het behangsel zou kunnen zijn weergegeven. Ik ben daarom opnieuw op zoek gegaan naar oude afbeeldingen: van Renesse zelf. Van de kerk en het kerkhof in het centrum van het dorp bleek er in hetzelfde deel V van Het verheerlijkt Nederland een prentje aanwezig te zijn20 en inderdaad, ook Renesse is in het behangsel ingeschilderd! In dit geval is de voorstelling van de gravure exact nagevolgd en ook hier is de situatie van daag de dag zo goed als ongewijzigd. Renesse is afgebeeld in paneel 2, links in het achterplan. Paneel 2 is het meest linkse paneel op de weste lijke (de lange) muur. Topografische voorstellingen als uitdrukking van bezit We mogen aannemen dat de beslissing om af beeldingen van slot Moermond en Renesse in het behangsel op te nemen geen kwestie is ge weest van een artistieke ingeving van de kunste naar, maar de wens van de opdrachtgever. In het huis van Cornelis Ascanius hadden de topogra fische voorstellingen in de belangrijkste ruimte, de zaal, de functie om bezit uit te drukken. Met dit element in zijn behangsel plaatste Cornelis Ascanius zich in een oude adellijke, of zelfs vor stelijke, traditie. Al lange tijd was het gebruikelijk dat topografische voorstellingen en kaarten van het eigen territorium een belangrijke rol speel den in de decoratie van vorstelijke en adellijke huizen. Philips II was de eerste die vanaf de jaren 1560 de wanden in zijn paleizen liet bekleden met geschilderde 'portretten' van de belangrijk ste steden in zijn wereldomspannende rijk.21 In de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw vond Philips' voorbeeld navolging, zowel bij een groot aantal andere vorsten als bij lagere adel. Uit de tijd van Cornelis Ascanius zelf zijn het be kendst de series kapitale gezichten van steden in Saksen en Polen die Bernardo Bellotto tussen 1746 en 1780 vervaardigde voor de paleizen van August III, keurvorst van Saksen, en voor die van Stanislaus August, koning van Polen.22 Adellijke pretenties? Zeventiende- en achttiende-eeuwse regenten families die niet tot de adel behoorden, zoals de Van Sypesteyns, hadden vaak wel adellijke pretenties. Die pretenties kwamen tot uiting in de verwerving van oud adellijk bezit, het claimen van adellijke afstamming door middel van ver valste stambomen en familiewapens, evenals Dcjlp Afb. 9: 'Het Dorp Renesse 1745', ets in 'Het Verheertijkt Nederland'. Afb. 10: Paneet 2, detail: Renesse. Foto: Het Markiezenhof, De Waterschans 2 - 2015 76

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 36