later van die van Sint-Bertijns.38 Beide broers gingen in de loop van hun carrière de door hen gevoerde wapens aanpassen aan model A. Conservatiever waren kennelijk hun broers Filips, heer van Grimbergen en Cornelis, heer van Zevenbergen. Zij hielden het doorgaans bij het oude wapen, type B.39 Een afwezige schoonmoeder Het zou consequent zijn geweest op de zijkanten van de schouw de wapens van de ouders van Jan III van Glymes, respec tievelijk die van Adriana van Brimeu, af te beelden. Op de linkerzijkant heeft men zich aan dat uitgangspunt gehouden: bovenaan prijkt het wapen Glymes-Bergen (volgens het oude model B) en beneden het al beschreven wapen Rouveroy - Saint-Simon (C). Aan de rechterzijkant is bovenaan het familiewapen Brimeu (D) aangebracht. Beneden zou dat van Rambures te zien moeten zijn: in goud drie rode dwarsbalken (afb. 18). Het zou Antonia (Antonette), moeder van Adriana van Brimeu vertegenwoordigen. Hier is echter het persoon lijke wapen van haar dochter als vrouw van Jan III te zien. Wat is de reden geweest om het wapen van de schoonmoeder weg te laten? Beide families, zowel de Brimeu's als de Rambures, waren pionnen in de strijd tussen de Franse koningen en de Bourgondiërs. Hierbij ging het vooral om het bezit van een gebied dat de graafschappen Artois, Henegouwen en Vlaanderen omvatte. Hier is pas in de loop van de zeventiende eeuw de grens definitief naar het noorden (nu die tussen België en Frankrijk) opgeschoven.40 Zodra de politieke balans doorsloeg ten gunste van één van beide partijen, moesten de adellijke families in deze streek opnieuw hun politieke standpunt bepalen. De Brimeu's wedden soms op twee paarden tegelijk: Karel, de oudste broer van Adriana diende de koning van Frankrijk als legeraanvoerder; haar tweede broer Eustaas (Eustachius) bracht het echter tot raadsheer van de Bourgondisch-Habsburgse vorsten. De Rambures waren bezitters van een sterke burcht in het grensland Picardië. Zij waren lange tijd op de hand van Bourgondië, maar kozen tenslotte toch voor de koning.41 Aan de voorzijde van de schouw heeft de opdrachtgever zoals gezegd zijn verbondenheid met het regerende vorstenhuis van Oostenrijk als opvolger van de Bourgondische dynastie in beeld laten brengen, niet alleen door het tonen van de keten van het Gulden Vlies, maar ook door een schuinkruis in de standaard rechts (b) in te voegen. Er kan dus een politiek motief zijn geweest voor het weglaten van het wapen Rambures. Ook een persoonlijke noot kan bij de keuze een rol hebben gespeeld, namelijk een verslechtering van de familiaire betrek kingen tussen de Glymes, de Brimeu's en de Rambures. Onderzoek hiernaar heeft tot dusverre echter geen duidelijkheid opgeleverd. Misschien kan piëteit van Jan III als weduwnaar ten opzichte van zijn overleden vrouw (hij is niet hertrouwd) een rol gespeeld hebben.42 Maar een minder representatieve plaats zoals de zijkant van de schoorsteenboezem blijft toch een vreemde plaats om haar te gedenken. Een alliantiewapen (de wapens van man en vrouw naast elkaar) aan de voorzijde van de schouw zou in dit geval meer passend zijn geweest. Conclusie De monumentale schouw in het Markiezenhof stelt het bekendste tafereel uit de rijke legende rond Sint Christoffel voor: het moment waarop hij, verwonderd omziende, het kind op zijn schouders gaat aanspreken. De heraldische versiering van de schoorsteen mantel lijkt een duidelijke taal te spreken: hier is op de ereplaats in het midden onder Afb. 18: Kleurafbeelding van het wapen van de familie Rambures 17 De Waterschans 1 - 2014

Periodieken

De Waterschans | 2014 | | pagina 17