I
M
m
c:
Afb. 13: Keramiek met een stilleven van Piet Buijs uit 1952
onbekend zijn, dat de werken in een dusdanige
slechte staat verkeren en ook kwalitatief der
mate oninteressant zijn, dat zij niet bewaard
gaan worden. Al op 7 januari reageert Piet Buijs
op het eerder genoemde stuk in BN/De Stem en
zijn de namen van de kunstenaars van de wer
ken bekend. Op 8 januari wordt door Erna van
Olphen en Gerard van den Berg een bezwaar
schrift gericht aan B&W van de gemeente Bre
da, de raadsfracties en de afdeling Cultuur van
dezelfde gemeente, BN/De Stem, Wijkraad Heu
vel, Woningcorporatie Laurentius - eigenaar van
Heuvel 100 -, Piet Buijs, de weduwe van Fons
Neijens - Marij Neijens-Wiegman - Schatten
van Brabant, het Graphic Design Museum,16 de
Academie voor Kunst en Vormgeving Sint Joost
in Breda en het Brabants Kenniscentrum voor
Kunst en Cultuur (BKKC) in Tilburg. In de brief
wordt gewezen op het cultuurhistorische belang
van de kunstwerken die vanuit de percentagere
geling destijds zijn vervaardigd, op de schending
van het auteursrecht, en, heel belangrijk, op de
door de afdeling Cultuur van de gemeente uitge
brachte 'Visie Heuvel 2010-2015' waarin gesteld
wordt dat zoveel mogelijk verwijzingen naar de
oorsprong en het bestaan van deze wederop-
bouwwijk gespaard dienen te blijven. Een ander
sterk punt is de verwijzing van de actievoerders
naar de profilering van de gemeente Breda als
stad voor de beeldcultuur en het cultureel erf
goed.
Wijkraad Heuvel schaart zich onmiddellijk ach
ter de actievoerders, evenals de CDA-fractie.
Inmiddels is ook contact gelegd met Bond
Heemschut, in mijn persoon, en er wordt snel
een aantal strategische stappen gezet. De drie
kunstwerken worden aangemeld op de web
site van het ICN en bij het meldpunt van Bond
Heemschut.
De Waterschans 2 - 2013
Omdat de gemeente twijfelt aan de kwaliteit én
de staat van de drie kunstwerken, stellen de
actievoerders op instigatie van Bond Heemschut
voor dat de gemeente een onafhankelijk rap
port laat opstellen door het BKKC. Dat gebeurt:
kunsthistoricus Erik Luermans, adviseur aldaar,
schrijft een uitvoerig rapport waarin hij het ge
bouw van Mol, de positie van de kunstenaars en
de waarde en de toestand van de kunstwerken
toelicht. Onomstotelijk staat vast dat het hier
kunstwerken betreft die vanwege de kwaliteit
bewaard dienen te worden. De staat waarin zij
verkeren is bovendien goed.
Een derde stap wordt richting Art Conservation
gezet. Gevraagd wordt om een offerte met stap
penplan voor redding, restauratie-conserve-
ring-schoonmaken, en herplaatsing.
Na het uitkomen van het rapport Luermans op
5 februari 2011, vindt er overleg plaats tussen
vertegenwoordigers van de gemeente, Woning
corporatie Laurentius, die eigenaar van het
gebouw is, en de actievoerders. Naar aanleiding
hiervan schrijft de CDA-fractie een brief aan
B&W, waarin de uitkomsten van het rapport
Luermans worden gememoreerd en tevens
wordt gewezen op het draagvlak binnen Wijkraad
Heuvel. De wijkraad verzendt inmiddels een
brief aan 65 instanties en personen waarin om
behoud van de kunstwerken wordt gevraagd. Op
8 februari krijgen Piet Buijs en Marij Neijens-
Wiegman een aangetekende brief van Lauren
tius Wonen waarin gesteld wordt: "In een vroeg
stadium van de herontwikkeling hebben wij al
met de gemeente overlegd over de aanwezige
kunstwerken. Op basis van onderzoek van de
gemeente hebben wij toen geconcludeerd dat
deze niet bijzonder genoeg waren om te bewa
ren. De kunstwerken zijn ook niet als waardevol
74
Afb. 16: Het wandplastiek van Fons Neijens wordt door Art
Conservation verwijderd
Afb. 14: Het middengedeelte van het wandplastiek |g|
is door het roesten van het betonijzer beschadigd
Afb. 15: De vervangen wapening van het midden
gedeelte van het wandplastiek
Afb. 17: Restauratie van het middengedeelte van het
wandplastiek
De Waterschans 2 - 2013