1 I^ï ■I 11 r 1 s 1 sfli; J i it ll I si I s r iltsï '1 I s z li Ir 1^ I? king gesteld, zoals Van den Bulck veronderstelde op basis van hun huwelijkscontract, waarin aan Maria eigen vertrekken, een garderobe en kasten werden toegezegd.37 Jacqueline zal zich vermoe delijk behalve uit haar ambt ook uit het hof terug getrokken hebben, waardoor geen aanpassing van de bestaande appartementen en ceremoniële indeling hoefde plaats te vinden. Zij kan het Klein Hof elders in de stad zijn gaan bewonen, dat in opdracht van Antoon tussen 1534 en 1541 als gasten- en weduwenverblijf was gebouwd, zoals later ook haar dochter Anna en schoondochter Maria van Lannoy deden toen zij beiden weduwe waren geworden.38 Conclusie Zowel architectuurhistorische, sociaal-culturele als biografische gegevens, gebruikt in een 'architectonische invuloefening,'39 hebben aan het licht gebracht dat in de twee woonvleugels oorspronkelijk geen appartement voor de vrouwe als zodanig in gebruik was en dat weduwnaar Jan III van Glymes de gehele eerste verdieping van de tuinvleugel ter beschikking stond. Deze bronnen hebben ook aannemelijk gemaakt dat niet Antoon van Glymes, maar zijn broer Philips in 1522 een kamer in het hof bewoonde, dat Antoon van Glymes en Jacqueline van Croy het hof gingen bewonen na het overlijden van Jan III en dat Jan IV van Glymes en Maria van Lannoy in het hof hun intrek namen na het terugtreden van Jacqueline. Deze methode kan dus een relatief compleet overzicht van de functie en indeling van delen van het hof helpen maken. Noten 55-56. De Waterschans 2 - 2013 52 «f8 e III s 1 i «3 8 1 JS cS jj* i-s 2 V e e 8| 1 s .1 .S J?: x ■Z J 2 2 02 3 2 2 g I "I 4 fe| 3 J 81. S If I «s 8.+-SÏ 1 V v 1 I ■g^s I - r u ss I 313 1 3 1 s g a elü- Sï "B De Waterschans 1 - 2013 53 FAUSTD NUMINE BERQA VICTRIX 1 Ad van den Bulck, *"T contoer boven de eetcamere". De invloed van hiërarchie en distantie op de indeling van de woonvleugels van het Markiezenhof in de eerste helft van de zestiende eeuw. Een literatuurstudie, deel I', De Waterschans 36:1 [2006) 10. 2 Ad van den Bulck, '"T contoer boven de eetcamere". De invloed van hiërarchie en distantie op de indeling van de woonvleugels van het Markiezenhof in de eerste helft van de zestiende eeuw. Een literatuurstudie, deel II', De Waterschans 36:2 (2006) 48-49, 55. Een zaalgebouw heeft een verhouding van circa 5:10, een of twee verdiepingen, een steil dak en geen interne dragende muren. Dank aan Yolande Kortlever. 3 Ruud Meischke, 'Het Markiezenhof te Bergen op Zoom', in: Bergen op Zoom gebouwd en beschouwd [Alphen aan den Rijn 1987) 30; Ruud Meischke, 'Het 'heer'lijke leven in het Markie zenhof', De Waterschans 36:4 (2006) 127-128. 4 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere'", 9. 5 C.J.F. Slootmans, Jan metten lippen, zijn familie en zijn stad. Een geschiedenis der Bergen-op-Zoomsche heren van Glymes (Rotterdam/Antwerpen 1945) 186. 6 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere"', 10; Ibidem, 48-49, 54. Frans was de voertaal onder de elite. De salette, gebruikt voor onder meer publieke ceremoniële maaltijden, was Bourgondisch van oorsprong. Deze vervulde de functie van voorkamer en was gesitueerd tussen de salie (zaal) en chambre. De antichambre, met gelijksoortige functie, raakte pas vanaf de jaren 1540 in gebruik. Omdat functies ambi valent waren en benamingen ambigu en omdat normen per geografisch gebied en cultuurgebied verschilden, is vervolg onderzoek noodzakelijk om interpretaties van vertrekfuncties en -relaties te kunnen maken. Dank aan Konrad Ottenheym. 7 Zowel Meischke als Van den Bulck situeerde in vertrek 3a in zowel de oude als de nieuwe situatie een salette. Ibidem, 55. 8 Ibidem, 7, 11, 13; Willem A. van Ham, Het Markiezenhof te Bergen op Zoom. Een overzicht vanuit de bronnen van zijn ge schiedenis tot 1795 (Bergen op Zoom 1986) 54. 