in het aannemen van adellijke gewoontes en gebruiken. Cornelis Ascanius mocht zich Heer van Renesse en Moermond noemen en bezat op Schouwen adellijke rechten. Wat er nog overeind stond van Moermond was het restant van een echte adellijke burcht.23 Voor de directe afstam melingen van Cornelis Ascanius was het ont breken van een adellijke status een belangrijke kwestie. In de negentiende eeuw stelden ze meermaals pogingen in het werk om een titel te verwerven. Tevergeefs, het predicaat van Jonk heer, dat het geslacht in 1815 van koning Willem I ontvangen had, werd nooit omgezet in een echte adellijke titel.24 Zouden adellijke pretenties mo gelijk al in 1775 een rol hebben gespeeld bij de wens van Cornelis Ascanius om het adellijke slot Moermond en de heerlijkheid Renesse als zijn eigendom te presenteren in de zaal van zijn huis? Uiteraard valt de motivatie van Cornelis Ascanius niet meer te achterhalen. Maar een belangrijk verschil in de weergave van steden, kastelen en landschappen in de vorstelijke schilderijen waarvan boven sprake was en die van Renesse en Moermond in het behangsel is misschien niet zonder betekenis. Cornelis Ascanius' heer lijkheden vormen niet, zoals gebruikelijk, het hoofdmotief van de voorstelling; ze zijn daaraan slechts toegevoegd en nemen maar een klein gedeelte in van het beeldoppervlak. Van Renesse zou je zelfs kunnen zeggen dat het in een hoekje van het paneel is verstopt, zo klein is het weer gegeven. De bezittingen van Cornelis Ascanius op Schouwen worden dus zeer bescheiden ge presenteerd. Als er al pretenties waren, dan lij ken die slechts zachtjes te worden uitgesproken. Er zou ook een andere verklaring te bedenken zijn voor het kleine formaat van Renesse en Moermond en voor de ondergeschikte positie die ze in de landschappen innemen. Pas in 1 775, hetzelfde jaar waarin het behangsel is geda teerd, zijn de heerlijkheden op Schouwen Cor- nelis Ascanius' eigendom geworden.25 Misschien moesten de topografische elementen worden ingevoegd in voorstellingen die al klaar waren en konden ze daarom niet groter worden afgebeeld. Ze zijn zeker niet later bijgeschilderd in de pane len, in dat geval zou door de verf aan de opper vlakte heen de oorspronkelijke schildering zicht baar zijn, en dat is niet zo. Maar het ontwerp van het behangsel zou misschien wel aanwijzingen Peter Priester. Afb. 11: Renesse in 2015. Foto: www.mooistedorpjes.nl 77 De Waterschans 2 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 37