Op 8 december 1999 brengt Van Wilgenburg de offerte uit. Deze is in tweeën gesplitst: de restauratie van het monument bedraagt f 33.500,- exclusief BTW terwijl de wereldbol vervangen wordt voor f 18.000,- inclusief montage maar exclusief BTW. De vervaardiging van de bol zal in samenspraak met Gerard Overeem doorVan Wilgenburg worden uitge voerd. 2000: De restauratie van het Esperanto-monument Op 24- februari 2000 toont Alfred van Wilgenburg tijdens een vergadering van de Commissie Beeldeninspectie en in aanwezigheid van Gerard Overeem de proefstukken als oplossing voor het probleem van de bol. Hij heeft gekozen voor een zeer harde terrazzosoort bestaande uit mortel waarin fracties van gekleurd glas zijn verwerkt. Overeem stelt voor deze bol te polijsten: dit is een garantie voor het behoud van de verkregen glans. Deze oplossing wordt toegejuicht omdat het hier een duurzame oplossing betreft, waarbij de materiaalkeuze zeer dicht staat bij de oorspronkelijke vormgeving van de bol en de rest van het monument dat eveneens in terrazzo is uitgevoerd. Een belangrijk voordeel tenslotte is ook dat de kleuren van het terrazzo bijzonder helder zijn waardoor de bol terecht het meest opvallende onderdeel van het monument wordt. De bol is hol maar het terrazzo wordt vijf tot acht centimeter dik en is 'door en door' zodat wanneer er eventueel geringe verwering op zou treden, de kleur gewaarborgd blijft. De kans op verwering moet echter minimaal worden geacht: Van Wilgenburg heeft proeven met zuur uitgevoerd en daartegen blijkt het materiaal bestand te zijn. Om de kleur te inten siveren wordt besloten dat alles in het werk gesteld zal worden om een kleinere fractie glas te verkrijgen zodat de glassubstantie groter wordt. Er is uitsluitend een grovere fractie in de handel. De werelddelen worden uitge voerd volgens de gegevens die Mario Santuz heeft aangeleverd. Het opschrift 'Esperanto* Mondlingvo*' zal in messing worden aange bracht. Het oorspronkelijke ontwerp van achttien meridianen en acht parallellen wordt gewijzigd in vier meridianen en drie parallellen (evenaar en twee keerkringen). De evenaar en meridiaanlijnen worden uitgevoerd in circa vier millimeter dik messing, terwijl de keerkringen drie millimeter dik worden. De diameter van de bol wordt 71 centimeter. In dezelfde vergadering wordt besloten een derde marbrietplaat aan te brengen met daarop een tekst over de wederonthulling van het monument na de restauratie. De lengte van deze nieuwe tekst dient overeen te komen met die van de twee oorspronkelijke platen. Bovendien zal aan de hand van foto's uit 1933 het oorspronkelijke lettertype voor de tekstborden worden vastgesteld. Aangezien marbrietplaten vandalismegevoelig zijn, wordt besloten deze niet meer tegen de sokkel aan te schroeven maar ze te laten verzinken in de terrazzolaag. Aan grafisch ontwerper Joost van Mosselveld worden de originele foto's van de tekstplaten voorgelegd en hij achterhaalt het gebruikte lettertype, 'Ultra Modern', een weinig gebruikte fantasieletter. De teksten worden eveneens van de foto's overgenomen en voorgelegd aan Wim Jansen, die namens de Esperanto-vereniging de contactpersoon voor de restauratie is. Hij controleert de teksten op juistheid en zal ook de tekst van de nieuwe plaat in Esperanto omzetten. Deze luidt: 'Na restauratie plechtig heringewijd op 9 september 2000' oftewel 'Post restaüro Solene reinaügurita La 9an de septembro 2000'. Tijdens de voortgangsbespreking op 3 mei 2000 blijkt dat met geen mogelijkheid aan een kleinere fractie glas te komen is. Daarop heeft Alfred van Wilgenburg zelf glas tot kleinkor- relig materiaal vergruisd en daarbij ontdekt dat bij toepassing het glas zijn kleur verliest. Het idee dat door het gebruik van een grotere hoeveelheid kleinkorrelig glas een grotere helderheid van kleur zou worden verkregen, is hiermee ontzenuwd. Vervolgens heeft hij een methode uitgetest die wèl doeltreffend is. Deze bestaat uit een substantie van een deel glas, waarvan één deel grof en één deel fijn granulaat, vermengd met twee en een half deel cement. Vijf procent van het gewicht van dat cement bestaat uit pigment. Het oppervlak van deze harde steensoort heeft hij vervolgens machinaal gepolijst en het resultaat is prachtig. Het oppervlak is helderder of dieper van kleur geworden terwijl het tevens zachtjes glanst. Zowel het materiaal als de glans zijn niet aan verwering onderhevig. De dikte van het mate riaal staat garant voor de sterkte van de bol. De Waterschans 3 - 2012 100 De zuil en het basement worden grotendeels gesloopt om de betonrot te verwijderen. Het basement wordt van wit terrazzo voorzien. De steiger wordt afgebroken. De tekstplaten worden gemonteerd. De wereldbol wordt op de gerestaureerde zuil geplaatst. Besloten wordt om de tekst 'Esperanto *Mondlingvo*' af te werken met bladgoud waardoor deze goed leesbaar wordt. Eveneens met bladgoud afgewerkt, worden de teksten in de marbrietplaten. Nog steeds is de Commissie Beeldeninspectie er niet in geslaagd om het lettertype Ultra Modern aangeleverd te krijgen, zodat de teksten kunnen worden aangebracht. Ook in het boek 'Letterteekenen' van Lex Metz komt dit lettertype niet voor. Uiteindelijk wordt voor het sterk gelijkende lettertype 'Broadway' gekozen. In juli en augustus 2000 worden de restaura tiewerkzaamheden aan het basement en de stervormige zuil uitgevoerd. De bol wordt in het 101 De Waterschans 3 - 2012 FAUSTD NUMINE BERQA VICTRIX

Periodieken

De Waterschans | 2012 | | pagina 13