IN ft ™T- a duurde tot 1648. Een gebied in deze omgeving wordt aangeduid met 'Kapellebrug', dat is: de brug bij de kapeL Een balk in het Markiezenhof Naast de tekst over de herkomst van Colfs staat op de deur in de poort een afbeelding van een zeer deftige meneer, gekleed in de mode van de biedermeiertijd, dat is rond 1820. De hoge hoed, het haar, de lange pijpensteel, het vest, de pandjesjas, de rotanstok, de kuitbroek, alle ken merken van de mode uit zijn tijd zijn herkenbaar. De vaardigheid waarmee Colfs zijn personalia gekerfd heeft doen me vermoeden dat hij ook de kunstenaar van de deftige heer is. va' De twee teksten en de afbeelding lijken bij el kaar te horen. Ik denk dan ook dat hij zichzelf aan de ene kant spottend neerzet als een niks- nut, een manneken pis, en daarnaast een beeld maakt van de deftige meneer die hij hoopt te worden door de kolonie in Drenthe. Op de site van het Markiezenhof staan ook foto's uit de Gevangenpoort. Eén ervan is van een balk met daarin gekerfd een gekruisigde Christus met herhaaldelijk daarbij de naam Kolfs. Details zijn goed herkenbaar: er is een hof van olijven, een schedelplaats Golgotha (Calvarieberg), een lichaam met doornenkroon aan een kruis, een wond in de zijde en een lans. Zoals meestal zie je bij de kruisiging ook de let ters INRI. Interessant is ook de aanwezigheid van het IHS- symbool met een kruis op de mid delste letter zoals dat ook boven de preekstoel in de Grote of Gertrudiskerk staat.9 Er staat een jaartal onder dat 1823 zou kunnen zijn en de manier waarop zijn naam geschreven is maakt het zeer aannemelijk dat het dezelfde F. Kolfs is. Aan de andere kant van de balk staat een soort gendarme op een paard, een hand aan de teugel en de andere houdt een blote sabel vast. In 1825 is het gebruikelijk dat de marechaussee inge schakeld wordt bij arrestaties van bedelaars (zie voetnoot 4). Misschien is één van de twee eerder genoemde marechaussees hier afge beeld. Op de balk zijn nog meer inscripties te zien, van Colfs en van anderen. Op de site wordt de balk toegeschreven aan de Gevangenpoort. Navraag bij het Markiezenhof leerde me dat bedoelde balk met inkervingen vanuit de poort naar het Markiezenhof is ge bracht. In galerij vijf is een gang aangepast aan de sfeer van de tentoongestelde martelwerktuigen en het verhaal over de heks Cornelia Simons die in 1650 in de Gevangenpoort werd opgesloten. En Geheel links, een Calvarieberg op de balk in het Markiezenhof. Op de balk beeldt Colfs een gendarme af in dezelfde stijl als de deftige meneer op de deur in de poort. De Waterschans 3 - 2012 88 Colfs schrijft dat hij in 1823 in kot zit met vrouw en kind en dat hij woont S.I.Sten Au capel. daar is de balk! Het is echt dezelfde F. Kolfs als in de poort. Zijn naam en de tekeningen staan er meerdere keren op. Gelukkig is er in het archief wel een hoge reso lutiefoto van de betreffende balk beschikbaar. Met het fotobewerkingsprogramma Paintshop zijn de teksten leesbaar te maken en de afbeel dingen recht te zetten. Opvallend is ook hier weerde manier waarop hij de mensen in slipjas afbeeldt (zelfs de marechaussee te paard). Voor mij is het nu zeker dat hij ook de tekenaar is van de man in biedermeiermode op de deur in de poort. Opmerkelijk is ook dat hij een paar keer verwijst naar Sint-Janssteen, (als S.I.Sten). Ook het 'manneken pis' komt hier terug. Eén tekst is zelfs te lezen als: wonend in St Jansteen. En de verklaring dat hij 'in Kot' zit met vrouw en kind. Veroordeeld wegens bedelen? Ik begon het zoeken naar een veroordeling c.q. arrestatie. Maar de juiste vraag is niet: 'Waar voor is hij veroordeeld?', maar: 'Wat bracht hem en zijn gezin in de poort?' En dat levert een heel andere invalshoek. Om ten tijde van Colfs, 1823 dus, met het pro bleem van de armen om te gaan, was het nuttig dat zwervers opgeborgen konden worden op gezag van de lokale overheid. Efet Koninklijk Besluit daarover is van 6-11-1822.10 Daarvoor was geen rechtszaak en geen veroordeling nodig. Die hoef ik dus ook niet te zoeken want een besluit van het stadsbestuur volstond. Voor mij is het nu duidelijk: bedelen bracht het gezin in de poort. Taalspel, spelling en een oude kapel Bij het begin van mijn onderzoek stuurde ik een e-mail naar het archief van de gemeente Hulst met de vraag of men wist wat 'manneken pis van de ae capel sinte ians stenen' zou kunnen betekenen en kreeg van archivaris Antoin Prin sen als antwoord een verwijzing naar de oude kapel van Onze Lieve Vrouw van Tereecken en naar de wijk die ernaar genoemd is: Kapelle brug. Opvallend is dat Colfs op de deur de letters 'AE CAPEL' gebruikt en op de balk gebruikt hij 'AU CAPEL'. Er staan meer tekstfouten in zijn stuk, dus erg taalvaardig was hij niet. De schrijfwijze: 'au', is gemakkelijk uit te spreken als [aawj. In dialect is dat de normale uitspraak voor het woord 'oud'. Zou 'ae capel' te lezen zijn als een [aawu]? Dan wordt de betekenis: 'Manneken Pis van d'Ouwe Kapel in Sint Jansteen'. Die plaats bestaat, zoals bevestigd is door Antoine Prin sen. Bij mijn bezoek aan het archief in Hulst ga ik natuurlijk een kaarsje opsteken in de kapel van Onze Lieve Vrouw van Tereecken. Het in formatiebord bij de kapel zegt dat de kapel ter plaatse 'ou kapel' genoemd wordt. 'De Ae Capel Sinte Jans Stenen' is dus een to poniem van een werkelijk bestaande plaats, hoewel de kapel in 1823 feitelijk niet bestaat, en maakt duidelijk dat hij met die scheldnaam, 'Manneken Pis', zichzelf bedoelt. Als au en ae door hem gebruikt worden als schrijfwijze voor de klank ou en hij voor de oe-klank de letter u KAPEL O.L.V. VAN TEREECKEN In 1459 was er reeds sprake van een kapel 'Onse Vrouwe Ter Eecken' nabij de brug over de Gentsche Vaart, de vaarweg tussen Hulst en Gent. Het was toentertijd een belangrijk bedevaartsoord. In 1578 werd de kapel van Ter Eecken verwoest. In 1632 werd ze herbouwd door Legier Cardon. pastoor-deken van Hulst. Bij het Beleg van Hulst in 1645 werd de kapel verlaten.- ze werd afgebroken tussen 1657 en 1686. In 1933 zijn de fundamenten van 'd' Ou' kapel' opgegraven. De huidige kapel is in 1935 ingezegend, gerestaureerd door vrijwilligers in 1990 Informatiebord in Sint Jansteen bij de kapel van OLV van Tereecken. 89 De Waterschans 3 - 2012 EAU STG NUMINE BERGA VICTRIX m m

Periodieken

De Waterschans | 2012 | | pagina 7