verslag in een goed gedocumenteerd artikel, dat verscheen in het jaarboek van De Ghulden Roos8 Materiële beschrijving De schoorsteenboezem, opgebouwd uit vijf hardstenen platen (drie aan de voorzijde en twee aan de zijkanten) wordt gedragen door twee zogenaamde wangen, waarop een latei- of boezembalk rust, samengesteld uit één stuk steen (afb. 1Zij rusten aan de benedenzijde op rijkversierde consoles en gaan aan de boven zijde over in een overhuiving, die volgens Booij oorspronkelijk uit waaiergewelfjes bestond en iets smaller dan de boezem was. Het beeld houwwerk van de drie middelste velden vormt een voorstelling van de legende over de heilige reus Christoffel. De voorgangers van de tegen woordige overhuiving zijn in de loop van de eeuwen verloren gegaan. De nieuwe is een reconstructie, vervaardigd uit Baumbergersteen en vormgegeven naar die van een laatgotische schouw in de schepenzaal van het stadhuis te Kortrijk (België). De overhuiving te Bergen op Zoom is het enige onderdeel dat kleurig beschilderd is. De gewelfvelden zijn lichtblauw geschilderd, terwijl de druipers aan de kruisingen van de gewelfribben bedekt zijn met bladgoud. Laboratoriumonderzoek op de schouw naar eventuele kleurresten heeft niets opgeleverd.9 Iconografie De voorzijde van de schouwboezem kan worden opgevat als een polyptiek van vijf verticale panelen, gescheiden door bundelpijlers of pilasters (afb. 2). Op de voorstelling in het brede middenveld van de schoorsteenboezem waadt de heilige reus Christoffel door het water van de rivier, waarover hij volgens de legende het Christuskind droeg. De links en rechts aan de centrale scène grenzende panelen vullen deze aan met een voorstelling van de kluizenaar, die getuige van het gebeuren was, respectie velijk de hut van de heilige met daarachter een wonderbaarlijk opnieuw uit een dode stronk ontsproten boom. Het benedengedeelte van de boezem wordt nog opgevrolijkt door putti (naakte kindertjes), apen en monsterlijke diertjes, waaronder draken. De versiering van de schouw met wapens en standaarden herinnert aan de opdrachtgever Jan III van Glymes en zijn overleden echt genote Adriana van Brimeu.10 De heraldica zijn te zien op de schoorsteenboezem boven de latei- of schouwbalk onder een driepas (hier een gedrukte boog samengesteld uit één halve en twee driekwart cirkels) en op standaarden, bevestigd aan toernooilansen. Zij worden gedragen door leeuwen die zich uiterst links en rechts aan de voorzijde én op schilden aan de zijkanten van de schouw bevinden afb.3)11 CHRISTOFFEL Legende Christoffel is een volkomen legendarische figuur. Hij zou oorspronkelijk Reprobus hebben geheten en een reus van buitengewone gestalte zijn geweest die zich na wonderlijke avonturen tot het christendom bekeerde. Een kluizenaar die aan een brede, kolkende rivier woonde, inspireerde de kolossale man om arme reizigers en pelgrims over de stroom te dragen. Op een dag kwam een jongetje zich melden om overgezet te worden. Tijdens de overtocht bleek het loodzwaar te zijn, zo zwaar zelfs dat de reus slechts met moeite de overkant kon bereiken. Daar maakte het kind zich bekend als Christus en verklaarde zijn buitengewone gewicht door het feit, dat hij de hele wereld bij zich droeg. Na de zojuist verhaalde gebeurtenis veran derde Reprobus zijn naam in Christophorus (Nederlands: Christofoor of Christoffel) wat Afb. 2: Middendeel van de schouwboezem. Overzicht van de vijf panelen: in het midden Sint Christoffel met kind Jezus, links de kluizenaar voor zijn hut, rechts de hut van de heilige. In de panelen uiterst links en rechts leeuwen met standaarden. De Waterschans 1 - 2014 8

Periodieken

De Waterschans | 2014 | | pagina 8