenen beeld van Dr. Zamenhof is gedacht. Het derde voorstel betreft 'een naald in kunststeen, bekroond dooreen in glasmosaic uit te voeren wereldbol, -r*. •»«- - - fl i' Ontwerptekeningen voor het Esperanto-monument in Bergen op Zoom door Mario Santuz. De Waterschans 2 - 2012 68 die beiden de Esperanto-beweging willen symboliseeren.' De beschrijving van de drie ingediende ontwerpen wordt direct gevolgd door een nega tieve constatering: 'De algemeene indruk van de Commissie is, dat geen der ontwerpen voldoet aan eenigzins normale eischen voor een op te richten monument in onze stad.' Hierna worden de tekortkomingen per ontwerp toegelicht. De kritiek op het derde ontwerp, 'de naald in kunststeen' bekroond met een wereldbol, is nog het meest mild, getuige: 'Wat de uitvoer baarheid voor het Bergen op Zoomsche doel betreft, is no.3 nog het meest geeigend. Daarmee wil de Commissie in 't geheel niet zeggen dat zij dit ontwerp mooi vindt. Voor de plaatsing hiervan in dezen vorm wenscht de Commissie zich van een bijzondere aanbeveling te onthouden. In tegenstelling tot de twee anderen, treden de idealen der Esperanto-beweging hier in sterk- sprekende vormen en kleuren op den voorgrond en is het in z'n geheel zoo onpersoonlijk dat het, eenmaal geplaatst, latere geslachten zal spreken van de motieven tot oprichting van dit monument. Daarom betreurt het de Commissie dat het voetstuk vooral geen aesthetische bevrediging geeft, de vorm is te gewoon, te klein en er zijn geen mooie opgaande lijnen tot het eigenlijke hoofdstuk: zuil met bol. Het voornemen om dit voetstuk van beton met stukken glas te maken moet absoluut worden verworpen. Wanneer besloten zou worden dit monument aan de gemeente aan te bieden moet althans zeer zeker dit onderdeel en ook de hals waarop de bol rust, duchtig herzien worden. Resumeerend wil de Commissie vastleggen dat geen der drie ontwerpen haar in hun geheel bevredigt.' Merkwaardig is dat de namen van de drie ontwerpers niet genoemd worden. Op 2 maart 1933 bericht 'de beoordeelingscommissie' dat een nieuwe tekening van ontwerp No. 3 is ingediend en dat 'thans de door de commissie genoemde gebreken zijn weggenomen'. Uit de gevoerde correspondentie valt af te leiden dat er tenminste drie tekeningen van de ontwerpen hebben bestaan. Deze zijn helaas niet in het MHC aanwezig. De heren Holleman en Westmaas laten er geen gras over groeien. Daags erna, op 3 maart 1933, richten zij een brief vergezeld van de afgekeurde tekening en twee door 'de beoordeelingscommissie' goedgekeurde teke ningen van 'de naald met wereldbol' aan het College van Burgemeester en Wethouders te Bergen op Zoom (B&W). Hierin wordt vermeld dat het monument gedeeltelijk uit gekleurd kunstgraniet en gedeeltelijk uit Venetiaans glasmozaïek zal worden vervaardigd door de 'Italiaansche firma G. Santuz, alhier'. Tevens wordt medegedeeld dat het in de bedoeling ligt het monument op 27 mei 1933 in samen werking met de VVV te onthullen. Daarom is een vertegenwoordiger van de VVV als bestuurslid toegevoegd aan de 'Dr. Zamenhof-Monument- Commissie'. Op 15 maart 1933 brengt de directeur van gemeentewerken van Bergen op Zoom, J.L.M. van Roessel, een negatief advies uit aan B&W. Volgens hem is het de bedoeling dat het monument geplaatst wordt op het plein nabij de Zuidsingel aan de Antwerpsestraat, dit is voor hotel De Schelde. Hij is van mening dat deze plek te klein is voor het ingediende ontwerp. Bovendien kunnen 'de gekozen materialen, voor het voetstuk kunstgraniet en voor de globe glas- mozaik evenmin mijne goedkeuring wegdragen. Het komt mij voor, dat de Commissie èn voor wat betreft het ontwerp èn op financieel gebied met te kleine middelen werkt'. De directeur van gemeentewerken adviseert B&W om de 'Dr. Zamenhof-Monument-Commissie' van dit negatieve advies in kennis te stellen. Dit gebeurt. B&W sturen op 22 maart 1933 een brief waarin zij de kritiek van de directeur van gemeentewerken overnemen. C. Westmaas neemt alleen het negatieve advies betreffende de grootte van het plein over en vraagt per brief van 24- maart 1933 om een andere plek 'waar het [monument] dan wel zou geplaatst kunnen worden onder dezelfde eigenschappen betreffende vorm, materiaal en hoogte'. Ook geeft hij duidelijk aan dat er geen ommekeer meer mogelijk is: 'Vele maatregelen zijn echter reeds door ons genomen'. Kennelijk is, gezien een brief van 31 maart 1933, de vraag teruggespeeld naar de directeur van gemeentewerken. Deze herhaalt nogmaals zijn bezwaren en voegt daaraan toe dat het monument 'waar het ook staat, een armelijken indruk zal maken. Daarbij komt dat kunstgraniet en glasmozaik niet de geeigende materialen 69 De Waterschans 2 - 2012 "M 4f itM.

Periodieken

De Waterschans | 2012 | | pagina 15