Canneman bedacht niet alleen de vorm van de achttiende-eeuwse doorgangen en paneeldeu ren, hij ging ook zelf op zoek naar schouwen, wandbekleding, decoraties en meubels in de gewenste Louis-stijlen.5 Sommige objecten zijn op advies van Canneman door de gemeente aangekocht, andere door de Vrienden van het Markiezenhof, weer andere zijn bruiklenen van de overheid. Als restauratiearchitect van Monumentenzorg had Canneman gemakkelijk toegang tot de enorme collectie die de Nederlandse Staat op dat gebied bezit. Sinds het einde van de negen tiende eeuw is deze collectie gevormd uit legaten en uit objecten die ter beschikking zijn gekomen bij aankoop, in beslagname en af braak van gebouwen. Destijds werd de collectie beheerd door de Dienst voor 's Rijks verspreide Kunstvoorwerpen, later genaamd Instituut Col lectie Nederland (ICN), dat in 2011 is opgegaan in de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE). Een groot aantal door Canneman geselec teerde objecten kwam vervolgens in langdurig bruikleen uit het Rijksdepot in Den Haag naar Bergen op Zoom. En zo werd er op de boven verdieping van het Markiezenhof met materiaal van elders een prachtige reeks stijlkamers ge creëerd. Afb. 3: Paneel 5, detail: een gestapeld landschap. Foto: Het Markiezenhof, Daphne Valentijn. 71 De Waterschans 2 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 31