De vraag is of dit huwelijk legaal of illegaal is. Volgens de mohammedaanse wetgeving op Maleisië is een meisje meerderjarig na het bereiken van de geslachtsrijpheid en die wetenschap is belangrijk voor het vervolg van de procedure, met name na de huwelijksvol trekking van 1 augustus 1950. Een breed scala aan kranten houdt zich bezig met de zaak en er worden diverse deskun digen aangehaald. De situatie moet bekeken worden in het licht van de Brits-Maleisische en de mohammedaanse wetgeving in Maleisië. Uitgelegd wordt dat de Nederlandse wet geen adoptie kent en geen huwelijk zonder toestemming van de ouders. Voor een jongere (beneden zestien jaar) is zelfs toestemming 'des konings' noodzakelijk. De Nederlandse wet is hier relevant, omdat Bertha via haar vader de Nederlandse nationa liteit heeft. Maar ook over de landsgrenzen komen de commentaren los. Zo meldt de Daily Express dat het gewoonlijk sterke Britse rechtsgevoel niet strookt met wat er gebeurt. Het is afschu welijk en stotend dat men in een Britse kolonie dit verschrikkelijke huwelijk kon accepteren. Op hoog politiek niveau zit men met deze zaak in de maag, want het speelt zich allemaal af onder de Engelse vlag. De Engelse minister van Koloniën stelt alles in het werk om een accep tabele oplossing te vinden, waarbij de nietig verklaring van het huwelijk een eerste vereiste is en Bertha aan haar ouders toebedeeld moet worden. Het conflict om Bertha krijgt een andere dimensie. De zaak ligt politiek zeer gevoelig en kent een volgende fase. Het karakter wordt meer en meer religieus-politiek, maar ontwikkelt zich tegelijkertijd tot een culturele botsing tussen oost en west, een principe- en prestigestrijd tussen Europeanen, die hun tanende gezag probeerden te behouden, en de emanciperende Aziatische bevolking, die zich in toenemende mate teweer begint te stellen tegen de blanke suprematie en haar rechten opeist. Het proces komt in de gehele mohammedaanse wereld onder de aandacht: vanuit Pakistan, Indonesië en Saoedi-Arabië ontvangt de moslim- aanhang morele en financiële steun van funda mentalistische organisaties. In Singapore wordt voor Che Aminah gecollecteerd door de Malay Nationalist Party en de pers draagt haar steentje bij middels demagogische uitspraken. De Engelse autoriteiten maken zich ernstige zorgen; het broeit in de stad Singapore. Nationalisten trachten hun anti-koloniale doel stellingen kracht bij te zetten en in een later stadium worden door burgers dreigbrieven naar het consulaat gestuurd. Ook mevrouw Hertogh ontvangt dergelijke brieven, als zij hier verblijft. Het was niet alleen meer dat kleine meisje uit Nederland. Voor de ouders draaide het alleen om hun kind, maar in Singapore waren andere krachten ontstaan. Moslims proberen hun invloed uit te oefenen door Che Aminah bij te staan. De Engelsen trachten vooral hun invloed aan te wenden en een antwoord te vinden op reacties voortkomend uit een ontkiemende onafhankelijkheidsstrijd. Achter de schermen wordt door beide partijen juridisch alles uit de kast gehaald om de rechter te overtuigen van hun gelijk. Zaken die daarbij een rol spelen gaan over het mohammedaans zijn van Bertha, de rechten van de Kathi (de voorganger die een huwelijksplechtigheid mag voltrekken) en de geldigheid van de huwelijks- De Waterschans 4 - 2012 142 Afb. 4: Van derGaag, Bertha, Che Aminah, Mansoren Majid, Beeldbank MHC 143 De Waterschans 4 - 2012 uitgebreid geredetwist over welke regelgeving nu leidend is: de Engelse of de Nederlandse. De domiciliekwestie speelt daarbij een belang rijke rol. De heer Shearn, die Nederland als advocaat vertegenwoordigt, heeft in drie punten weerge geven waarom Che Aminah niet in aanmerking komt voor adoptie inzake Bertha, maar dat zij rechtens toebedeeld moet worden aan haar ouders. Als juridische rechtsgrond voert hij aan dat ten eerste Bertha geen mohammedaanse is en dus niet wettig is gehuwd; ten tweede dat op het moment van haar huwelijk zij haar domicilie in Nederland had, hetgeen niet door de tegen partij is bestreden: en ten derde dat in moham medaanse wetten wordt voorgeschreven dat een meisje, of door haar vader, of door haar grootvader of door een Kathi (mohammedaanse autoriteit) ten huwelijk wordt gegeven. Mits de Kathi daarvoor is aangewezen via machtiging door het staatshoofd. Uit de verhoren blijkt dat dit hier niet het geval is, want de heer Shearn heeft uitdrukkelijk naar dit benoemingsbesluit gevraagd, maar men kon het niet overleggen. Het verhoor van mevrouw Hertogh gaat niet geheel van een leien dakje, omdat zij veel moeite heeft met de aan haar opgedragen opdracht om een tekst in het Nederlands te schrijven. Er wordt door de rechter betwijfeld of zij daarom bekwaam genoeg zal zijn om Bertha op te voeden. Voor hem is de rode draad in dit proces het welzijn van Bertha. Mevrouw Hertogh vertelt dat er een comité in Bergen op Zoom is, waarvan één van de leden ook lid is van het Rode Kruis en het comité zal er alles aan doen om goed voor Bertha te zorgen. De vraag van de rechter of zij als moslima is opgevoed, wordt door mevrouw Hertogh negatief beantwoord. De tegenpartij (advocaat de heer Ebers) probeert op juridische gronden een draai aan de zaak te geven, namelijk dat dit onderwerp van de huwelijkswetgeving niet tot de jurisdictie van het Singaporese Hof behoort: de geldigheid van dit mohammedaanse huwelijk moet door het geestelijk hof worden beoordeeld en het proces wordt gevoerd op grond van de Guardianship of Infants Order (voogdijwetgeving]. Deze verordening kent de rechter niet het recht toe een huwelijk nietig te verklaren. De Engelse rechter Brown gaat in op de huwe- voltrekking in Selangor, verband houdend met de domiciliekwestie. Zo vindt er een kanteling plaats in de rechtsgang; niet meer de voogdij, maar het huwelijk vormt het hoofdonderwerp. Juridisch gezien is dit een nieuwe zaak die aan de orde komt. Alle registers worden opengetrokken: de landsadvocaat in Singapore, de heer Van der Gaag, het Comité Bertha Hertogh, het minis terie van Buitenlandse Zaken: iedereen is op zoek naar de juridische mogelijkheden voor een hernieuwd proces. De consul-generaal wil dat mevrouw Adeline Hertogh in persoon aanwezig zal zijn bij de openbare behandeling tijdens het nieuwe proces, van 20 tot 23 november 1950. Nederland is in de ban van Bertha Hertogh. Als reactie op de gebeurtenissen roept de Muslim Welfare Association een massabijeen komst uit in Singapore op 1 september 1950, direct na het vrijdaggebed. De rechtszitting Op 22 november 1950 vindt de eerste dag van de hernieuwde zitting plaats. Mevrouw Hertogh is aanwezig in de rechtszaal. Op deze zittingsdag draait het vooral om de mohammedaanse rechtspleging. Tijdens de verhoren wordt er FAUSTD NUMINE BERGA VICTRIX

Periodieken

De Waterschans | 2012 | | pagina 14