landschappen gedurende langere tijd kenmer kend voor zijn werk. Onze conclusie was dat er geen relatie bestond tussen de landschappen in het Van Sypesteynbehangsel en de topografische werkelijkheid: de voorstellingen waren door de schilder gecomponeerd en berustten alle op fan tasie. Toch een topografisch motief Vier jaar later liep ik weer eens gedachteloos door de Augustakamer, het zal de duizendste keer zijn geweest, toen ik ineens in één van de panelen van het behangsel een gebouw meende te herkennen. Was dat niet het kasteel van Re- nesse? Waarom had ik dat niet eerder gezien? Omdat ik eigenlijk Renesse helemaal niet ken, ik ben er nooit geweest, heb ik mijn ingeving di rect gecontroleerd door foto's van het kasteel te googelen en inderdaad: het was slot Moermond en het ziet er nog bijna net zo uit als in het be hangsel. Dus toch een topografisch motief in het behangsel! Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar oude afbeeldingen van het kasteel en wat bleek: Hendrick Meijer is niet naar Zeeland ge reisd om het kasteel ter plaatse vast te leggen, maar hij heeft een prent als voorbeeld gebruikt. Het betreft een gravure in deel V (Zeeland) van Het verheerlijkt Nederland, de bekendste reeks boeken met topografische prenten uit de acht tiende eeuw.18 De voorstelling van de gravure is niet helemaal, maar wel voor het grootste gedeelte overgenomen.19 Slot Moermond is afge beeld in paneel 8 (volgens de indeling van Lidewij Meijer), dat wil zeggen in het paneel op de ooste lijke muur, naast de vensters. Nog een topografisch motief Later, bij het schrijven van dit verhaal, bedacht ik dat mogelijk ook de andere heerlijkheid van Cornelis Ascanius op Schouwen-Duiveland in Afb. 8: Paneel 2, detail. Foto: Het Markiezenhof, Peter Priester. 75 De Waterschans 2 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 35