vliegen drie duiven, elk met een olijftak in de snavel. Ze vliegen niet in dezelfde richting, maar naar elkaar toe, in een soort driehoek, zodat de drie olijftakken in elkaar zijn verstrengeld. De voorstelling is voorzien van een opschrift: "PAX OPTIMA RERUM /Anno 1648/ 24 OcÜobris]". De Vrede van Münster Het Latijnse opschrift betekent letterlijk "Vrede is het beste der dingen" en bij "1648" denkt iedereen natuurlijk aan de Vrede van Münster, het einde van de Tachtigjarige Oorlog. Daar zou de voorstelling op de haardplaat wel naar verwijzen. Ik herinnerde me een prachtig schil derij dat ik in 1974 gezien had van Gerard Ter Borch. Ter Borch was een zeventiende-eeuwse landjonker uit Overijssel en tegelijkertijd een buitengewoon knappe schilder. In 1648 was hij als een soort beeldverslaggever aanwezig bij de vredesonderhandelingen in Münster en maakte een groot aantal portretten van de leden van de Nederlandse en de Spaanse delegaties. Waar ik aan terugdacht, was een soort geschilderde staatsiefoto, een groepsportret, dat hij gemaakt had van de Nederlandse en de Spaanse ge zanten op het moment suprême, het ogenblik waarop ze de eed aflegden op de vredesover eenkomst.2 Toen ik de tentoonstellingscatalogus er bij pak te om dat schilderij nog eens te bekijken, zag ik dat in de bijbehorende tekst een andere datum vermeld was dan op de haardplaat: 15 mei in plaats van 24 oktober 1648.3 Waarom zou dat zijn? Ik begon me ook af te vragen waarom er drie vredesduiven in de voor stelling te zien zijn, één is toch genoeg? En bij nader inzien kwam de voorstelling van de haardplaat me ergens bekend voor, ik meende me te herinneren dat ik hem wel eens op een penning had gezien. Ik werd getroffen door de eenvoud van de voorstelling, de kracht die uitging van de herhaling van het motief van de vredesduif. Dergelijke strakke, emblematische voorstellingen zijn typisch voor zeventiende- eeuwse penningen. Wie zou de compositie bedacht hebben en wat zou het precies bete kenen? Meerdere vragen dus, die om een ant woord vroegen. Van Loons Beschryving der Nederlandsche Historipenningen Als je iets wilt weten over zeventiende-eeuwse Nederlandse gedenkpenningen, is de klassieke aanpak om te kijken wat Van Loon er over zegt. Gerard van Loon was een achttiende-eeuwse oudheidkundige die in de jaren rond 1730 een vierdelige Beschryving der Nederlandsche Histo ripenningen publiceerde.4 In dit boekwerk zijn de penningen niet alleen beschreven, maar ook in prenten afgebeeld. Van Loon geldt vandaag de dag nog steeds als hand boek. In het exemplaar in de bibliotheek van het Mar kiezenhof zag ik dat er inderdaad in 1648 in Münster een penning was geslagen met precies dezelfde voorstelling en hetzelfde opschrift of randschrift als de haardplaat.5 Op het internet zijn enkele afbeeldingen van deze penning te vinden. Maar in Van Loon zag ik ook dat er veel meer penningen geslagen Afb 2: Eed op de vredesovereenkomst door de Spaanse en de Nederlandse gezanten, olieverf op doek, Gerard Ter Borch 1648 167 De Waterschans 4 - 2014

Periodieken

De Waterschans | 2014 | | pagina 31