9 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere"', 11. 10 Krista De Jonge, Piet Geleyns en Markus Hörsch, Gotiek in het hertogdom Brabant (Leuven 2009) 90. 11 Meischke, 'Het Markiezenhof te Bergen op Zoom', 14-16. Dank aan Jan Peeters. 12 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere'", 11; Ibidem, 50, 52-53, 55; De Jonge, Geleyns en Hörsch, Gotiek in het hertogdom Brabant, 76-77. 13 Ibidem, 9-12, 49, 50. 14 De Jonge, Geleyns en Hörsch, Gotiek in het hertogdom Brabant, 63-64. 15 Slootmans, Jan metten lippen, zijn familie en zijn stad, 186. 16 Van Ham, Het Markiezenhof te Bergen op Zoom, 54-55. 17 Merry E. Wiesner-Hanks, Early Modern Europe, 1450-1789 (Cambridge 2010) 53, 64. 18 Slootmans, Jan metten lippen, zijn familie en zijn stad, 187-191, 193. 19 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere"', 11. 20 Slootmans, Jan metten lippen, zijn familie en zijn stad, 186. 21 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere"', 10-11, 49-50, 54-56; Meischke, 'Het Markiezenhof te Bergen op Zoom', 23-24. 22 Wiesner-Hanks, Early Modern Europe, 1450-1789, 53. 23 Slootmans, Jan metten lippen, zijn familie en zijn stad, 187-188, 193-194. 24 Ibidem, 193-194. 25 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere'", 50-51. 26 Slootmans, Jan metten lippen, zijn familie en zijn stad, 193. 27 Wiesner-Hanks, Early Modern Europe, 1450-1789, 62-64. 28 Slootmans, Jan metten lippen, zijn familie en zijn stad, 194-195, 196. 29 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere'", 54-55. 30 Bovendien werd in opdracht van Antoon en Jacqueline, vol gens Meischke omstreeks 1535, een tweede garderobe aan de zuidvleugel gezet (4d). Meischke, 'Het Markiezenhof te Bergen op Zoom', 55-56. 31 Van Ham, Het Markiezenhof te Bergen op Zoom, 71. 32 Ibidem, 55; Meischke, 'Het Markiezenhof te Bergen op Zoom', 33 De door De Jonge gegeven datering van de zaal- en woon vleugels (1480-1495) zijn echter aan de vroege kant. Krista De Jonge, Piet Geleyns en Markus Hörsch, Gotiek in het hertog dom Brabant (Leuven 2009)96. 34 Van Ham, Het Markiezenhof te Bergen op Zoom, 64. 35 Krista De Jonge, Piet Geleyns en Markus Hörsch, Gotiek in het hertogdom Brabant (Leuven 2009) 93. 36 bidem, 71. 37 Slootmans, Jan metten lippen, 374-375. 38 Van den Bulck, "'T contoer boven de eetcamere'", 51, 56. 39 Ad van den Bulck, 'Reactie op het commentaar van Ruud Meischke', De Waterschans 36:4 (2006) 129-130. r- S M> oo 2 ca ■E PU O CS ■i I "3 O On" CO *-h -+ s- 2 T i co JB o ^3. Os T CO 1 .2 r 1 <-> 5 2 3 12 |J V co OO O eö - -fi cS li p t 5 -ö W 5 sO 13 e +- x x e 2 w r -r 8 I A "e 32 1- I X 5 lo nO i S" 1 S" 5 O O R a co O -5 co 5 cc <3 C AO c io 82 t rA 2 S C S,*-• 5 c c :üT'Sc Z fc 3 C CO 3 n -> .S tr E S M S C C/3 O U -o OO 5 rsT Ji i 9 w c n .S H 2 D. 11 E 3 3 <N H CS 2 sp R lo Zl l.t a 2 co G -8 o W e u* c S H V 33 §Vh e 4 CN CO CS SE oc cLe-h e ÖO 8 03 P3 5 'C 7 Ck bC O "S 2 1 3 X Cl CG c -5 - 2 tn Co x S p m so i-J «- 5£ t CS ij 3 h M OO 9 S >S -7 c u -S s D. o. 1 7? CO TJ- sC sO S3- S 3 sr sr c3 V Q -S - tn 8 g oc O p ir, C t-H y iS H- e s !«=-•§« E ui u J 8 "o 2! Sl, 5 ai O e S «j 5 T_ N 5 +- co - Cl. ui E» O O I +1 S X A3 V P« ui w) s ÊP os .9. J JT so" B OS CA 2 a s4 .5»! ,2, O c o S f p, g v F =7 0 ai '0 A §52-? f 7 3 »t in E Ibg - r-l O fS lo -■ CS T3 ir> I u S: z c LJ ►G to O rt g Ov rH AO z i G 2> 3Ï CX rt r-i - G Os •ctj 2 P c oo io a ca to c °P G Ln G •a T-i 1 C fi 3 i ca in a V ia .2 r- to 2 G a c (2 V u f c -f- 0 5 - CL r- lO p so es lo - V E J2 rtE, -t-_r S 'S S II CO -I J, TiOÏ 2 S pa g jt+- V O rsj r"1 5 5 fc h J2 V 'f G a pa 3 8 3 H E c 5 io <N u-) 1 8 O fi S? in 5 ut" C G oo S-S IT C U sa G O pa 5 pa L-J QJ OD CD CD QQ -CL .CJ CD O -c O .LO CD CD c: CD CD ND CS

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 7