Canneman bedacht niet alleen de vorm van de
achttiende-eeuwse doorgangen en paneeldeu
ren, hij ging ook zelf op zoek naar schouwen,
wandbekleding, decoraties en meubels in de
gewenste Louis-stijlen.5 Sommige objecten zijn
op advies van Canneman door de gemeente
aangekocht, andere door de Vrienden van het
Markiezenhof, weer andere zijn bruiklenen van
de overheid.
Als restauratiearchitect van Monumentenzorg
had Canneman gemakkelijk toegang tot de
enorme collectie die de Nederlandse Staat op
dat gebied bezit. Sinds het einde van de negen
tiende eeuw is deze collectie gevormd uit
legaten en uit objecten die ter beschikking zijn
gekomen bij aankoop, in beslagname en af
braak van gebouwen. Destijds werd de collectie
beheerd door de Dienst voor 's Rijks verspreide
Kunstvoorwerpen, later genaamd Instituut Col
lectie Nederland (ICN), dat in 2011 is opgegaan
in de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE).
Een groot aantal door Canneman geselec
teerde objecten kwam vervolgens in langdurig
bruikleen uit het Rijksdepot in Den Haag naar
Bergen op Zoom. En zo werd er op de boven
verdieping van het Markiezenhof met materiaal
van elders een prachtige reeks stijlkamers ge
creëerd.
Afb. 3: Paneel 5, detail: een gestapeld landschap. Foto: Het Markiezenhof, Daphne Valentijn.
71
De Waterschans 2 - 2015