Hij was geïnteresseerd in archeologie en genea logie en bezat een bekende brieven-, boeken- en muntencoLLectie.14 Van Kretschmar omschreef hem als "CoLLectionneur op het gebied van boe ken en munten op archeologisch gebied."15 Be halve amateurhistoricus was CorneLis Ascanius IV kunstliefhebber: "Zo liet hij, in lijn met de traditie, nieuwe familieportretten maken, onder meer door zijn vooraanstaande stadgenoten Frans Decker (1684-1751) en CorneLis Troost (1697-1 750)."16 Op 18 februari 1721 (toen CorneLis Ascanius IV het familiekapitaal reeds had weten te verdub belen) huwde hij in Haarlem Maria de Lange.17 Ook het jacht, dat prominent in de achtergrond is weergegeven, verwijst naar de hoge publieke ambten en sociale status van de geportretteerde en zijn familie. Een jacht kon uitsluitend het bezit zijn van de rijksten; ook werd een zogeheten Statenjacht door de Staten-GeneraaL gebruikt voor communicatie met lagere overheden, waar van CorneLis Ascanius IV deel uitmaakte.18 Op gelijke wijze was Bergen op Zoom belangrijk voor Maria: zij was er geboren en gedoopt.19 In de woorden van haar vader: "Opden 2 April 1696 is mijn vrouw inde Craam gekomen des smorgens omtrent quartier voor 6 uren van een dogter en is tot bergen gedoopt door D[ominus] Turcq en is genaamt Maria."20 Haar ouders, Bonaventura de Lange (1660-1701) en Catharina de Vos (1668-1 71 7), hebben in Ber gen op Zoom gewoond en gingen er ter kerke. Ten tijde van hun ondertrouw, op 8 juni 1688 in Middelburg, was Catharina woonachtig in Mid delburg en was Bonaventura reeds woonachtig in Bergen op Zoom. Ook verkreeg Catharina toe stemming voor lidmaatschap van de Nederduits Gereformeerde gemeente van Bergen op Zoom.21 Bovendien vervulde Bonaventura in Bergen op Zoom de niet onaanzienlijke functies van ontvan ger van de gemene middelen (1679), van de na tionale fortificatiën (1698) en van de contributies van Staats-VLaanderen (1701) en hij is er overle den. Bonaventura en Catharina hadden samen zeven kinderen, die allen behalve de eerstgebo rene gedoopt waren te Bergen op Zoom: Fran- coisa, CorneLis, Abraham Pieter, CorneLis, Maria, Johan en Elisabeth (afb. 3).22 Van hen overleden ook CorneLis, CorneLis en Eli sabeth in Bergen op Zoom.23 De twee steden vormden dus ook figuurlijk de achtergronden van CorneLis Ascanius en Maria. Met de geschilderde achtergrond die Bergen op Zoom voorstelt is echter iets aan de hand. Betrouwbaarheid Het door Decker in het portret van Maria de Lan ge geschilderde stadsprofiel of -prospect (afb. 4) is gebaseerd op een gravure die gepubliceerd is in het door Jacques/Jacobus Le Roy (1633-1719) samengestelde Castella Pretoria Nobilium Brabanti^, uitgegeven door Pieter van der Aa, Leiden 1699 (p. 81), alsmede in de heruitgave Brabantia Hlustrata uitgegeven door Daniel van den DaeLen, Leiden 1 705 (p. 82) en in het eveneens door Le Roy samengestelde Delices de la Noblesse uitgegeven door Adriaan Braak man, Amsterdam 1706, nr. 115.24 Deze gravure toont de stad in profiel vanuit zuid westelijke richting (afb. 5, 6). Herkenningspunten zijn onder meer de silhouetten van de Gevangen poort, de drossaardswoning, het markiezenhof, de voormalige Sint MargrietenkapeL en de Sint Gertrudiskerk. Het in het portret weergegeven profiel van Ber gen op Zoom was in 1732 echter niet langer actueel, noch was het dat geweest omstreeks 1721, ten tijde van de vermeende vervaardiging van de originele portretten. Reeds in 1708 zou namelijk de bovenbouw van de grote toren van het markiezenhof zijn afgebroken in verband met instortingsgevaar.25 Johan Faure noemde 1708 als jaar van afbraak en schreef over de toren in Histoire Abregée De La Vide De Bergen-Op-Zoom: "de verhoging draagt een verbreding, waardoor de minste wind hem in beweging zet, waardoor het bij meer wind erop lijkt dat op elk moment de aangrenzende vleugel verpletterd kan worden. Ze werd voor heen afgedekt met een naald waarvan de hoogte op de zelfde wijze het gevaar leek te doen toene men."26 Deze datering is echter pas opgetekend in 1761 - en een grotere tijdsspanne betekent een even redige foutmarge. Van Ham veronderstelde dat deze en andere werkzaamheden werden uitge voerd in opdracht van Frederik Maurits de La Tour d'Auvergne (echtgenoot van markiezin Henriëtte Francisca van HohenzoLLern 1642-1707, ten bate van zijn zoon (die in het zeLfde jaar werd gehuL digd), waardoor 1708 niet kan kLoppen.27 Andere tekstueLe bronnen over de torenafbraak zijn onbekend, maar iconografische bronnen De Waterschans 2 - 2015 60

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 20